2

در حال حاضر ۹۴ ایستگاه لرزه‌نگاری در سراسر کشور وجود دارد

  • کد خبر : 10685
  • ۰۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۶:۴۸

دکتر فرهنگ احمدی گیوی با بیان این که به طور سالانه در مرکز لرزه‌نگاری کشوری بیش از ۱۰هزار و۷۰۰ رویداد لرزه‌یی با بزرگی کمتر از یک تا قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ها ثبت می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته، حدود ۱۶۲ زلزله بالای چهار، ۱۸ زلزله بالای پنج و سه زلزله بالای شش ریشتر در کشور به وقوع […]

دکتر فرهنگ احمدی گیوی با بیان این که به طور سالانه در مرکز لرزه‌نگاری کشوری بیش از ۱۰هزار و۷۰۰ رویداد لرزه‌یی با بزرگی کمتر از یک تا قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ها ثبت می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته، حدود ۱۶۲ زلزله بالای چهار، ۱۸ زلزله بالای پنج و سه زلزله بالای شش ریشتر در کشور به وقوع پیوست که بزرگترین زمین لرزه با شدت ۶٫۵ ریشتر در ریگان کرمان اتفاق افتاد.

وی افزود: به طور متوسط سالانه ۱۲ زمین لرزه بالای پنج در کشور به وقوع می‌پیوندد که تفاوت آن با آ‌مار قبلی این است که پس لرزه‌های زلزله ریگان در سال گذشته سبب افزایش آمار زمین لرزه‌های بالای پنج شده است.

فعالیت ۱۳ شبکه لرزه نگاری تا سال ۸۸

احمدی گیوی درباره شبکه‌های لرزه نگاری توضیح داد: تا پایان سال ۸۸، ۱۳ شبکه لرزه‌نگاری در سطح کشور فعالیت می‌کردند که هر کدام از شبکه‌ها متشکل از چندین ایستگاه لرزه‌شناسی بودند که در برخی شبکه‌ها مانند تهران به دلیل اهمیت آن ۱۲ ایستگاه لرزه شناسی در پیرامون تهران وجود دارد. البته شبکه‌ها به لحاظ وسعت تحت پوشش، متفاوت هستند و حتی در برخی شبکه‌ها وسعت تحت پوشش شامل چند استان است به عنوان مثال شبکه لرزه‌نگاری تهران، استان‌های تهران، البرز، قم و بخشی از استان قزوین را پوشش می‌دهد؛ بنابراین تقسیم‌بندی تمامی شبکه‌ها با تقسیم‌بندی وزارت کشور و استانی همخوانی ندارد.

راه اندازی شبکه‌های کرمان،همدان، شهرکرد، میناب و طبس در سال گذشته

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: طی سال گذشته و چند ماه ابتدایی سال ۹۰ علاوه بر ۱۳ شبکه لرزه‌نگاری قبلی، شبکه‌های کرمان با چهار ایستگاه لرزه شناسی، همدان با سه ایستگاه، شهرکرد با سه ایستگاه، میناب با چهار ایستگاه و شبکه طبس با سه ایستگاه لرزه‌شناسی راه‌اندازی شده است. همان طور که اسم شبکه‌ها نشان می‌دهد، شبکه‌ها ترجیحا در مراکز استانها قرار نمی‌گیرند؛ بلکه براساس لرزه خیزی مناطق مختلف و فعال بودن و اهمیت گسل‌های منطقه در مناطق مختلف استان مستقر می‌شوند.

راه اندازی شبکه‌های قزوین و گیلان تا پایان شهریور

احمدی گیوی گفت: شبکه‌های لرزه‌نگاری قزوین و گیلان نیز با چهار ایستگاه در حال راه‌اندازی است که امیدواریم تا پایان شهریور ایجاد شوند. همچنین شبکه‌های جهرم و اهواز نیز به صورت تک ایستگاهی راه‌اندازی شده‌اند.

فعالیت ۹۴ ایستگاه لرزه‌نگاری در سراسر کشور

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: در حال حاضر ۹۴ ایستگاه لرزه‌نگاری در سراسر کشور وجود دارد که ۲۹ ایستگاه آن باند پهن هستند که بازه فرکانسی وسیع‌تری از زلزله را می‌توانند ثبت کنند و علاوه بر استفاده در تعیین محل می‌توانند در پژوهش‌های زلزله شناسی نقش مهمی ایفا کنند/ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=10685

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر