5

جشنواره ای با گلشیفته فراهانی، سمیرا مخملباف و …+تصاویر

  • کد خبر : 59387
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۵

فصل جشنواره های سینمایی یکی پس از دیگری می آیند و می روند اما یک داستان همیشه تکرار وجود دارد “لیست برندگان ایرانی و نگاه غیرحرفه ای گردانندگان آن”، گویا ضرب المثل هنر نزد ایرانیان است و بس” را آنها تفسیر می کنند.

سایت رادیو زمانه نوشت: نامزدهای هفتمین دوره جوایز فیلم آسیا با نامزدی عباس کیارستمی برای بخش بهترین کارگردانی، آخرین ساخته بهمن قبادی در چهار بخش و گلشیفته فراهانی در بخش بهترین بازیگر زن معرفی شدند.

 لیستی که تا حدود زیادی از پیش می شد آن را حدس زد، داستانی تکراری همراه با نام هایی همیشه نوشته شده.

رادیو زمانه در ادامه نوشته است: گلشیفته فراهانی، بازیگر ایرانی که در جشنواره فیلم ابوظبی برای بازی در فیلم “سنگ صبور” برنده جایزه شده بود این بار نیز برای بازی در این فیلم نامزد بخش بهترین بازیگر زن در هفتمین دوره جوایز فیلم آسیا شده است.

فراهانی در این فیلم نقش یک زن افغان را بازی می کند که به روسپی گری روی آورده است.

این سایت در ادامه آورده است: “مثل یک عاشق” از کیارستمی که پیش از این در بخش رقابتی جشنواره کن نیز شرکت کرده بود روایتگر داستان یک دختر دانشجوی جامعه‌شناسی ژاپنی است که روسپی‌گری می‌کند.

به نوشته رادیو زمانه؛ فیلم “فصل کرگدن”، آخرین ساخته بهمن قبادی در چهار بخش ویژه نامزد کسب جایزه شده است. قبادی فیلم “فصل کرگدن” را به صانع ژاله، دانشجوی کُرد و از جان‌باختگان‌ اعتراضات جنبش سبز در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و فرزاد کمانگر، معلم کرد که در روز نهم اردیبهشت ۱۳۸۹ در زندان اوین اعدام شد، تقدیم کرده است.

صانع ژاله از دانشجویانی است که در ۲۵ بهمن سال ۸۹ به دست عوامل گروهک تروریستی منافقین شهید شد و دیگری یعنی فرزاد کمانگر که عضو  گروهک تروریستی پژاک بود.

فصل کرگدن به موضوع تجزیه طلبی کردها می پردازد موضوعی که همواره برای غربی ها و جشنواره هایشان جذاب بوده است. از بازیگران این فیلم می توان به نام بهروز وثوقی چهره معروف فیلم فارسی های دوران پیش از انقلاب اشاره کرد، بازیگری که سالهاست از صحنه بازیگری دورمانده است.

مونیکا بلوچی از نمادهای جنسی هالیوود از دیگر چهره های مشهور در این فیلم ضد ایرانی است، سایت انگلیسی ویکی پدیا درباره او نوشته است: مونیکا آنا ماری بلوچی مانکن مد، مدل عکاسی و بازیگر ایتالیایی است. بلوچی برای کمک هزینهٔ تحصیل به صورت آزاد مانکنی مد را تمام وقت پیشه خود می‌کند او بدون داشتن دیالوگ و تنها با حرکات بدن و صورت خود تا حد یک ستاره درخشید.

دست نوازش بلوچی بر پیشانی قبادی

بی بی سی نیز خبر از برگزاری معتبرترین جشنواره شمال اروپا، جشنواره گوتنبرگ سوئد و نمایش فصل کرگدن و ۷ فیلم ایرانی دیگر در این جشنواره می دهد

بی بی سی در ادامه گزارش خود آورده است: مدیران این جشنواره همواره توجه خاصی به سینمای ایران داشته اند. به ویژه در سال های اخیر و پس از سال ۲۰۰۹ که توجه افکار عمومی جهان به ایران بیشتر جلب شد!

رویکردی که نگاه تمامی این جشنواره را پس از آنکه نامزدهای جنبش سبز در انتخابات ۸۸ ناکام ماندند بر آن واداشت تا از ظرفیت عده ای خاص از سینماگران بیشتر بهره مند شوند، همان تعداد که اسامی شان از تریبون جشنواره های رنگارنگ به طور مرتب انعکاس داده می شود، مخملباف، پناهی، گلشیفته، قبادی و …

سایت انگلیسی بی بی سی فارسی ادامه می دهد: بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره فیلم گوتنبرگ، سمیرا مخملباف کارگردان ایرانی، رئیس هیئت داوران بخش فیلمهای اسکاندیناوی است. سایت جشنواره گوتنبرگ در معرفی مخملباف، او را یکی از تاثیرگزارترین سینماگران موج نو دانسته است! سمیرا مخملباف پیش از این در جشنواره های بسیاری چون کن، ونیز ، برلین ، لوکارنو، مسکو، مونترال به عنوان داور حضور یافته است!

سمیرا مخملباف از سال ۲۰۰۸ و بعد از نمایش فیلم “دوپا” تاکنون اثری سینمایی تولید نکرده است. تعداد فیلم های ساخته شده توسط وی از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. سیب (۱۹۹۸)، تخته سیاه (۲۰۰۰) ۱۱’۰۹”۰۱ ۱۱ سپتامبر (فیلم کوتاه ساخته ۲۰۰۲، و یک فیلم چندگانه)، ساعت پنج بعدازظهر (۲۰۰۳)، اسب دوپا (۲۰۰۸).

فاطمه مشکینی مادر سمیرا مخملباف به دلیل شخصیت پارانوئیدی پدرش محسن مخملباف (مظنونیت روانی خیانت همسرش به وی)، دست به خودکشی از نوع خودسوزی زد.

بی بی سی همچنین می افزاید: فیلم” فصل کرگدن”ساخته بهمن قبادی در بخش سینمای برتر و در روز های ۲۶ و ۲۸ ژانویه نمایش داده خواهد شد. این فیلم روایت قبادی از انقلاب ۵۷ ایران است.

نام برخی دیگر از فیلم های ایرانی این جشنواره به نقل از بی بی سی چنین است: “انقلاب ربوده شده من” به کارگردانی ناهید (پرشون) سروستانی، روایتی است از بازداشت ها و رویدادهای پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ که با انتشار اخبار پس از انتخابات ۱۳۸۸ زنده می شوند!”، فیلم “زیبا ” که بولتن جشنواره در توصیف این فیلم نوشته است: اگر چه کارگردان شخصیت “زیبا” را به خوبی برای تماشاگر نمایش نمی دهد، اما فضای حاکم بر جامعه ایران را به خوبی ترسیم کرده است!

اما اگر از انتخاب نوع و موضوع فیلم ها، بازیگران و عوامل آنها گذر کنیم، به یک نکته غیر قابل انکار می رسیم: فضای حاکم بر این جشنواره ها کاملا نشان می دهد نگاه آنها  بیشتر سیاسی است تا هنری. حتی معتبرترین جایزه جهانی اسکار هم از این آسیب به دور نیست چه کسی باور می کند آلفرد هیچکاک کارگردان بلند آوازه بریتانیایی و جهان تاکنون نتوانسته باشد حتی یک اسکار هم ببرد.

سایت انگلیسی ویکی پدیا درباره شخصیت هنری این کارگردان مشهور می نویسد: هیچکاک طی شش دهه در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت. تا به امروز به عنوان سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین کارگردان فیلم‌های سینمایی شناخته می‌شود. از فیلم‌های معروف او می‌توان به سرگیجه، پنجره عقبی، شمال از شمال غربی، روانی، بدنام، ربکا و پرندگان اشاره کرد. نکته مهم در مورد وی این است که وی هیچگاه به جایزه اسکار دست نیافته است.

جام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=59387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر