2

در نشست اعضای جدید شورای شهر چه می گذرد؟

  • کد خبر : 92801
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱

فردای روزی که اسامی ۳۱ نفره شورای شهر تهران اعلام و ترکیب آن مشخص شد،گمانه زنیها برای انتخاب شهردار شروع شد.

زهرا تالانی: رئیس جمهور فعلی شهردار سابق تهران بود و شهردار فعلی شهر تهران هم برای ریاست جمهوری کاندیدا شد و همین آمدن و رفتن‌ها سبب شد تا حساسیت بیشتری نسبت به شهردار تهران به وجود آید. حالا و در آستانه انتخاب شانزدهمین شهردار تهران پس از انقلاب ضرورت انتخابی درست و متناسب با فضای کشور و نیاز مردم تهران بیشتر احساس می‌شود.
فردا قرار است اعضای شورای چهارم شورای شهر نشستی داشته باشند و به بررسی شاخص های انتخاب شهردار و ویژگیهای آن بپردازند.مختاباد در گفت وگو با خبرگزاری خبرانلاین معتقد است که شهردارآینده تهران باید از جناح بندی های سیاسی به دور باشد و تجربه مدیریت کلان را داشته باشد و تقی پور هم به این موضوع اشاره می کند.بنابراین به نظر می رسد سیاسی نبودن ویژگی مهم شهردار آینده خواهد بود.
در جداول زیر اعضای  اصولگرا و اصلاح طلب شورای شهر ویژگی های شهردار را اعلام کرده اند:

اصلاح طلبان:

نام شرح اظهار نظر
محسن سرخو -شهردار آینده تهران باید فردی باشد که در کار خود دارای تخصص باشد به گونه ای که در گام نخست ایجاد تعامل با دولت را سرلوحه کار خود قرار دهد.
-آنچه که اهمیت دارد انتخاب شخصی است که ضعف های شهرداران گذشته را نداشته باشد چرا که در ۱۲ سال گذشته به دلیل عدم تعامل خوب شهرداران تهران با هیات دولت استفاده از امکانات دستگاه های دولتی امکان پذیر نبوده است و مردم تهران از این امکانات محروم بوده اند.
-فردی که خود را برای شهردار تهران بودن مناسب می داند باید دارای برنامه شهری باشد اولویت آن باید به گونه ای باشد که اداره شهر با حداقل هزینه ها انجام شود، توسعه مترو، بازسازی بافت های فرسوده و توجه به زیرساخت های شهر برای افراد مسن و معلولان در کنار توسعه فضای فرهنگی و بزرگراهی از دیگر مواردی است که باید شهردار آینده به آن توجه کند.
عبدالحسین مختاباد – داشتن توانایی برای رفع مشکلات درعرصه فرهنگی و اجتماعی ،از جمله معیارهای مورد نظر برای انتخاب شهردار باید باشد.
– نباید فراموش کرد که شهردارآینده تهران باید از جناح بندی های سیاسی به دور باشد و تجربه مدیریت کلان را داشته باشد.
فاطمه دانشور – انتخاب شهردار کلانشهری مانند تهران قطعا حساسیت ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد که نباید بدون درنظرگرفتن آنها در مورد فرد خاصی صحبت کرد.
– اساسا شهرداری یک نهاد اجتماعی با کارکرد های مشخص است که طبیعتا فردی برای احراز این مسوولیت مناسب است که از تخصص سابقه لازم در این حوزه برخوردار باشد .
– متاسفانه در سال های اخیر به علت پاره ای مسایل نگاه به جایگاه شهرداری تغییر کرده و عده ای آن را سکوی پرتاب به مدارج بالاتر فرض کرده اند همین نگاه هم باعث شده تا حساسیت ها در مورد شهردار تهران، بیش از اندازه افزایش یابد و امکان انتخاب فرد کارآمد کمتر شود.
احمد دنیامالی – فردی باید مسئولیت شهرداری را به عهده بگیرد دارای قابلیت های خاص باشد؛ این قابلیت ها، عنصر مدیریت و جدیت در کار و آشنایی به مسائل اجتماعی در مدیریت شهری است.
– مهمترین ویژگی های شهردار را قابلیت تعامل مناسب او با دولت است و برآورد من این است که چالش هایی که پیش از این بین دولت و شهرداری بود، با روی کار آمدن دولت یازدهم به حداقل برسد.
– در بحث انتخاب شهردار نباید نگاه سیاسی داشته باشیم و فارغ از این بحث که گزینه ها از چه طیفی هستند، باید تنها به توانمندی های این فرد توجه کنیم.
محمد سالاری – در انتخاب شهردار آینده پایتخت باید به تخصص گرایی بیشتر از لابی گری سیاسی بها بدهیم.
– در حال حاضر برخی خواهان ابقای شهردار فعلی هستند و برخی هم گزینه های دیگری را مطرح می کنند که توصیه ما این است شهردار تهران با ساز و کاری غیر سیاسی انتخاب شود.-
امیدوارم همکاران شورای چهارم از انتخاب سیاسی شهردار بپرهیزند و سعی کنند فردی را انتخاب کنند که خدمت رسانی صادقانه رویکرد اصلی‌اش باشد و عملا خدمت رسانی توام با کار کارشناسی را تحت الشعاع نگرش های سیاسی خویش قرار ندهد و در انتخاب شهردار آتی تهران تخصص گرایی و نظر خواهی از مدیران بدنه شهرداری و کارشناسان و دانشگاهیان مدیریت شهری و نیز معتمدین محلات را جایگزین لابی های سیاسی کنند.
– توجه به شایسته سالاری در انتخاب مدیران شهری نقش موثری در کاهش چالشهای شهری خواهد داشت و زمینه پیشرفت سریع و موزون طرح های عمرانی شهری را فراهم خواهد کرد.

 

اصولگرایان

 

نام شرح اظهار نظر
حبیب کاشاانی شهردار بعد باید سنتهای خوبی که شهردارهای گذشته تهران پایه گذاری کرده‌اند ادامه دهد و سرعت پیشرفت تهران را در همه زمینه‌ها کند نکند. همچنین به بخش فرهنگ شهری اهمیت زیادی دهد تا شاید با فرهنگ سازی بهتر گام های موثرتری در پایتخت بتوان برداشت.
رضا تقی پور باید برخی از ارزش های افراد مانند ولایت پذیری مدنظر قرار گیرد و در کنار آن غربالگری های دیگری نیز انجام شود تا در نهایت به افرادی واحد دست پیدا کنیم.
نباید دیگاه سیاسی را وارد این انتخاب کرد و فردی باید انتخاب شود که جدا از معیارهای گفته شده توانایی اداره کلانشهری مثل تهران را داشته باشد. ما به کسی که دیدگاه مناسبی نداشته باشد، میدان نخواهیم داد و شک نکنید که وی را جز گزینه ها قرار نمی دهیم.
پرویز سروری – به نظر می‌رسد مشکلات موجود در بخش حمل‌ونقل، محیط زیست و سرانه سلامت از اولویت‌های مهم کار شورای شهر تهران باشد بنابراین شهردار باید بتواند این مسائل را حل کند.
– با توجه به عملکرد دوره فعلی شهرداری تهران سطح توقعات مردم از مدیریت شهری افزایش پیدا کرده است.
– انتخاب مدیریت جدید شهری باید به گونه‌ای باشد که بتواند ظرفیت‌های موجود را به فرصت تبدیل کند و از وقوع چالش بین شهرداری با دولت و مجلس جلوگیری کند.
محسن پیرهادی – انتخاب شهردار کاری جمعی است که ۳۱ عضو شورا باید درباره آن تصمیم گیری کنند و خرد جمعی بر آن حاکم باشد.
– شهر تهران از جهاتی توسعه یافته است و از جهات دیگر در حال توسعه که از بعد موضوعات سخت افزاری، خدمات شهری و کارهای عمرانی و در بعد نرم‌افزاری کارهای فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است بنابراین یکی از شاخص‌های که باید در انتخاب شهردار آینده در نظر داشت این است که وی نسبت به موارد مذکور جامعیت داشته باشد.
– یکی دیگر از شاخص‌های که شهردار آینده باید داشته باشد مدیریت صحیح و مطلوب منابع است، با توجه به اینکه برخی اقشار جامعه از درآمد اندکی برخوردار هستند و بخشی از درآمد شهر از طریق هزینه‌های که مردم می‌پردازند تأمین می‌شود لازم است شهردار آینده بتواند با کاهش هزینه‌ها و حداقل هزینه، شهر را اداره کند تا فشار کمتری به قشر کم درآمد جامعه وارد شود.
– نکته دیگری که باید در انتخاب شهردار در نظر داشت مقبولیت است؛ با توجه به اینکه تمایل داریم شورای غیرسیاسی داشته باشیم، باید فردی به عنوان شهردار انتخاب شود که اکثریت اعضا بر آن اجماع داشته باشند در عین حال با توجه به اینکه ما نمایندگان مردم شورا هستیم می توان از طرق مختلف مانند افکارسنجی و نظرسنجی از آنها نظرشان را درباره گزینه‌های مختلفی که برای مدیریت شهرداری تهران در نظر گرفته می شود جویا شد تا ببینیم آنها روی کدام یک از گزینه ها تمایل بیشتری دارند.
– یکی دیگر از شاخص‌هایی که باید در تعیین شهردار آینده در نظر داشت چگونگی رابطه بین شورای شهر و دولت است؛ اگر فردی که انتخاب می‌شود با دولت قهر باشد و نتواند رابطه حسنه‌ای بین دولت و شورای شهر ایجاد کند در روند کارها مشکلاتی ایجاد می‌شود بنابراین در نظر داشتن چگونگی رابطه وی با این دو نهاد بسیار حائز اهمیت است.
– دارا بودن نگاه ارزشی با توجه منویات مقام معظم رهبری درباره شهر اسلامی و باورهای اسلامی که برای مردم نیز حائز اهمیت است و آن را در حوزه‌های مختلفی چون معماری ایرانی – اسلامی میتوان دید یکی دیگر از ویژگی‌های است که شهردار آینده باید دارا باشد و بر این اساس باورها و ارزش‌های دینی را محکم‌تر و ارزشمندانه‌تر دنبال کند.
مرتضی طلایی – در مورد انتخاب شهردار هم معتقدم نباید به سمت آزمون خطا برویم و همچنین نباید در این مورد با شتاب و عجله حرکت کنیم.
– منطق حکم می کند شاخص ها را در بیاوریم و بر اساس آن آدم های موجود را بسنجیم و ضعف و قدرت های آن ها را مقایسه کنیم و در نهایت ببینیم آیا تبدیل به احسن خواهد شد یا خیر! در چنین شرایطی قطعاً به یک انتخاب اصلح خواهیم رسید.
مجتبی شاکری -باید کسی باشد که بتواند مدیریت پیچیده تهران و شهرداری را با توجه به اینکه این ارگان به اندازه ۶ یا ۷ وزارت خانه کار می برد، ادراه کند.
– شهر تهران کار اجرایی می طلبد و اولویت دادن مسائل سیاسی در انتخابات شهردار کار به صلاحی در شهر تهران نیست و تجربه شورای شهر اول و اختلافات ایجاد شده در آن را به بار می آورد.
– تجربه کار اجرایی، عمرانی در انتخاب شهردار الویت دارد. نمی شود در تهران به آزمون و خطا دست زد و یا از مدیریت هایی که در گذشته با کارنامه خوبی در بین مردم ظاهر نشدند بکار برد.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=92801

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر