1

موفقیت سیاسی حضور ایران در نشست سوریه/ احتمال تفاهم کم است!

  • کد خبر : 173496
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۹:۱۸

” ایران شرکت در مذاکراتی را که برای اولین بار میان قدرت‌های بین‌المللی درجهت برطرف کردن درگیری چهارساله برگزار می‌شود قبول کرد و هیئت ایرانی توسط محمد جواد ظریف رهبری می‌شود.”

نشریه انگلیسی فایننشال تایمز (Financial Times) در مقاله‌ای به دعوت آمریکا از ایران برای شرکت در نشست وین جهت مذاکره برای حل پایان بحران سوریه و قبول شدن این دعوت از سوی ایران پرداخت و آن را یک موفقیت سیاسی تعبیر کرد.

 

 

در ابتدای این مقاله آمده است که ایران شرکت در مذاکراتی را که برای اولین بار میان قدرت‌های بین‌المللی درجهت برطرف کردن درگیری چهارساله برگزار می‌شود قبول کرد و هیئت ایرانی توسط محمد جواد ظریف رهبری می‌شود. البته احتمال برطرف شدن سریع اختلافات بر سر سوریه کم است.

 

 

فایننشال تایمز با اشاره به کار منحصر به فرد این نشست در جمع کردن روسیه و ایران بعنوان حامیان اسد و آمریکا، ترکیه و عربستان بعنوان مخالفان دولت سوریه، نوشت: “ایده این مسئله (گفت‌وگوها بر سر جنگ داخلی سوریه) هنوز نارس است و در شروع راه قرار دارد ولی حداقل کار آغاز شده است.”

 

 

“سیاستگذاران و استراتژیست‌های غربی در تلاش برای یافتن اهداف پوتین از حضور نظامی در سوریه هستند و اینکه آیا او واقعا قصد دارد به اسد برای بازپس گیری مناطق از دست رفته کمک کند یا نه. این نشست نشانه‌ای از بازگشت تدریجی ایران به صحنه بین‌المللی از زمان حصول توافق هسته‌ای می‌باشد.”

 

 

این نشریه بریتانیایی مدعی شد که دخالت ایران برای مدت‌های طولانی مانع رسیدن به یک طرح صلح بین‌المللی فراگیر در سوریه بوده و نوشت: “آمریکا با تغییر جهت قابل توجهی نسبت به مخالفتش با حضور ایران در نشست ژنو ۲۰۱۴، در هفته‌های اخیر روشن کرد که خواهان شرکت این کشور در این گفت‌وگوها (وین) می‌باشد.”

 

 

در ادامه این مقاله آمده است که جان کری و باراک اوباما هرکدام جداگانه مجبور شدند برای آرام کردن ملک سلمان و نارضایتی آل‌سعود از این دعوتنامه، با او صحبت کنند. عادل الجبیر نیز هدف عربستان را از شرکت در این مذاکرات، سنجش تمایلات ایران و روسیه بیان کرد.

 

 

فایننشال تایمز مدعی شد: “این فشارهای دیپلماتیک در حالی اعمال می‌شوند که درگیری‌ها بطور جدی در سوریه شدت گرفته است. دخالت نظامی روسیه مواضع دولت آقای اسد را تقویت کرده و نیروی جنگی‌اش توسط مستشاران نظامی ایران و مبارزان حزب‌الله بازسازی شده است. آمریکا نیز به فکر نوسازی کردن استراتژی نظامی خود علیه تروریست‌های داعش است.”

 

 

اما در جبهه دیپلماتیک قضیه کمی متفاوت است، بگونه‌ای که مخالفان سرسخت اسد در کشورهای غربی و ترکیه، درجه‌ای از انعطاف پذیری درباره خواسته‌‌هایشان درخصوص لزوم برکناری اسد نشان داده‌اند و پذیرفته‌اند که فرایند انتقال سیاسی صورت گیرد. بیش از ده کشور در این مذاکرات شرکت خواهند کرد و درجهت یافتن راه‌حلی مشترک برای آینده اسد، حضور شورشیان (در فرایند انتقال قدرت) و اقدامات علیه تروریست‌های داعش تلاش خواهند کرد.

 

 

این نشریه افزود: “از زمان آغاز بحران سوریه، ایران بر فرایند سیاسی در این کشور و برگزاری انتخابات برای تصمیم گیری (مردم)‌ بر سر آینده دولتشان در دمشق تاکید داشته است. اما دیپلمات‌های غربی مدعی هستند که در جلسات خصوصی از مقامات ایرانی شنیده‌اند که باقی ماندن اسد در قدرت برای آنها خط قرمز است.”

 

 

فایننشال تایمز در پایان با مطرح کردن ادعای بسیار عجیبی نوشت: “از زمان شروع دخالت نظامی روسیه، ژنرال‌های بیشتری از ایران در سوریه کشته شده‌اند! البته به گفته سپاه انقلاب اسلامی این مسله بخاطر افزایش تعداد مستشاران نظامی (درپی وخیم شدن اوضاع در سوریه) بوده ولی تحلیلگران معتقدند که آنها حملات هوایی روسیه را پشتیبانی می‌کنند.”

 

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=173496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر