2

در مراسم معارفه معاون هنری ارشاد چه گذشت؟

  • کد خبر : 98683
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶

مراسم تکریم و معارفه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر یک شنبه ۱۰ شهریور در تالار وحدت برگزار شد.

مهدی یاورمنش: در روزی که صندلی‌های همکف و دو طبقه بالکن تالار وحدت با حضور اهالی هنر به طور کامل پر شده بود، حمید شاه آبادی به عنوان معاون هنری قبلی وزیر ارشاد مورد تکریم قرار گرفت و علی مرادخانی که جای او آمده است، معرفی شد.

مهم‌ترین ویژگی این مراسم در محتوا و موضوع سخنرانی‌ها بود که نشان می داد دغدغه‌های اهالی هنر و مسوولان جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از هر زمان دیگر به هم نزدیک‌تر شده است.

در ابتدای مراسم تکریم و معارفه معاون هنری وزیر ارشاد، داود گنجه‌ای، مدرس و نوازنده پیشکسوت کمانچه به نمایندگی از اهالی موسیقی روی صحنه رفت و گفت: «من چون جنوب شهری هستم می‌خواهم با لحن خودم صحبت کنم و بگویم آقای جنتی مشت است. او وزیری است که گفتار و رفتارش نشان می‌دهد منافع جمع را به خودش ترجیح می‌دهد و آمده در خدمت هنر و هنرمندان باشد.»

او که تاکید کرد می‌خواهد تعارف را کنار بگذارد و راحت صحبت کند، ادامه داد: «من یک معلم موسیقی هستم و همیشه همین خواهم ماند، اما وزیران می‌آیند و می‌روند. این شعر را از یاد نبریم که «صحنه پیوسته بجاست/ خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد». ما باید کاری کنیم تا دل‌ها به هم پیوند بخورند و از هنرمندان در هنگام زنده بودن تقدیر کنیم.»

گنجه‌ای با بیان اینکه باید در انتقاد همیشه باز باشد، افزود: «خدا در ۲۴ خرداد اسب سفیدی را به مردم نشان داد که همه بر موج امید آن سوار شدیم. برای همین باید دقت کنیم تا آن را درست هدایت نماییم که اگر چنین نشود، همه زمین خواهیم خورد و دیگر بلند نمی‌شویم. روی سخنم با مسوولان است که باید به داد مردم برسند و به آنان احترام بگذارند، مثل کاری که علی مرداخانی در ۳۰ سال گذشته هر جا بود انجام داد و برای همین محبوب شد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

جلیل رسولی، خوشنویس پیشکسوت کشورمان، دیگر سخنران این مراسم بود که با دشوار خواندن مدیریت در عرصه هنر، آرزو کرد با آمدن وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشاط هنری در جامعه ایجاد شود.

این هنرمند با اشاره به فراموش شدن اقتصاد هنر در ایران افزود: «من نمی‌دانم چرا در زمینه اقتصاد هنر در کشور ما کار زیادی صورت نمی‌گیرد. ما متاسفانه موزه‌ای نداریم تا آثار هنرمندان معاصر را در گنجینه خود جا دهد و به نمایش بگذارد.»

رسولی که آثار خوشنویسی و نقاشیخط او هوا خواهان زیادی در جهان دارد، ادامه داد: «در حال حاضر آثاری در خانه من خاک می‌خورند که چندین حراجی هنری و موزه جهانی درخواست خرید آن‌ها با قیمت بالا را دارند و من تن نمی‌دهم.»

او با اشاره به اینکه تا به حال پنج کتاب از آثارش را با هزینه شخصی به چاپ رسانده است، گفت: «جلو شما آدمی ایستاده که آثارش مخاطبان زیادی دارد و با این حال به اندازه سه نمایشگاه، تابلوی جدید در خانه‌اش دارد که کسی آن‌ها را ندیده و تا کنون به نمایش در نیامده است.»

سپس حمید شاه آبادی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به جانشین خود گفت: «من در این چند سال با جناب آقای مرادخانی دوست بوده‌ام و از مردم داری، خون گرمی و اخلاق حسنه ایشان زیاد آموخته‌ام.»

معاون سابق امور هنری وزیر ارشاد ادامه داد: «وادی هنر، عرصه‌ای ست که دشمن در آن دست اندازی می‌کند و برای همین نباید از آن غفلت کرد. ظرفیت هنر و هنرمندان ایران بسیار زیاد است و علاوه بر کمیت باید روی آفرینش آثار با کیفیت هم تاکید کرد.»
شاه آبادی در پایان سخنرانی کوتاه خود، از همه هنرمندانی که شاید در دوره مسوولیت او حقی از آنان ضایع شده باشد، عذر خواهی کرد.

در ادامه این مراسم، علی مرداخانی معاون هنری جدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت که شاه بیت سخنرانی او کمبود بودجه فعالیت‌های هنری این وزارتخانه بود. او با بیان اینکه معاونت هنری وزارت ارشاد گستره وسیعی را شامل می‌شود، از اینکه در طول سال‌های گذشته کاری که باید برای این عرصه انجام می‌شده، صورت نگرفته است، ابراز تاسف کرد.

او با اشاره به بی‌توجهی به فرهنگ و هنر در بودجه کشور گفت: «خوشبختانه رییس جمهور در صحبت‌هایشان به این مطلب توجه کرده‌اند که باید در نظام بودجه نویسی کشور مورد توجه قرار بگیرد و عملی شود. در حال حاضر تنها دو درصد از کل بودجه به فرهنگ و هنر اختصاص یافته است که حداقل باید به ۱۰ درصد برسد.»

مرادخانی با تاکید بر اینکه با این بودجه نمی‌توان به نقطه مطلوب و هدف تعیین شده در عرصه فرهنگ و هنر رسید، افزود: «ما باید بودجه را بر اساس ظرفیت‌های هنری کشور افزایش دهیم که با توجه به کند بودن این روند در چند سال گذشته، نیازمند یک افزایش جهشی هستیم تا به توازن برسیم.»

معاون هنری وزیر ارشاد دولت یازدهم با درخواست سه برابر شدن بودجه فرهنگ و هنر ادامه داد: «در این راه، استانداران سراسر کشور که دستشان باز است، باید به کمک فرهنگ و هنر بیایند و زمینه را برای فعالیت‌های هنرمندان شهرستانی مهیا کنند.»

جهانی شدن هنر ایران، دیگر موضوعی بود که مرادخانی بر آن تاکید کرد و گفت: «ما باید دیپلماسی هنری را جدی بگیرم و ارتباط هنرمندان ایرانی را با مخاطبان جهانی گسترش دهیم. در این راه توجه به هنرهای نو که مورد علاقه جوانان است، می‌تواند خیلی راهگشا باشد.»

مرادخانی در بخشی دیگر از سخنرانی خود با اشاره به دوستی ۳۰ ساله‌اش با علی جنتی، وزیر ارشاد را به رهبر ارکستر فرهنگ و هنر تشبیه کرد و افزود: «همین جا باید به هنرمندان این نوید را بدهم که فردی جدا از آنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشده است. آقای جنتی از زمانی که عضور هیئت امنای بنیاد رودکی بودند، بعد که به معاونت بین الملل وزارت ارشاد رفتند و حتی وقتی سفیر ایران در کویت شدند، همیشه دغدغه هنر داشته‌اند و در کنار هنرمندان بوده‌اند.»

سخنران پایانی این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با تاکید بر اینکه هنرمند ایرانی باید بر تخت عزت و افتخار بنشیند، گفت: «هنر ایرانی و خالقان آن به طور شایسته به جهان معرفی نشده و جایگاه مناسب خود را نیافته‌اند. ما باید بستر‌ها را آماده کنیم تا هنرمندان فارغ از دغدغه‌های مالی و امکانات، به مرتبه شایسته برسند و با خلق آثار و ارائه آن‌ها به چهار گوشه دنیا برای ایران افتخار بیافرینند.»

علی جنتی ادامه داد: «تقویت بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه فرهنگ و هنر، امری ضروری است که در این صورت معاونت هنری ارشاد می‌تواند به کار اصلی خود که فراهم کردن بستر مناسب برای کار هنرمندان است، برسد.»

وزیر ارشاد در پایان سخنان خود که با توجه به فرا رسیدن وقت اذان آن را بسیار کوتاه کرد، در باره معاون هنری خود گفت: «چند گزینه برای تصدی این مسوولیت در نظر داشتیم که پس از بررسی‌ها، با توجه به اقبال و اعتماد هنرمندان به جناب آقای مرادخانی، ایشان را بهترین فرد برای این سمت یافتیم. درک اصالت هنر و همنشینی با هنرمندان، مهم‌ترین ویژگی آقای مرادخانی است که از عشق او به هنر و هنرمندان ناشی می‌شود.»

مراسم تکریم و معارفه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت در حالی به پایان رسید که حضور پر رنگ هنرمندان و اصحاب رسانه در آن بسیار چشمگیر بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=98683

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر