2

هر دو عنوانند، اما این کجا و آن کجا؟!

  • کد خبر : 94116
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱

علی مصریان

دو خبر در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که بسیار جای تامل دارد و شاید خبر از اتفاقاتی می دهد باید بیشتر دقت کرد و انهم برگزاری برخی همایش‌های نه چندان معتبر برای بدست آوردن برخی عنوان‌ها.

خبر اول این بود: «توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با لحاظ قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو و دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو و بر اساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت ایساکو رتبه اول خدمات پس از فروش را کسب کرد.» توضیح ابتدایی خبر را مفصلتر آوردیم تا در این که هریک از اجزای این خبر اهمیت ویژهای دارند، شک و شبه‌ای نماند.

این طور که از اخبار منتشره بر می‌آید، شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو توانسته است طی ارزیابی‌های صورت گرفته در چهار شاخص کیفیت ارایه خدمات، سرعت ارایه خدمات، هزینه ارایه خدمات و نتیجه عملکرد با رویکرد رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش، به رتبه نخست در میان شرکت‌های خودروسازی نایل شود.

اما خبر دیگری هم در رسانه‌ها چرخ زند و آن این که برخی شرکت‌های دیگر توانسته‌اند در میان رکت‌های خدمات پس‌ازفروش خودروسازی، حائز رتبه « … »شوند. هر مخاطبی با دیدن این دو خبر یکه خواهد خورد که بالاخره چه کسی اول شده و این وسط، تفاوت میان «رتبه اول» و «رتبه …» چیست؟

هر کس که دستی هرچند از دور بر آتش صنعت و اقتصاد داشته باشد، خوب می‌داند که پس از شنیدن این گونه اخبار که در آن‌ها ذکری از مقام و رتبه و درجه به میان می‌آید، اول باید به سراغ عقبه آن عنوان رفت. به عبارت دیگر، مهم‌تر از این که یک سازمان یا شرکت، چه عنوانی را به دست آورده، این است که چه سازمان یا مرجعی این عنوان را اعطا کرده و این عنوان، واقعا چه‌قدر ارزش و اعتبار دارد؟ شکی نیست که مراجع حاکمیتی، بزرگ‌ترین و معتبرترین نظام‌های ارزیابی، صحه‌گذاری و رتبه‌بندی در کشورها هستند، کما این که رتبه‌بندی یکصد شرکت برتر ایران نیز توسط سازمان مدیریت صنعتی – از زیرمجموعه‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران – صورت می‌گیرد و تا به حال نیز ملاک عمل قرار گرفته و هیچ کس در اعتبار و صحت آن تشکیک نکرده است.

در اخبار اشاره‌شده هم اگر دقت کنیم، به آسانی متوجه می‌شویم که منبع و مرجع اعطای عناوین فوق‌الذکر، متفاوتند؛ اولی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است و دومی، یک همایش که در تهران برگزار شده است.

حال می‌توان قضاوت کرد که اولا تفاوت میان این دو عنوان چیست، و در ثانی، وزن و ارزش کدام بیشتر و به عبارتی، کدام معتبرتر است. شاید این دو عنوان که به ظاهر بسیار شبیه به هم هستند، اساسا قابل مقایسه نباشند، چرا که ارزیابی اول را یک مرکز رسمی و حاکمیتی به نام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران طی فرایندی یک‌ساله انجام داده و با عناوین مشابهی که از برخی همایشهای نامعتبر در زمانی کوتاه دریافت و در بوق و کرنا میشود، تفاوت بسیار دارد.

معمولا شرکت‌های جویای نام و شهرت، در این قبیل کنفرانس‌ها که اغلب با مقاصد انتفاعی و مادی برگزار می‌شود، با دست‌ودل‌بازی وارد و با جایزه‌ای در دست، از آن خارج می‌شوند؛ البته هر دوی این‌ها عنوانند، اما این کجا و آن کجا؟!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=94116

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر