1

شکست زودهنگام برنامه ترامپ برای “صفر شدن صادرات نفت ایران”/ یک “بلوف سیاسی” که نگرفت

  • کد خبر : 266672
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

بازار با وجود حضور نفت ایران، با کمبود شدید عرضه مواجه است و ترامپ و همپیمانانش نتوانسته اند این کمبود عرضه را علی رغم بلوف ماههای گذشته خود جبران کنند، از اینرو می توان گفت برنامه ترامپ برای “صفر شدن صادرات نفت ایران” با شکست زودهنگام مواجه شده است.

شکست زودهنگام برنامه ترامپ برای "صفر شدن صادرات نفت ایران"/ یک "بلوف سیاسی" که نگرفت

به گزارش افق نیوز/ چهارم نوامبر ۲۰۱۸ تاریخی است که ترامپ برای صفر شدن صادرات نفت ایران اعلام کرده بود و برای رسیدن به این هدف، در ۵ ماه اخیر از هیچ کوششی برای کاهش صادرات نفت ایران فروگذار نکرد و هر راه تشویقی و تنبیهی که قابل تصور بود را به کار برد تا هیچ کشوری از ایران نفت نخرد.

رئیس جمهور امریکا همچنین در برنامه های خود تصور می کرد می تواند آثار منفی حذف نفت ایران از بازار را با در دست گرفتن ابزار اوپک و تشویق کشورهای غیراوپک به همراهی، و همچنین استفاده از ذخایر و ظرفیت های عربستان خنثی کند، که در عمل موفق نشد. امریکا در حالی که در میانه ماه اکتبر قرار داریم، هم شاهد افزایش قیمت نفت به بیش از ۸۰ دلار و هم شاهد عدم توانایی عربستان برای جبران کاستی های عرضه نفت در بازار جهانی است.

آمریکا تلاش برای تحریم صادرات نفت ایران را از ماهها پیش (می ۲۰۱۸) آغاز کرده، اما علی رغم ۵ ماه تلاش مستمر در این عرصه، نه تنها نتوانسته صادرات نفت ایران را به صفر برساند، بلکه امروز به جای به صفر رساندن فروش نفت ایران، به فکر دادن معافیت به برخی خریداران نفت ایران است که در مذاکرات با آنها، نتوانسته ابزار جایگزینی برای جبران نخریدن نفت از ایران در اختیارشان قرار دهد.

هدف ترامپ از تهدید به صفر رساندن صادرات نفت ایران در ماههای گذشته و هدف امروز وی از کاهش صادرات نفت ایران، افزایش فشار اقتصادی به کشورمان و متقاعدکردن مسئولان ایران به باج دادن به امریکا است.

* به صفر رساندن صادرات نفت ایران یک بلوف سیاسی بود

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این خصوص گفت: “ترامپ از ماهها پیش تلاش برای کاهش صادرات نفت ایران را آغاز کرده و اینطور نیست که فکر کنیم از ۴ نوامبر قرار است کار خاصی انجام دهد. رئیس جمهور امریکا هر آنچه در توان داشته انجام داده و خودش هم خوب می داند که به صفر رساندن صادرات نفت ایران یک بلوف سیاسی بود.”

* به صفررساندن صادرات نفت ایران امکان‌پذیر نیست

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز در بخشی از مصاحبه اخیر خود با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا در این خصوص گفت: “آمریکا در عمل آنچه در نوامبر باید انجام بدهد، پیشاپیش انجام داده است، یعنی در همین سپتامبر فشارهای خودش را به همه کشورهای خریدار نفت ما وارد کرده است، بنابراین ظاهرش این است که نوامبر نرسیده است ولی در واقع در ماه سپتامبر آنچه بنا بود در نوامبر عمل شود، عمل شده است. آمریکا قادر نیست صدور نفت ما را به صفر برساند این کار امکان‌پذیر نیست و این ادعای توخالی و پوچی است که آمریکا انجام می‌دهد. در نهایت در این مسیر ممکن است فشارهایی بر ما وارد شود، اما آمریکا حتماً به اهدافش نمی‌رسد”.

* اعتراف رویترز به شکست طرح ترامپ

رویترز که رسانه ای غربی است و با مرور اخبار و گزارش های این رسانه در ظاهر بیطرف، می توان فهمید که در جریان اعمال تحریم های نفتی، یکی از بازوهای رسانه ای امریکا است؛ روز گذشته اعلام کرد “جمهوری اسلامی ایران ۱٫۳۳ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر به هند، چین، ترکیه و خاورمیانه نفت صادر کرده است”

این میزان صادرات مورد ادعای رویترز، نشان از آن دارد که کمتر از ۲۰ روز مانده به تاریخ اعلامی ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، ایران فقط به آسیا ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز نفت در ماه جاری میلادی صادر می کند و جایگزینی این مقدار نفت برای خریداران نفت ایران در آسیا، (با فرض اینکه این مقدار مازاد عرضه در بازار نفت وجود داشته باشد) در فاصله زمانی کمتر از ۲۰ روز امکان پذیر نیست.

* بازار نفت با کمبود شدید عرضه مواجه است

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در خصوص شرایط امروز بازار جهانی نفت گفت: “بازار با کمبود عرضه مواجه است و بر هم خوردن تعادل بازار نفت فقط با افزایش عرضه درست می‌شود و نمی‌توان با شعار و قلدری قیمت‌ها را پایین نگه داشت. بازار و افزایش قیمت‌ها بهترین گواه است که بازار با کمبود روبه‌روست و (بازار) به‌درستی نگران کمبود شدید نفت است.”

پس در واقع، بازاری که هم اکنون کمبود شدید عرضه نفت دارد، امیدی برای جبران خروج بیشتر نفت ایران از بازار جهانی ندارد.

در حالی که طبق اعلام رویترز، ایران بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز فقط به مشتریان آسیایی خود نفت می فروشد (آمار نیمه نخست ماه جاری میلادی) و تنها کمتر از ۲۰ روز تا ۴ نوامبر، تاریخ ادعایی ترامپ برای صفر شدن صادرات نفت ایران باقی مانده، بازار با وجود حضور نفت ایران، با کمبود شدید عرضه مواجه است و ترامپ و همپیمانانش نتوانسته اند این کمبود عرضه را علی رغم بلوف های ماههای گذشته خود جبران کنند. از اینرو می توان گفت برنامه ترامپ برای “صفر شدن صادرات نفت ایران” با شکست زودهنگام مواجه شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=266672

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر