1

فرانسه به حق حاکمیت خود و برجام پایبند است

  • کد خبر : 252172
  • ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر اینکه برجام باید اجرا شود، امضای توافق نامه هسته ای ایران را انتخاب کشورش و پایبندی به برجام را دفاع از حق حاکمیت خود دانست.

به گزارش افق نیوز/ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه در اجلاس عمومی همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ که با شرکت رئیس جمهوری روسیه، نخست وزیر ژاپن و چند مقام ارشد دیگر برگزار شد، با تاکید بر لزوم اجرای موافقت نامه های بین المللی اظهار کرد: من می خواهم که به یکدیگر احترام بگذاریم و به هیچ وجه در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله نکنیم.
وی ادامه داد: اگر موافقت نامه ای را امضا می کنیم صرف نظر از اینکه چه کشوری از آن خارج می شود باید در آن بمانیم. آنچه که امضا شده باید اجرا شود.
مکرون گفت: به حق حاکمیت فرانسه و انتخابی که در امضای توافق هسته ای با ایران کردیم پایبند هستم. این انتخاب ما بود.
وی ادامه داد: برجام به رغم خروج آمریکا از این توافق حفظ خواهد شد و ایران به آن عمل می کند.
به گفته وی ، امروز باید در جهان رویکرد چندجانبه ای در حل مسائل بین المللی بکار گرفته شود. این رویکرد حق حاکمیت را شامل می شود.
وی افزود: اگر به خود احترام قائل نیستیم نمی توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم و معتقدم در این شرایط (اجرای برجام) باید برای رعایت حق حاکمیت مبارزه کنیم.
مکرون در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه حضور شرکت های بزرگ فرانسوی ازجمله شرکت ایرباس و توتال در ایران در صورت اعمال تحریم های آمریکا گفت: از تدابیر کمیسیون اروپا برای دفاع از شرکت ها در برابر تحریم ها حمایت می کنیم که برای ما استقلال تجاری تامین می کند.
وی افزود: فقط مساله تحریم شرکت هایی که در ایران فعالیت می کنند مطرح نیست بلکه شرکت هایی که در امریکا فعالیت می کنند نیز در معرض ریسک قرار می گیرند.
رئیس جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته بر اثر تحریم ها خسارت دیدیم. اما من نمی توانم از شرکت های فرانسوی که به عنوان مثال در نیویورک فعالیت می کنند، حمایت کنم.
وی افزود: این وضعیت بطور جمعی برای همه بد است.
مکرون گفت: آنچه که در مورد احتمال تحریم توتال و ایرباس مربوط می شود، تصریح می کنم مصرف پول مالیات دهندگان فرانسوی برای حمایت از این شرکت ها در صورت تحریم آنها درست نیست.
وی ادامه داد: آنها خود باید تصمیم بگیرند و باید ریسک بازار ایران را ارزیابی کنند. باید با شرکت های دیگر همکاری کنند و به صورتی اقدام کنند که زیر تحریم ها قرار نگیرند.
مکرون گفت: باید با ایران گفت وگو کنیم و آمریکا را نیز برای حل و فصل وضعیت کنونی متقاعد کنیم.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته نیز اعلام کرد که شرکت های اروپایی به رغم امکان تحریم های آمریکا، علاقمند به حفظ همکاری با ایران هستند و باید تضمین های لازم را در مورد اجرای برجام به تهران بدهیم.
مکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حاشیه همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ گفت: کشورهای اروپایی در روزهای اخیر اعلام کرده اند که در برجام می مانند.
وی با اشاره به اینکه سه کشور اروپایی از امضاکنندگان برجام هستند، اظهار داشت: مفاد برجام از سوی این کشورها اجرا می شود.
مکرون یادآوری کرد: در اجلاس هفته گذشته صوفیه اعلام کردیم که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کند تا شرکت های ما بتوانند با شرکای خود راه حل مناسب بیابند و موقعیت خود را به رغم تحریم های آمریکایی حفظ کنند و در ایران بمانند.
رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: ایران به تعهدات خود عمل می کند و اطلاعاتی که از آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کردیم، مثبت است، بنابرین می خواهیم برجام حفظ شود.
مکرون با بیان اینکه برجام توافق خوبی است، اضافه کرد: این توافق را باید حفظ کرد. باید اعتماد ایران را جلب کنیم و در آن صورت شرایط را برای پایبندی این کشور به برجام تامین می کنیم.
ترامپ ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با این اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=252172

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر