2

مکانیزم‌ها مهم‌تر از اطلاعات آشکار فتنه است

  • کد خبر : 8631
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳

صبح امروز مراسم روزنمایی از دو کتاب «نقش بهائیت در فتنه۸۸» و «نقش انگلیس در فتنه۸۸» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلای منتشر شده است در فرهنگسرای رسانه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی معاونان این مرکز و عباس سلیمی نمین مدیر دفتر تدوین و مطالعات تاریخی ایران، پژمان رئیس فرهنگسرای […]

صبح امروز مراسم روزنمایی از دو کتاب «نقش بهائیت در فتنه۸۸» و «نقش انگلیس در فتنه۸۸» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلای منتشر شده است در فرهنگسرای رسانه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی معاونان این مرکز و عباس سلیمی نمین مدیر دفتر تدوین و مطالعات تاریخی ایران، پژمان رئیس فرهنگسرای رسانه و اصحاب رسانه برگزار شد.
در این مراسم مکانیزم‌ها مهم‌تر از اطلاعات آشکار فتنه است در ابتدا با اشاره به اینکه مسئولیت نقد این دو کتاب را پذیرفته است از صراحتش در نقد عذرخواهی کرد و گفت: ما در ارتباط عملکرد انگلیس در تاریخ کلیاتی می‌دانیم اما آنچه که می‌تواند موجب شناخت ما از راهکارهای انگلیس شود کمتر اثری منتشر شده است و کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

**ساز و کارهای فتنه‌گری انگلیس برای عموم قابل تشخیص نیست

وی گفت: ما این مطلب را می‌دانیم انگلیسی‌ها برای چپاول منابع ملت‌ها به منطقه آمدند و کشورها را با کم و زیاد چپاول کرده‌اند اما این چپاول یک مکانیزم دارد که یک کشور چگونه می‌تواند از نقطه‌ای دورست بیاید و سالها در منطقه بماند، حکومتی را بیاورد و ببرد و روشنفکران و ساختار آن کشور را در خدمت خود بگیرد.
وی افزود: ما صرفا اتفاقات آشکار را بیان می‌کنیم که نمی‌تواند خدمت جدی به افکار عمومی باشد از زمانی که انگلیسی‌ها جای پایی در ایران برای خود باز کردند و توانستند حکومت قاجار را ببرند و فردی را روی کار بیاورند که وابسته به آنها باشد سازوکارهایی را به وجود آوردند که اینها برای عموم قابل تشخیص نیست.
سلیمی‌نمین در ادامه خاطرنشان کرد: ما هنوز درباره قتل امیرکبیر که با تحریک انگلیس انجام شد، تحقیق جامعی نکردیم یا مکانیزم کودتا ۱۲۹۹ برای ما روشن نیست که چطور دولتی را کنار زدند که در آن شرایط مردم می‌توانستند مطالعات خود را پیگیری کند و قراردادهای غیرمنطقی را با حرکات سیاسی لغو کنند. در آخرین سال‌های حکومت قاجار ملت می‌توانست تا حدودی در ساختار سیاسی نقش داشته باشند اما چه مکانیزمی توانست ملت ایران را برای سالها از ساختار سیاسی کشور حذف کند؟

**اختلافات کاذبی که انگلیسی‌ها ایجاد کردند نگذاشت ما به ساختار فتنه انگلیسی بپردازیم

سلیمی نمین اظهار داشت: همچنین ما درباره ملی شدن صنعت نفت زیاد حرف زده‌ایم اما دعواهای سیاسی به ما اجازه تعمق در مسئله را نداده است که چطور انگلیسی‌ها افراد را حذف فیزیکی کردند و رهبران نهضت را از هم پاشیدند. متأسفانه اختلافات کاذبی که انگلیسی‌ها ایجاد کردند نگذاشت ما به این ساختار بپردازیم. البته برای شناخت این ساختارها سرمایه‌گذاری هم نکرده‌ایم و هنوز بعد از سالها حتی درباره ساز و کار دخالت‌های آشکار انگلیس بعد از انقلاب هم توفیقی نداشته‌ایم.
وی افزود: ما نه کار مکتوب کرده‌ایم و نه کار هنری ایجاد کرده‌ایم قطعا انگلیسی‌ها از جریانی که در کشور ما پیش می‌رفت ناراحت بودند که ۳۰ سال بعد از انقلاب علی‌رغم دیدگاه‌های مختلف، داشتیم به رشد سیاسی می‌رسیدیم. وقتی نماینده یک حزب روی کار می‌آمد مخالفان نق می‌زدند اما تحمل می‌کردند تا در چارچوب قانون دوره خود را طی کنند.

**فتنه ۸۸ را طراحی کردند تا رشد سیاسی ما را زیر سئوال ببرند

سلیمی نمین گفت: برای دشمنان سخت بود که ببینند این ملت ذیل دستاوردهای انقلاب به جامعه‌ای تبدیل شود که به صورت آزاد رأی بدهند که ملت تحمل جریان مخالف را بکنند و اعتراضی نشود اگر این جریان ادامه پیدا می‌کرد ایران به عنوان یک الگو می‌درخشید و به همین دلیل فتنه ۸۸ را پی‌ریزی کردند.
وی افزود: در این دو کتاب بیشتر به جنبه آشکار قضیه وارد شده‌اند این که سفارت انگلیس در آشوب‌ها مشارکت کرد را نمی‌توانیم دلیل دخالت انگلیس بدانیم چه آنکه سفارت ما هم در بیداری اسلامی کشورهای منطقه فعال است. تفاوت ما با انگلیسی‌ها در این است که ما در عرصه دیپلماسی از سفارتمان می‌خواهیم در رخدادهای کشورها فعال باشند و نقش آگاهی‌بخش داشته باشند اما انگلیسی‌ها وقتی فعال می‌شوند کار دیگری دارند و آن کار مهم است که بعد از اطلاع و اشراف از اتفاقات، کارهای غیرانسانی برای نقض استقلال ملت‌ها انجام می‌دهند. این بخش دوم مهم است.
وی افزود: اگر ما توانستیم برای مخاطب روشن کنیم که نقش آنها در قتل ندا آقاسلطان چه بوده کارمان را به درستی انجام داده‌ایم و گرنه در اقنای نسل جوان چندان موفق نبوده‌ایم.
مدیر دفتر تدوین و مطالعات تاریخی ایران گفت: در بخش اطلاعات آشکار این کتاب برای محققان مفید است هم در مطالب آرشیوی بی بی سی و هم در کنکاش روزنامه‌های غربی کار بسیار ارزنده‌ای است اما من آن را کافی نمی‌دانم چون حتی در تحلیل محتوا هم دچار مشکل بوده است.

**مکانیزم‌ها مهم‌تر از اطلاعات آشکار فتنه است

وی در ادامه سخنان خود افزود: این نکته برای مخاطب ما مهم است که چه طور یک جریان وابسته انگلیس توانسته با انجام کار فرهنگی در ایران پیوند‌هایی در خدمت انگلیس به وجود بیاورد و در این زمینه اگر ما به مهاجرانی عامل سرویس‌های بیگانه بگوییم باید مشخص کنیم که چگونه او چند ماه بعد می‌گوید هیچ نقطه حتی خاکستری در زندگی رهبر انقلاب وجود ندارد.
وی افزود: درباره اظهارات سفیر انگلیس اینکه او اظهارات مداخله‌گرایانه داشته باشد دور از ذهن نیست اما باید در کتاب توجه می‌شد که چرا صادق زیبا کلام از اظهارات سفیر انگلیس حمایت می‌کند. این مهم است که بدانیم که چه مکانیزمی یک استاد دانشگاه را فعال می‌کند تا از سفیر انگلیس دفاع کند در حالی که این سفیر ابزار زیادی برای سخن گفتن و دفاع دارد.

**چرا نام گردآورنده کتاب نیامده؟

سلیمی‌نمین انتقاد دیگر خود را نداشتن گردآورنده کتاب عنوان کرد و گفت: به دو دلیل ممکن است یک کتاب گردآورنده نداشته باشد یکی اینکه از منابع خاص اطلاعاتی استفاده کرده باشد یا اینکه پژوهش‌گری نخواسته نامش در کتاب بیاید در هر دو حالت ما با این قضیه مشکل داریم.اگر مراکز اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی این کار را انجام داشته باشد این محتوا مطابق انتظار ما نیست و ما انتظار غنای بیشتری متناسب با توان نظام داریم و اگر هم پژوهشگری باشد که بخواهد اسمش در کتاب نیاید این هم ضعف کتاب است که در تقابل نمی‌خواهد نامش را بر کتاب بگذارد. مطلب باید با صداقت بیان شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8631

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر