3

همان سونامی که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را نابود کرد، در حال حرکت به سمت رژیم اسرائیل است.

  • کد خبر : 6949
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۸:۵۰

نوام چامسکی منتقد و تحلیلگر آمریکایی می گوید همان سونامی که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را نابود کرد، در حال حرکت به سمت رژیم اسرائیل است. وی در تحلیلی که از سوی ماهنامه «این دیز تایمز» منتشر شده، ماجرا را چنین توضیح می دهد: ماه مه امسال [اردیبهشت] در جلسه ای غیرعلنی با حضور شمار […]

نوام چامسکی منتقد و تحلیلگر آمریکایی می گوید همان سونامی که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را نابود کرد، در حال حرکت به سمت رژیم اسرائیل است.
وی در تحلیلی که از سوی ماهنامه «این دیز تایمز» منتشر شده، ماجرا را چنین توضیح می دهد: ماه مه امسال [اردیبهشت] در جلسه ای غیرعلنی با حضور شمار زیادی از سران تجاری اسرائیل، عیدان عوفر، ابرمرد شرکت های مادر (هلدینگ) هشدار داد «ما به سرعت داریم به آفریقای جنوبی تبدیل می شویم. تک تک خانواده های اسرائیل ضربه را حس خواهند کرد.» نگرانی اصلی آنها به جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر [شهریور] برمی گردد؛ جلسه ای که در آن دولت خودگردان فلسطین قصد دارد تقاضای به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین را مطرح کند.
چامسکی ادامه می دهد: دان گیلرمن سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل، به شرکت کنندگان در همایش مذکور هشدار داد که «از صبح فردای روزی که کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود و این مسئله اعلام شود، روند دردناک و غم انگیزی شبیه آنچه در آفریقای جنوبی گذشت، در کشور ما آغاز خواهد شد.» منظور او این بود که اسرائیل نیز به دولتی منزوی تبدیل می شود.
تحلیلگر آمریکایی به ابعاد دیگری از اظهارات صهیونیست ها در جلسه سران تجاری اسرائیل اشاره می کند و می افزاید: صاحبان پول و زور، دولت اسرائیل را تشویق کردند که طرح هایی مشابه پیشنهادهای عربستان سعودی (اتحادیه عرب) و توافق غیررسمی ژنو ۲۰۰۳ را آغاز کند؛ توافق هایی که در آنها مذاکره کنندگان رده بالای فلسطینی و اسرائیلی جزئیات راههای حل بحران بین دو کشور را ارائه دادند.
چامسکی درباره سونامی در انتظار رژیم صهیونیستی توضیح می دهد: در ماه مارس ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل اقدام آتی سازمان ملل را یک «سونامی» خواند. هراس آنها از این است که دنیا اسرائیل را نه تنها به خاطر تن ندادن به قوانین بین المللی که برای اعمال جنایتکارانه اش در کشوری اشغال شده که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است محکوم کند. سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل می گوید هیچ تهدیدی بزرگتر از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط اعضای سازمان ملل نیست. مطبوعات اسرائیلی می گویند در این صورت جنگ و خشونت پیش خواهد آمد.
چامسکی همچنین به سابقه معارضه آمریکا و اسرائیل با دموکراسی در فلسطین می پردازد و یادآور می شود: در فوریه ۲۰۰۶ پس از آن که گزینه نامناسبی مثل حماس در انتخابات فلسطین- انتخاباتی که آزادی و سلامت آن تایید شده است- برنده شد، ایالات متحده و اسرائیل غزه را محاصره کردند. این حصر در ژوئن ۲۰۰۷ پس از شکست یک کودتای نظامی با پشتیبانی آمریکا برای سرنگون کردن دولت منتخب شدت یافت. در ژوئن ۲۰۱۰، کمیته بین المللی صلیب سرخ- که به ندرت چنین گزارش هایی صادر می کند- محاصره غزه را به عنوان «یک مجازات دسته جمعی» که «نقض آشکار» قوانین بشردوستانه بین المللی است محکوم کرد. این محاصره جنایت آمیز، نتیجه ادامه سیاست آمریکا- اسرائیل از سال ۱۹۹۱ تاکنون است؛ سیاستی که غزه را از کرانه باختری جدا و به این ترتیب تضمین کرد که کشور فلسطینی هرگاه درآینده تشکیل شود، در عمل در محاصره قدرت های متخاصم- اسرائیل و دیکتاتوری اردن- قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6949

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر