2

روحانی برای۱۴۶۰ روز ریاست جمهوری امروز تنفیذ می‌شود و فردا تحلیف

  • کد خبر : 95652
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی امروز شنبه ۱۲ مرداد در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

 مراسم تنفیذ حجت الاسلام حسن روحانی امروز عصر برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین، کمتر از ۶ ساعت دیگر دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به پایان می‌رسد و دوران ۴ ساله سکانداری حسن روحانی با تنفیذ و حکم مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.

براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی که به اختیارات و وظایف رهبری اشاره دارد امضا حکم‏ ریاست‏ جمهوری‏ پس‏ از انتخاب‏ مردم‏ از جمله اختیارات رهبری است که در قالب مراسم تنفیذ رییس جمهور مشروعیت حضور رییس جمهور در پاستور رسما اعلام می‌شود.

در همین راستا مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی امروز شنبه ۱۲ مرداد در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود. در این مراسم که از ساعت ۱۷ آغاز می شود سران قوا و رئیس جمهور منتخب، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزرای دولت، نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان، مسئولان قوه قضاییه، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، خانواده‌های معظم شهدا و شهدای هسته‌ای، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی نیز حضور خواهند داشت.

در ابتدای این مراسم مصطفی محمد‌نجار وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارائه می‌کند و سپس حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری حسن روحانی را قرائت خواهد کرد.

بعد از قرائت، این حکم به رئیس جمهور منتخب داده خواهد شد و روحانی باید برنامه‌های خود را برای اداره کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تشریح کند. سخنان رهبر معظم انقلاب پایان بخش مراسم تنفیذ است.

فردا؛ سوگند روحانی در مجلس 
تنفیذ اما تنها شرط کافی برای حضور قطعی حسن روحانی در پاستور نیست، چه آنکه رییس دولت بعد از مراسم تنفیذ فردا نیز باید در مقابل وکلای ملت سوگند یاد کند تا رسما کار خود به عنوان هفتمین رییس جمهور را آغاز کند.

در همین راستا مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب فردا از ساعت ۱۶ در بهارستان آغاز خواهد شد. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور فعلی که فردا عنوان رییس جمهور سابق را خواهد داشت، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها، استانداران، سایر اعضای شورای نگهبان، وزرای کابینه، رهبران اقلیت‌های دینی و … سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران، ۵۵ هیات خارجی شامل مقامات ۴۰ کشور از جایگاه، نخست وزیران، معاون رؤسای جمهور، معاون نخست وزیر، وزرای امور خارجه و … ، ۱۰ رییس جمهور(افغانستان، قزاقستان، پاکستان، لبنان، ارمنستان، کره‌شمالی، تاجیکستان، ترکمنستان، گینه‌بیسائو و توگو) و ۵ رییس مجلس حضور خواهند داشت.

در ابتدای این مراسم، علی لاریجانی رئیس مجلس سخنرانی خواهد کرد و سپس آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه به ایراد سخنرانی می‌پردازد. در نهایت روحانی متن سوگندنامه را قرائت کرده و آن را امضا می‌کند.
براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی، متن سوگندنامه‌ای که رئیس‌جمهور باید آن را قرائت و امضا کند، به شرح ذیل است:
«بسم‏الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏
من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی و نظام‏ جمهوری اسلامی و قانون‏ اساسی کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسئولیت‌هایی که‏ بر عهده‏ گرفته‏ام‏ به‏کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هر گونه‏ خودکامگی بپرهیزم‏ و از آزادی و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی که‏ قانون‏ اساسی برای ملت‏ شناخته‏ است‏ حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ‏ اقدامی دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏السلام‏ قدرتی را که‏ ملت‏ به عنوان‏ امانتی مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏، همچون‏ امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»

در همین حال علی افراشته معاون اجرایی مجلس نیز در تضریح برنامه‌های تحلیف روحانی با بیان اینکه ۱۴۶۰ روز فرصت خدمتگذاری برای آقای دکتر روحانی با برگزاری مراسم تحلیف و تنفیذ آغاز می شود. گفت: مراسم تحلیف این دوره با هماهنگی دفتر رییس جمهور منتخب و مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است. در تاریخ انقلاب چنین مراسم تحلیفی بی سابقه است چرا که با حضور بیش از ۶۰ کشور از ۵ قاره انجام می شود.
معاون اجرایی رئیس مجلس به برنامه‌های بعد از مراسم تحلیف اشاره کرد و یادآور شد: بعد از اتمام مراسم رسمی مصاحبه مشترکی از رؤسای قوا خواهیم داشت و عکس یادگاری نیز از شخصیت‌های عالی رتبه کشورها انجام می گیرد و تمبر یادبود نیز ثبت و به امضا می رسد و سپس در تالار مجلس دفتر یادبود مراسم با حضور رؤسای جمهور، نخست وزیران و معاونان رئیس جمهور کشورها به امضا رسیده و مستندسازی خواهد شد.

ورود ۱۰هیئت خارجی به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف
براساس اخبار منتشر شده تاکنون ده هیئت از کشورهای خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران وارد تهران شده اند. خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیئت همراه نیز بامداد امروز برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی وارد تهران شدند.

جزییات استقرار میهمانان داخلی و خارجی در مراسم تحلیف/ خاتمی در لیست مهمانان روحانی نیست
در همین راستا سخنگوی هیئت رئیسه مجلس جزییات استقرار میهمانان داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور را تشریح کرد.

عبدالرضا مصری با بیان اینکه مراسم تحلیف رئیس جمهور فردا با قوت برگزار می‌‌شود و مجلس‌کاملا شرایط را برای حضور مهمانان داخلی و خارجی فراهم‌کرده است،‌ به تسنیم گفت: ورودی‌های مختلفی برای افراد مختلف در مجلس تعریف شده و این مراسم به بهترین وجه ممکن برگزار می‌شود و مسئولین کشوری نیز حضور پیدا خواهند‌کرد.

وی با تاکید‌ بر اینکه سران قوا در مراسم تحلیف رئیس جمهور سخنرانی خواهند‌کرد،‌ گفت: مراسم تحلیف بر اساس مر قانون اساسی برگزار خواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: خیلی از هیئت‌های خارجی تاریخ ورودشان به ایران را اعلام‌کرده‌اند‌ و از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) و مهرآباد وارد تهران می‌شوند. تاریخ ورود بعضی هیئت‌ها نیز در حال نهایی شدن است.

مصری تاکید‌کرد: استقبال از هیئت‌های شرکت‌کننده در مراسم تحلیف تقسیم شده و توسط رئیس جمهور، رئیس مجلس، نواب رئیس مجلس و تعدادی از وزرا انجام می‌شود.

وی همچنین‌ گفت: لیست مهمانان مراسم تحلیف هنوز هم در حال تغییر است و ما در آخرین فرصت برای اعمال تغییرات، لیست مهمانان را مشخص می‌کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح‌کرد: در مراسم تحلیف دو نوع میهمان حضور دارد؛ تعدادی از میهمانان در صحن مجلس و طبقه همکف حضور دارند و تعدادی دیگر از مهمانان نیز در بالکن طبقه بالا هستند. ما در بالکن بیشتر از ۷۰۰ منفر ظرفیت پذیرش نداریم و در صحن مجلس نیز خیلی پایین‌تر از این ظرفیت را داریم.

مصری ادامه داد: میهمانان مراسم باید طوری باشند که بیش از ظرفیت مجلس نباشند و به همین دلیل ما تعداد میهمان را مشخص کردیم.

وی تصریح کرد: محدودیتی برای آقای روحانی در دعوت از میهمانان ایجاد نشده، چرا‌که در طبقه بالا نیز بیش‌از ۳۰۰ خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی حضور خواهند داشت‌که جایگاه آن‌ها تعریف شده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح‌کرد: تا به حال شخص خاصی نبوده‌که آقای روحانی بخواهند‌ و ما دعوت نکرده باشیم.‌البته در صحن مجلس جایگاه کمتر از وزیر و نمایندگان مجلس را نمی‌پذیریم و سطح حضور در صحن را وزیر‌گذاشته‌ایم.

مصری افزود: سفرای کشورهای خارجی نیز در طبقه دوم استقرار پیدا می‌کنند و به دلیل اینکه صحن مجلس محل حضور مسئولان طراز اول یعنی سران قوا، روسای مجلس و جمهور کشور‌ها و وزرای‌کشورهای خارجی است، کمتر از این سطح در صحن مجلس پذیرش نمی‌شوند، چرا‌که محدودیت مکانی داریم.

وی همچنین‌گفت: در لیست ارسالی آقای روحانی به مجلس نامی از آقای خاتمی نبود و هیچ کس در لیست خود اسم وی را به ما نداده بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: مجلس برابر پروتکل از میهمانان دعوت می‌کند و مشخص است؛ رئیس جمهور می‌تواند تعدادی از افراد را برای حضور در مراسم تحلیف به مجلس معرفی‌کند، البته خیلی‌ها در مراسم تحلیف نیستند، چرا که ظرفیت زیادی وجود نداشت و نمی‌توان انتظار داشت که همه بیایند.

مصری گفت: در مراسم تحلیف نمایندگان در صندلی‌های خودشان استقرار دارند و روسای جمهور و مجالس کشور‌ها نیز در جایگاه ویژه مستقر خواهند شد. همچنین راهرویی را برای استقرار استانداران سراسر کشور پیش بینی‌کرده‌ایم. شخصیت های‌کشوری از سه قوه نیز در صحن مجلس حضور دارند و دیگر میهمانان نیز به طبقه دوم هدایت می‌شوند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=95652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر