1

باید از هیئت اعزامی به نیویورک برای دیدار نکردن با اوباما تقدیر کرد

  • کد خبر : 101206
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: غرب و آمریکا بیشتر به دنبال عملیات روانی‌اند و تغییر نگاه عملی در برنامه آنها وجود ندارد.

خبرگزاری فارس: آمریکا به دنبال تغییر نگاه عملی نیست/ باید از هیئت اعزامی به نیویورک برای دیدار نکردن با اوباما تقدیر کرد

فواد ایزدی تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به نطق رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت:‌ صحبت‌های دیشب آقای اوباما از چند جهت متفاوت بود؛ چون وی در سال‌های گذشته صددرصد منفی صحبت می‌کرد اما امسال نگاهی مثبت در حوزه گفتار داشت.

وی ادامه داد:‌ نکته اولی که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد این ادعا بود که ایالت متحده به دنبال تغییر رژیم و دولت در ایران نیست.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی افزود: ولی در عمل شاهد هستیم که سالانه صدمیلیون دلار به صورت رسمی و در کنار آن مبالغی به صورت غیررسمی برای تغییر رژیم در ایران از سوی آمریکا هزینه می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه قدم اول در راستای تحقق این ادعا توقف این بودجه است، تصریح کرد: آقای اوباما برای اثبات این نکته که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، اول بودجه صد میلیون دلاری برای براندازی در ایران را حذف کند.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه دولت آقای روحانی با پشتوانه مردمی روی کار آمده است، اظهار داشت: این مسئله نیز به نکته اولی که گفتم بازمی‌گردد و دولت آمریکا باید بودجه‌ای را که علیه ملت ایران تصویب شده، متوقف کند و آن را در کشورهای نظیر بحرین، قطر و عربستان که دوستان آمریکا بوده و نیاز به تحقق دموکراسی در آنها بیش از دیگر کشورهاست، هزینه کند.

ایزدی تاکید اوباما بر حق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را یادآور شد و افزود: کاری که دولت آمریکا در عمل و برای اثبات اعتقاد خود به داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای ایران باید انجام دهد این است که تحریم‌هایی را که به خاطر همین مسئله به مردم ما تحمیل شده مورد تجدید نظر قرار دهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه ایران نه تنها به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، بلکه حتی برنامه‌ای برای دستیابی به آن نیز ندارد، تصریح کرد: ولی آقای اوباما در نطق خود به این نکته اشاره داشت که نباید بگذاریم برنامه ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ادامه پیدا کند، در حالی که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند ایران حتی برنامه‌ای برای رسیدن به این موضوع ندارد.

ایزدی اضافه کرد: مقامات آمریکایی باید این تناقض را میان خود به گونه‌ای حل کنند.

وی کاهش فشارها و تحریم‌ها و حتی لغو کلیه این محدودیت‌ها را از سوی ایالات متحده خواستار شد و این موضوع را راه رسیدن ایران به حق هسته‌ای خود دانست.

این تحلیگر مسائل بین‌المللی با اشاره به بخشی از صحبت‌‌های رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ما برای تامین منافع خود در هر جایی حتی خاورمیانه وارد جنگ خواهیم شد، افزود: با اینکه اوباما در سخنرانی دیشب خود ایران را تهدید به جنگ نکرد ولی به گونه‌ای دیگر کل خاورمیانه را مورد تهدید قرار داد در حالیکه بر اساس منشور سازمان ملل هیچ دولتی حق ندارد کشوری را تهدید به جنگ کند.

ایزدی اظهارات مقامات ایرانی و شخص رئیس‌جمهور مبنی بر تلاش برای کاهش تنش را یادآور شد و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز اجازه نرمش قهرمانانه با حفظ خطوط قرمز را داده‌اند.

وی با بیان اینکه ایران هیچ مشکلی برای رسیدن به توافق ندارد، گفت:‌ مشکل طرف مقابل است و ما مطمئن نیستیم که لابی‌های صهیونیستی اجازه بدهند که توافقی میان ایران و آمریکا شکل بگیرد.

ایزدی اضافه کرد:‌ دولت آقای روحانی اختیار کافی دارد ولی سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا دولت اوباما نیز قدرت و اختیار کافی را دارد؟

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تخریب‌های صهیونیست‌ها علیه دولت و رئیس‌جمهور را مدنظر قرار دادند و افزود: به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی طرف مقابل بیشتر به دنبال عملیات روانی است.

ایزدی موضوع احتمال «دست دادن» اوباما و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را که از سوی رسانه‌های خارجی و بعضا داخلی مطرح می‌شد، یکی از عملیات‌های روانی غرب دانست و افزود: این موضوع یک حاشیه است و نمی‌توان با کسی که تحریم‌های یکجانبه را علیه مردم ما تحمیل کرده دست داد و موضوعات را حل کرد.

وی با اشاره به تدبیر هیئت ایرانی در نیویورک اظهار داشت: باید از تیم اعزامی خود به نیویورک تقدیر کنیم که در چاله نیفتاد و قبول نکرد که این دیدار بین اوباما و روحانی برگزار شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در پایان خاطرنشان کرد: غرب و آمریکا بیشتر به دنبال عملیات روانی است و تغییر نگاه در برنامه آنها وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=101206

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر