1

مدارک لازم برای رای دادن در انتخابات

  • کد خبر : 88428
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز خود تصویب کردند که همراه داشتن شناسنامه و شماره ملی برای رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری کافی است و همراه‌داشتن کارت ملی الزامی نیست.

  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح اصلاح ماده ۱۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی کردند.

دو فوریت طرح مذکور در جلسه علنی روز گذشته مجلس مورد بررسی قرار گرفت اما نمایندگان مجلس به بررسی فوری این طرح رای مثبت ندادند.

در جلسه علنی امروز، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس تقاضای تغییر دستور جاری صحن علنی را مطرح کرد و از نمایندگان خواست تا طرح اصلاح ماده ۱۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با اولویت در صحن علنی بررسی شود.

وی در این باره گفت: برای شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ارائه کارت ملی لازم نیست اما برای انتخابات ریاست‌جمهوری مردم باید کارت ملی به همراه داشته باشند که این مشکلاتی را بوجود می‌آورد چرا که وقتی مردم برای انتخابات شوراها شناسنامه با خود می‌برند دیگر نمی‌توانند با همان شناسنامه در انتخابات ریاست‌جمهوری رای دهند و حتما باید کارت ملی داشته باشند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این موضوع هم سبب ناراحتی مردم می‌شود و هم مشارکت مردم را در انتخابات ریاست‌جمهوری کاهش می‌دهد بنابراین لازم است تا این موضوع امروز به تصویب برسد تا رای‌دهندگان بتوانند در روز جمعه تنها با داشتن شناسنامه و کدملی رای دهند.

پس از سخنان توکلی بهارستان‌نشینان با ۱۳۲ رای موافق،‌۱۹ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن علنی با تغییر دستور جاری مجلس و بررسی طرح اصلاح ماده ۱۹ انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت کردند.

پس از این که طرح مذکور در دستور کار مجلس قرار گرفت، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات این طرح، گفت: این چه رویه‌ای است که وقتی نزدیک یک مراسم می‌شویم به سرعت یک موضوعی را در دستور کار قرار می دهیم در حالی که ما از چند ماه قبل می‌توانستیم به این مسائل توجه کنیم و قانون را با توجه به شرایط تصویب کنیم.

وی ادامه داد: در حالی که رسانه‌های بیگانه دائم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران کار می‌کنند، ما نزدیک انتخابات قانونی که خودمان به تصویب رسانده‌ایم را اصلاح می‌کنیم و می‌گوییم این کار سبب افزایش مشارکت می‌شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما به روش کار انتقاد داریم، گفت: نمایندگانی که در هیات اجرایی مرکزی انتخابات حضور دارند چرا زودتر تصمیم به این کار نگرفته‌اند. همچنین در زمانی که در حال تصویب قانون انتخابات بودیم و درباره کد ملی صحبت می‌کردیم بسیاری از دوستان گفتند که الزام به داشتن کارت ملی مشارکت را پایین می‌آورد اما دوستان دقت نکردند و این موضوع تصویب شد اما اکنون در حالی چند روز مانده به انتخابات می‌خواهیم این قانون را اصلاح کنیم.

پورابراهیمی بر همین اساس تاکید کرد: ما خواهان افزایش مشارکت هستیم و مطمئنیم که مردم مشارکت حداکثری و حماسه سیاسی با قاطعیت اتفاق می افتد اما می‌خواهیم جلوی یک روش ناصواب در مجلس را بگیریم.

در ادامه سعید زمانی نماینده مردم شهرکرد به عنوان موافق کلیات این طرح گفت: ۳ درصد از مردم ایران کارت ملی ندارند اما شماره ملی دارند بنابراین این طرح بسیار خوب است و سبب می‌شود تا مردمی که کارت ملی ندارند بتوانند در انتخابات شرکت کنند تا انشاءالله حماسه سیاسی به وقوع بپیوندد.

همچنین حجت‌الاسلام محمدباقری نماینده مردم بناب در مجلس به عنوان مخالف دیگر کلیات این طرح گفت: روز گذشته دو فوریت این طرح مطرح شد اما رای نیاورد و جای سوال است که چرا امروز دوباره این موضوع مطرح می شود و این کار سبب وهن مجلس است.

وی ادامه داد: شاید حدود یک میلیون نفر از مردم ایران کارت ملی نداشته باشند بنابراین چرا باید به خاطر تنها یک میلیون نفر بحثی را مطرح کنیم که شائبه سیاسی دارد؛‌ این موضوعات حماسه سیاسی را زیر سوال می‌برد و سوژه به دست دشمنان نظام خواهد داد.

در ادامه اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان موافق دوم کلیات طرح مذکور، گفت: برخی سخنانی که مخالفین مطرح می‌کنند به‌گونه‌ای است که انگار داریم با دست خودمان نظام را زیر سوال می‌بریم در حالی که این طور نیست و ما از آنجایی‌که احساس کردیم مردمی که کارت ملی ندارند هم حق دارند که در انتخابات شرکت کنند، این طرح را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: در آخرین جلسه هیات اجرایی انتخابات که روز شنبه برگزار شد، برخی از دوستان مطرح کردند که به دلیل لزوم تحقق حماسه سیاسی باید کار را برای مردم آسان کنیم و دیدیم که ماده ۱۹ قانون انتخابات یک اشکالاتی دارد و باید رفع شود بنابراین طرح مطرح شد.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان به عنوان مخالف آخر کلیات طرح مذکور گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران ۳۴ سال است که انتخابات برگزار می‌کنیم و ما از صحت برگزاری انتخابات قطعا مطمئن هستیم اما نمی‌خواهیم که تصمیماتی اتخاذ شود که دوباره نیاز به اصلاح دوباره داشته باشد و یا مصوبات ما عجولانه باشد.

وی با بیان اینکه مگر افرادی‌که کارت ملی ندارند چند نفر هستند که می‌گوییم حماسه سیاسی تحقق نمی‌شود، گفت: همچنین افرادی که کارت ملی هم دارند شماره آن را حفظ نیستند و ما که می‌خواهیم به دلیل حضور حداکثری مردم الزام داشتن کارت ملی را برداریم، با مشکل دیگری مواجه می‌شویم چرا که بسیاری از مردم شماره ملی خود را حفظ نیستند بنابراین نگرانی که بابت افزایش مشارکت داریم، اینگونه رفع نمی‌شود.

در ادامه همچنین علیرضا خسروی نماینده سمنان در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: مسئله حضور حداکثری و تحقق حماسه سیاسی یک ضرورت حتمی است و این ۳ درصدی که کارت ملی ندارند حدود ۲ میلیون نفر می‌شوند بنابراین برای تحقق حماسه سیاسی این تعداد نفر نیز اهمیت بسیاری دارند.

وی ادامه داد: در شرایطی که انتخابات شوراهای شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری همزمان است،‌ وقتی یک نفر در انتخابات شوراها شرکت می‌کند به دلیل نداشتن کارت ملی نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری هم رای دهد و از رای دادن در انتخابات ریاست‌ جمهوری محروم می شوند بنابراین بهتر است تا الزام به همراه داشتن کارت ملی حذف شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نهایت هیات رئیسه مجلس کلیات طرح اصلاح ماده ۱۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری به رای نمایندگان مجلس گذاشت که آنها هم با ۱۳۵ رای موافق، ۳۷ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی به کلیات این طرح رای مثبت دادند.

مجلسی‌ها همچنین ماده واحده طرح مذکور را با ۱۳۳ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصویب رساندند.

بر اساس ماده واحده این طرح، در ماده ۱۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اصلاحی مصوب ۲۶ دی ماه ۱۳۹۱ عبارت “شناسنامه و شماره ملی” به بعد از عبارت “شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی” اضافه می‌شود.

تبصره – این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است

بنابراین براساس این مصوبه مجلس شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری نیاز به همراه داشتن کارت ملی ندارند و تنها با داشتن شناسنامه و کد ملی می‌توانند رای دهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=88428

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر