1

رسوایی‌های حمایت آمریکا از داعش

  • کد خبر : 204429
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای اعلام کرد که وضعیت عادی در روابط برقرار شده است و به عبارت دیگر از کشورهای اروپایی خواسته شد روابط خود را با ایران عادی‌سازی کنند.

آمریکایی‌ها از سال ۱۹۹۵میلادی در تلاش بودند تا کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان را علیه ایران با خود همراه کنند، اما بعد از گذشت این همه سال، بعد از برجام بسیاری از کشورهای دنیا دیگر با اقدامات آمریکا همراه نشدند. حتی اروپاییان برخلاف انتظار آمریکا این همراهی را ادامه ندادند و الان آقای اوباما به عنوان آخرین تصمیم عمده‌اش در رابطه با جمهوری اسلامی ایران، وضعیت اضطراری را تمدید کرد تا همچنان این وضعیت در مناسبات میان دو کشور حفظ شود.

نکته دوم این‌که سکوهای امنیت، ‌اطلاع‌رسانی و دید‌بانی آمریکا در منطقه خاورمیانه با شکست جدی مواجه شده و الان متحدان آمریکایی در منطقه با دغدغه جدی در این زمینه روبه‌رو هستند.

طبعا این مساله یک نقطه ضعف جدی برای دولت دموکرات آمریکا به حساب می‌آید و افرادی مثل ترامپ اعلام می‌کنند که تحمیل اضطرار جبری به دوستان آمریکا و شکست سیاست‌های آمریکا درقبال ایران یکی از شکست‌های اوباماست و در حال حاضر رئیس‌جمهور آمریکا درصدد است با تمدید شرایط اضطراری، همچنان فضای انتخاباتی را به سود حزب خود حفظ کند.

البته ممکن است اتخاذ چنین سیاستی اثرات سوء نیز داشته باشد، چون همان‌گونه که جمهوریخواهان، سیاست‌های اوباما علیه ایران را زیر سوال می‌برند، سیاست‌های اوباما درباره متحدان‌ آمریکا مثل رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عرب را نیز مورد انتقاد قرار می‌دهند.

نکته سوم این‌که در داخل ایران برخی تحلیلگران، خوشبینانه منتظر این بودند که بعد از برجام، شرایط اضطرار تمدید نشود. البته باید بر این موضوع تاکید داشت آمریکا در پی آن بود که با اجرایی شدن برجام، مشکلات خود را حل کند و حتی تصور می‌کرد اجرایی شدن برجام، مشکلات ایران را افزایش دهد که البته عکس این موضوع اتفاق افتاده است و این آمریکایی‌ها هستند که در دوران پسابرجام دچار مشکل در توجیه مساله شدند، زیرا ایرانی‌ها در قالب دیپلماسی عمومی، عهدشکنی آمریکایی‌ها را زیر سوال بردند.

مساله قابل توجه دیگر این است در مقطعی که روند حرکت داعش در سراشیبی قدرت، سرعت بیشتری به خود گرفته، اسناد همراهی آمریکایی‌ها با گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش برملا شده است. از جمله این‌که شرکت تویوتا اعلام کرد ۷۰ هزار خودرو را از سوی آمریکا و متحدانش به داعش داده است.

همچنین سلاح‌های به‌دست آمده در سنگرهای داعش نشان می‌دهد که بسیاری از این ادوات نظامی متعلق به آمریکاست.

از سوی دیگر انتشار اسنادی از سوی ترامپ نشان داده است که آمریکا عامل اصلی به‌وجود آورنده داعش است.

این اسناد حاکی از این است که آمریکا دست‌پایین را در تحولات منطقه دارد و اوباما سعی دارد با زنده نگه داشتن موضوع اضطراری بودن روابط با ایران، بر رسوایی‌های مربوط به حمایت آمریکا از داعش سرپوش بگذارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=204429

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر