5

ترس و محافظه کاری در بستن قراردادها از تحریم‌ها بدتر است/سهم تولید ایران در پارس جنوبی از کشور همسایه بیشتر شده است

  • کد خبر : 220586
  • ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز دستگاه های نظارتی کشور قدرت ریسک پذیری و شجاعت تصمیم گیری را از مدیران ما گرفته اند و این مساله از تحریم ها بدتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «منصور معظمی» شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از دست اندرکاران فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در مرکز مطالعات بهره وری و منابع انسانی، افزود: کارهای در این وسعت و گستردگی جز با عزم ملی انجام نمی شود که نمود عینی آن را در انتخابات اخیر شاهد بودیم.
به گفته این مقام مسئول، هرچند با تحریم های ظالمانه روبه‌رو شدیم، اما در فازهای پارس جنوبی و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کاری کردیم کارستان؛ باید دست همه آنانی که تلاش کردند را فشرد و از همه آنان قدردانی کرد.
وی تصریح کرد: افتخار اجرای این طرح‌‌های کلان نه متعلق به دولت‌ها، بلکه از آن نظام اسلامی است و ما این توفیق را داشتیم که فازهای پارس جنوبی و طرح‌های صنعت نفت را با وجود تحریم‌ها و محدودیت ها راه اندازی کنیم.
معظمی ادامه داد: متخصصان، مهندسان، مدیران ارشد و کارگران ما این لوح زرین را با افتخار بر گردن خود خواهند آویخت و خواهند گفت ‘ما توانستیم’.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مشکل اصلی کار بیش از آنکه مسائل مالی و فاینانس باشد، مدیریتی است؛ اگر قرارداد این پروژه‌ها منعقد نمی شد امروز درآمدی از این محل نداشتیم، پس نباید تخطئه کنیم که چرا این پروژه‌ها گران تمام شدند.
وی اضافه کرد: مهم این است که ساختیم و امروز با کمال افتخار می گوییم سهم تولید ما در پارس جنوبی از کشور همسایه مان بیشتر شده است.
معظمی با اشاره به اشتغال به عنوان خواسته اصلی مردم در انتخابات از کاندیداهای ریاست جمهوری، تصریح کرد: باید ترس و محافظه کاری را کنار گذاشته و با شجاعت قراردادهای جدید منعقد کنیم.
وی اظهار داشت: متاسفانه دستگاه های نظارتی کشور قدرت ریسک پذیری و شجاعت تصمیم گیری را از مدیران ما گرفته اند و این مساله از تحریم‌ها بدتر است.
** تاکید بر داخلی سازی ماشین آلات و تجهیزات
در ادامه «فرداد دلیری» معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور نیز با مروری بر ساخت داخلی تجهیزات در طرح‌های توسعه میادین گازی پارس جنوبی توسط این سازمان، افزود: ۵۸ درصد فاز یک پارس جنوبی ساخت داخلی است که شامل ۱۰۰ درصد عملیات ساختمانی می باشد.
به گفته وی، فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی با مشارکت شرکت JBIC ژاپن و شرکت میتسوبیشی در تامین منابع مالی اجرایی شد و هرچند سال ۲۰۰۸ شاهد رشد عجیب قیمت های جهانی بودیم، با این حال سفارشات ایران به موقع انجام شد.
دلیری بیان داشت: در این فازها ۵۳ درصد ساخت داخلی و اشتغال مستقیم ۱۶ هزار نفر در سایت را شاهد بودیم که سهم ایدرو در داخلی سازی ۲۹ درصد بود.
وی ادامه داد: ۸۰ شرکت داخلی دولتی و خصوصی و ۱۲۰ شرکت پیمانکاری در اجرایی شدن این فازها مشارکت کردند.
معاون ایدرو همچنین انجام فرآیند خرید تجهیزات بدون نیاز به ال سی و سفارش ۱۸۰ میلیون دلار تجهیزات برای شرکت‌های داخلی را برخی نکات برجسته در اجرای این فازها بیان کرد.
وی با اشاره به نمود تدریجی تحریم‌ها در اجرای فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی که ما را مجبور به ارجاع بسیاری از کارها به داخلی ها می کرد، تصریح کرد: در نهایت سهم داخلی ها در اجرای این فازها ۶۵ درصد شد.
دلیری همچنین به اجرای فاز ۱۴ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: کنسرسیومی متشکل از هفت شرکت ایرانی و ایدرو در این فاز مشارکت کردند.
وی تصریح کرد: ساخت ۲۸۰ پمپ API به مبلغ ۶۰ میلیون دلار توسط شرکت پمپ های صنعتی ایران و ساخت پمپ های CRYOGENIC برای مخازن ال پی جی از شاخصه های کار در اجرای فاز ۱۴ بودند.
این مقام مسئول در خاتمه با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: باید در این زمینه تاکید بر ساخت ماشین آلات و تجهیزات داشته باشیم که توان آن در داخل وجود دارد، اما نیازمند حمایت است.
به گزارش ایرنا، قرارداد فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی حدود ١١ سال قبل (٢٢ خردادماه ١٣٨۵)، میان شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) امضا شده بود.
دولت یازدهم به دلیل تاخیرهای صدرا در ساخت سکو، در ادامه راه شرکت ایزوایکو را جایگزین آن شرکت در فازهای ١٧ و ١٨ کرد.
۵۲ ماه برای این ٢٢ فاز زمان اجرا تعریف شد و قرار بود حداکثر تا پایان دولت دهم تکمیل و به بهره برداری برسد، اما مانند بسیاری از پروژه ها در دولت نهم و دهم به دلیل تغییرات مدیریتی، شدت تحریم‌ها و کمبود منابع مالی نیمه کاره ماند و به دولت بعد منتقل شد.
دولت یازدهم که فعالیت خود را آغاز کرد، پارس جنوبی و برداشت از میدان‌های مشترک اولویت بندی شد و موضوع هزینه، زمان و کیفیت مورد تاکید قرار گرفت و پیمانکاران فازهای پارس جنوبی حرکت رو به جلو خود را دنبال کردند.
فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی شامل چهار سکوی دریایی جمعا شامل ۴۴ حلقه چاه در فاصله ١٠۵ کیلومتری ساحل عسلویه، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ١٠۵ کیلومتر، دو خط لوله چهار اینچ دریایی برای انتقال محلول «گلایکول» به طول تقریبی (هر خط) ١٠۵ کیلومتر است.
تاسیسات ساحلی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی شامل واحدهای دریافت و جداسازی گاز و میعانات، تثبیت میعانات گازی، چهار ردیف تصفیه گاز هرکدام به ظرفیت پالایش ۵٠٠ میلیون فوت مکعب در روز، واحد فشرده سازی و تراکم گاز برای صادرات و واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه بندی گوگرد است.
ذخیره گاز این بخش از میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را دربر می گیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=220586

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر