2

دیکتاتور سابق آرژانتین در سن ۸۷ سالگی در زندان درگذشت+تصویر

  • کد خبر : 83088
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۹:۰۱

جنگ کثیف که یک مبارزه علیه چپگرایان و هر کسی بود که با سوسیالیسم ارتباط داشت، در دوران حکومت ویدلا آغاز شد. در بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳، بین ۱۳ هزار تا ۳۰ هزار نفر از مردم توسط ارتش ربوده و ناپدید شدند. تعداد بسیار زیادی از مخالفان نیز در این زمان کشته شدند.

‘خورخه رافائل ویدلا’، دیکتاتور سابق آرژانتین که به اتهام جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم شده بود، در سن ۸۷ سالگی در زندان درگذشت.

 ویدلا که در دوران جنگ کثیف بر آرژانتین حکومت می‌کرد، روز جمعه در سن ۸۷ سالگی بر اثر علل طبیعی از جمله کهولت سن، در زندان “مارکوس پاز”، واقع در جنوب غربی بوئنوس آیرس، درگذشت.

به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران به نقل از رسانه های بین المللی، “سسیلیا پاندو”، رئیس انجمن خانواده‌ها و دوستان زندانیان سیاسی به خبرنگاران گفت: پنجشنبه شب حال او خوب نبود. او نمی‌خواست چیزی بخورد و روز جمعه زندانبانان او را در سلولش مرده یایفتند.
بنابر این گزارش، ویدلا در سال ۱۹۷۶ با یک کودتا علیه “ایزابل پرون”، رئیس جمهوری چپگرای آرژانتین به قدرت رسید و یک حکومت نظامی یا خونتا را رهبری کرد و تا سال ۱۹۸۱ این کشور را تحت کنترل خود داشت. حکومت خونتا تا سال ۱۹۸۳ در آرژانتین باقی ماند.

“جنگ کثیف” بخشی از “عملیات کندور” بود که ارتش آرژانتینو دیکتاتورهای شیلی، برزیل، بولیوی، اوروگوئه و پاراگوئه همکاری می‌کردند و در آن اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذاشتند تا در بازداشت دشمنان سیاسی خود به یکدیگر کمک کنند.

سازمان سیا نیز با تهیه فهرست‌هایی از افراد مظنون و دیگر اطلاعات امینیت به این رژیم‌های نظامی کمک کرده و در این طرح ایفای نقش می‌کرد.

در روز سه‌شنبه، ویدلا با ظهور در ملا عام، مسئولیت کامل نظامی اقدامات ارتش در جنگ علیه تروریسم را پذیرفت.

او در سال ۱۹۸۵، او به دلیل شکنجه‌های تحت حکومتش به حبس ابد محکوم شد، اما در سال ۱۹۹۰ توسط “کارلوس منم”، رئیس جمهوری وقت مورد عفو قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۰، ویدلا به دلیل ناپدید شدن ۳۱ زندانی، به حبس ابد محکوم شد. بعدها در سال ۲۰۱۲، او به دلیل ربودن کودکان متولد شده در زندان زنان و دادن آن‌ها به خانواده‌های دیگر، به پنجاه سال زندان محکوم شد.

ویدلا پیش از این، از سوء رفتارهایی که در زمان حکومت او صورت گرفته است، ابراز تاسف کرده بود.

ویدلا اخیرا در یک مصاحبه در زندان گفته بود: «می‌توان گفت که هفت هزار یا هشت هزار نفر از افراد مردند تا جنگ علیه خرابکاری به پیروزی برسد.»

“آدولف پرز اسکوئیول”، برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۸۰ که بدرفتاری‌های حکومت خونتا را به اطلاع عموم رساند، گفت: ویدلا هرگز از جنایت‌هایش توبه نکرده است و او بسیاری از اطلاعات را با خود به گور خواهد برد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=83088

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر