2

ناامیدی از نبرد نظامی آمریکا را به جنگ اقتصادی_سیاسی سوق داده است

  • کد خبر : 260824
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

کارشناس سیاست خارجی گفت:پراکنده بودن نیروهای آمریکا در شمال آفریقا و منطقه به واشنگتن اجازه ورود به جنگ نظامی را نمی دهد، اما جنگ اقتصادی و سیاسی همواره به راه بوده است.

نظام حاکم بر آمریکا به این سادگیها آدم بشو نیست/ جنگ از حالت تاکتیکی به حالت استراتژیکی و فرا استراتژیکی حرکت کرده است

به گزارش افق نیوز/ در جریان بدعهدی آمریکا به تمام توافق‌هایش به‌ویژه در بحث برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، واکنش‌های بسیاری از سوی کشورهای جهان در مخالفت با این اقدام ایالات متحده و حمایت از تهران انجام شد. ترکیه اولین کشوری بود که به صراحت موضع خود را در برابر این تحریم‌های یکجانبه اعلام کرد. اتحادیه اروپا، عراق و کشورهایی چون اتریش هم به این همگرایی پیوستند. این اتحاد جهانی شکست آمریکا در سیاست خارجی‌اش را بیش از پیش نشان داد.

حسین متفکر کارشناس سیاست خارجی درباره سیاست‌های اتخاذی از سوی آمریکا، شکست‌های متوالی آن همچنین حمایت و همگرایی جهانی علیه تحریم‌های یکجانبه واشنگتن گفت: گویا ترامپ هیچ شناختی از انقلاب اسلامی و ماهیت وجودی آن ندارد و آن را با بازار جهانی اشتباه گرفته است. رئیس جمهور آمریکا تصور کرده با اعمال فشار برای رسیدن به منافع مادی، می‌تواند به اهداف خود برسد، اما نمی داند انقلاب اسلامی یک انقلاب ایدئولوژیک و انسانی بوده  که دارای اصول ثابتی است و به‌راحتی  با تغییر دولت ها و با فشارهای خارجی قابل تغییر نیست.

متفکر، افزود: نداشتن شناخت  ترامپ از مواضع و مبانی انقلاب اسلامی، وی را به اشتباه انداخته است. ترامپ تصور کرده همچون کره جنوبی با مانور بر سر مسائل اقتصادی می‌تواند ایران را وادار کند تا برای رسیدن به منافع مادی از مواضع ایدئولوژیک اسلامی خود عدول کند. قطعا تا امروز به همه ثابت شده که این اشتباه  ترامپ کاملا استراتژیکی است .

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب برای مذاکره با آمریکا تصریح کرد: نظام حاکم بر آمریکا به این سادگی ها آدم بشو نیست، بنابراین ضررورتی برای مذاکره وجود ندارد. ما دائم با این کشور در حال جنگ هستیم؛ البته نه جنگ نظامی، گاهی جنگ به طورت اقتصادی، انفورماتیک، فرهنگی و زمانی هم اختلاف بر سر اراده ملت هاست. یعنی در حال حاضر جنگ از حالت تاکتیکی به حالت استراتژیکی و فرا استراتژیک حرکت کرده است.

وی ادامه داد: جنگ اقتصادی و سیاسی کاملا برقرار است؛ اما قطعا واشنگتن وارد جنگ نظامی و عملیاتی نخواهد شد، چرا که نیروی های آنها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کاملا پراکنده‌ بوده و با توجه به اینکه فرماندهی این نیرو ها در واشنگتن انجام می شود، قطعا آمریکا توان ورود به بخش دیگری را برای جنگ افروزی ندارند.

متفکر ادامه داد: واشنگتن نمی تواند چنین جنگی را شروع کند، چرا که آمادگی کشته دادن نبوده و تنها به دنبال تامین  منافع مالی خود است.  آنها به دنبال دوشیدن گاوهای منطقه و فشارآوردن به اروپا ه به منظور دستیابی به خواسته هایشان هستند،  همچنین آمریکایی ها تلاش می کنند با فشار بر چین برای مخالفت با افزایش جایگاه جغرافیایی که پکن به دنبال آن است، هر روز بیشتر به سیاست های خود دست یابند. آمریکا  با روس ها هم در حال تعامل هستند و اختلاف اساسی آنها در ابطه با کریمه است که روسیه آنجا را تصرف کرده است.

کارشناس سیاست خارجی در رابطه با تاثیر این همگرایی جهانی در تحریم جهانی گفت: آمریکایی‌ها به دلیل مدیریت علمی بیشترین تولید ناخالصی جهان را در اختیار دارند. بیشتر سیستم‌های مالی و پولی جهان تحت کنترل آنهاست. از طرفی منافع استراتژیک نفت را هم کنترل می کنند. یعنی هر زمان که منافع استراتژیک آنها کم می‌شود تلاش می‌کنند قیمت نفت ایران کاهش یابد تا راحت تر خریداری کنند  و هر زمان که می خواهند بفروشند اختلافاتی را راه می‌اندازند که  با قیمت بیشتری بتوانند آن را فروخته و هزینه های داخلی خود را تامین کنند، بنابراین آمریکایی‌ها بیشتر بر منافع اقتصادی خود مانور می‌دهند تا به راه انداختن جنگ .

وی با بیان اینکه احتمال دارد آمریکا دچار انزوای سیاسی شود، گفت:  احتمال اینکه برای مدتی کوتاه انزوای سیاسی برای آمریکا اتفاق بیافتد، وجود دارد، اما همانطور که گفته شد،  بیشتر تولید  ناخالص جهانی در اختیار این کشور است و به راحتی قابل انزوا نیست شاید از نظر سیاسی  اما از نظر اقتصادی و علمی  ممکن نیست.

متفکر ادامه داد: حمایت کشورهای دیگر از ایران از نظر جنگ روانی و سیاسی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما به دلیل زیاد بودن سطح  تعاملات مالی آمریکا با اتحادیه اروپا، به راحتی  این اتفاق نمی افتد. بالاخره آمریکا راهکارهایی برای حل این مسئله پیدا کرده و امتیازاتی را به برخی دولت ها می‌دهد، یا برای بعضی‌ها معافیت‌هایی قائل می‌شوند تا این وضعیت را به نوعی مدیرت کنند.

کارشناس سیاست خارجی در پایان گفت: ما باید در داخل کشورمان انسجام و اتحاد ملی را حفظ کنیم و نباید تحت سیاست‌های ترامپ دچار تحولات و نوسانات شویم.  مردم باید درست برخلاف نظر آنها عمل کنند.  درست است در کوتاه مدت مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود اما rxuh حالت تعادل برقرار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=260824

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر