2

گزارش برخورد با خاطیان عدم پذیرش طلبه ناهی از منکر از زبان وزیر بهداشت

  • کد خبر : 8915
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴

وزیر بهداشت با ارائه گزارش برخورد با خاطیان عدم پذیرش طلبه ناهی از منکر گفت: ۲ رزیدنت بیمارستان‌های شهدای تجریش و طالقانی به یکسال توقف در تحصیل محکوم شدند، مسئول پذیرش در ستاد هدایت دانشگاه توبیخ و رئیس بیمارستان تجریش نیز برکنار شد. به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز در جمع خبرنگاران درباره نحوه […]

وزیر بهداشت با ارائه گزارش برخورد با خاطیان عدم پذیرش طلبه ناهی از منکر گفت: ۲ رزیدنت بیمارستان‌های شهدای تجریش و طالقانی به یکسال توقف در تحصیل محکوم شدند، مسئول پذیرش در ستاد هدایت دانشگاه توبیخ و رئیس بیمارستان تجریش نیز برکنار شد.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز در جمع خبرنگاران درباره نحوه برخورد با خاطیان عدم پذیرش علی خلیلی، طلبه جوان ناهی از منکر، افزود: طلبه جوان ناهی از منکر در شب نیمه شعبان دچار حادثه و بریدگی از ناحیه حساس رگ گردن شد و هنگامی که وی را به بیمارستان تهرانپارس منتقل کردند فشارش روی ۴، نبضش ۱۶۰ و سطح هوشیاری اش بین ۳ تا ۴ بود.

وی گفت:‌ وضعیت این طلبه جوان در آن زمان واقعاً وخیم بود و خوشبختانه پرسنل اورژانس بیمارستان تهرانپارس توانستند بیمار را با تزریق خون و مایعات احیا کنند و توانستند فشار خون بیمار را به ۱۲ برسانند اما برای درمان محل خونریزی از شریان گردن نیاز به خدمات تخصصی‌تر و جراح عروق بود به همین علت از ستاد هدایت بیمار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که این بیمارستان و محل حادثه در مجموعه تحت نظارت این دانشگاه است تماس گرفتند تا برای انتقال این بیمار به یک بیمارستان دیگر اقدام شود.

وی افزود: اما متأسفانه مسئول پذیرش در ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مسئولانه عمل نکرد زیرا بر اساس ضوابط موجود این ستاد باید وضعیت بیمار را تا پذیرش نهایی در یک بیمارستان دیگر که امکان درمان بیمار را دارد دنبال کند، فرد مسئول در ستاد هدایت دانشگاه اعلام کرد که برای پیدا کردن دستیار جراحی عروق و تخت ICU اقدام می‌کند اما متأسفانه بعداً موضوع را دنبال نکرده و با بیمارستان اول تماسی برقرار نمی‌کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: بعد با بیمارستان طالقانی تماس گرفته می‌شود در آنجا دستیار جراحی عنوان می‌کند که چون ۲ بیمار جراحی عروق دارم نمی‌توانم این بیمار را پذیرش کنم که این کار متأسفانه کار غیر مسئولانه‌ای بوده است زیرا معلوم شد این دو بیمار خیلی وضع حادی نداشتند. بعد با بیمارستان حضرت رسول(ص) تماس گرفته شده، خوشبتختانه استاد انکال بیمارستان پذیرش می‌دهد به بیمار و دستیار ارشد جراحی به اورژانس مراجعه می‌کند که بیمار را تحویل بگیرد.

وی افزود: با این حال به علت به هم ریختگی‌هایی که برای ما منتظر است و در چنین شرایطی رخ دهد،‌بیمار به بیمارستان حضرت رسول(ص) منتقل نشد. بعد با بیمارستان سینا تماس گرفته می‌شود در این بیمارستان هم یک دختر ۱۱ ساله دچار یک عارضه جدی و حال وخیم بوده است که از ناحیه عروق لگن و شکمی دچار آسیب شده بود و استاد جراحی عروق و دستیار ارتوپدی و بیهوشی همه تا ساعت ۶صبح درگیر این بیمار بودند به همین علت انتقال به این بیمارستان هم به علت مشغولیت کادر این بیمارستان اتقاق نمی‌افتد.

وی گفت: البته گفته شده در تعدادی از بیمارستان‌ها هم دوستان این طلبه با موتور و غیره برای پذیرش بیمارشان مراجعه کرده‌اند که چون مراجعه به صورت مقبول و غیر متعارف بوده است قاعدتاً امکان پذیرش نبوده است و ما اینها را جرء روش‌های طبیعی پذیرش محسوب نمی‌کنیم.

وی افزود: در بیمارستان اول و در انتها در بیمارستان عرفان بیمار پذیرش شده و کارهای خوب و درستی برای بیمار انجام شد و خوشبختانه سرعت بهبود بیمار بسیار قابل قبول است. بار آخری که من از این طلبه عزیر عیادت کردم عکس‌های آنژیوگرافی مغزی نشان داد که عروق سمت چپ، درست مانند سمت راست پر است و مناطق اسیتکمیک همه محو شده‌اند و بهبود به سرعت در حال انجام است.

برای طلبه ناهی از منکر با ۴ بیمارستان تماس گرفته شد

وزیر بهداشت اضافه کرد: جمع بندی ما این است که در مجموع برای این بیمار با ۴ بیمارستان تماس گرفته شده است البته با یک بیمارستان دیگر غیر از بیمارستان‌های وزارت بهداشت تماس گرفته شده است که آن بیمارستان هم گفته که متخصص جراحی عروق و بخش جراحی نداریم. از بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت با ۴ بیمارستان تماس گرفته شده است که از این تعداد ۲ بیمارستان باید پذیرش می‌‌دادند که متأسفانه این کار را نکردند.

وحید دستجردی در پاسخ به این سوال که همراهان این بیمار با برخی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به طور تلفنی هم تماس گرفته و خواستار پذیرش بیمار شده بودند ادامه داد:‌ این تماس‌های تلفنی با تلفن‌هایی بوده که از ۱۱۸ گرفته بودند و تلفن‌های پیام گیر صبح بیمارستان بوده است که البته این کار ناشی از این بوده که ستاد هدایت بیمار دانشگاه وظیفه‌اش را درست انجام نداده زیرا ما برای پذیرش بیمار تلفن‌های خاصی داریم که تعریف شده است حتی برخی از مسئولان ستاد هدایت بیمار تلفن‌های موبایل مخصوص دارند که باید از آن استفاده می‌شد و تلفن‌های پیام گیر بیمارستان غیر از تلفن‌های پذیرش بیماران است به همین علت به نتیجه نرسیده‌اند.

مسئول ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توبیخ شد

وی افزود: ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کارش را به درستی انجام نداده است، تمام نحوه پذیرش گیری از طریق ستاد هدایت دانشگاه باید انجام شود و اگر مردم یا بیمارستان تماس می‌گیرند باز هم این ستاد هدایت است که بایستی بیمار را از طریق سوپوایزر بیمارستان یا هر فرد مسئول دیگر کار را به سامان برساند متأسفانه آن مسئولی که در آن شب خاص باید این کار را می کرد مسئولیتش را به درستی انجام نداد به همین علت از مسئولیتش خلع شد و پرونده او به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری فرستاده می‌شود.

توقف تحصیل ۲دستیار تخصصی در بیمارستان شهدای تجریش و طالقانی

وزیر بهداشت گفت: مسئول ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی هم توبیخ کتبی با درج در پرونده شد و احتمال دارد پرونده او هم به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری فرستاده شود، دستیار جراحی که در بیمارستان شهدای تجریش که باید پذیرش می‌داده و کوتاهی کرده در حالی که خودش گفته بوده نیم ساعت بعد تماس می‌گیرم اما این کار را نکرده این دستیار به توقف و منع در تحصیل به مدت ۶ ماه یا یک ترم محکوم شده است.

وی ادامه داد:‌ همچنین رئیس بیمارستان شهدای تجریش با توجه به اینکه بر اساس بخشنامه‌های وزارت بهداشت که ظرف ۱۰ماه گذشته به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها ابلاغ کردیم مسئولیت ساماندهی اورژانس را به عهده دارد و باید امکان اجرای این بخشنامه را فراهم می‌کردند متأسفانه این کار توسط رئیس بیمارستان شهدای تجریش انجام نشده و بنابراین وقتی که تماس گرفته می‌شود با یک دستیار تماس گرفته می‌شود و باید با یک فرد مسئول تماس گرفته می‌شده در حالی که این بیمارستان دارای متخصص طب اورژانس است و با وجود حضور این متخصص ساماندهی به درستی انجام نشده است.

برکناری رئیس بیمارستان شهدای تجریش

وی گفت: این نابسامانی به علت ضعف مدیریت بیمارستان شهدای تجریش بوده به همین علت رئیس این بیمارستان از مسئولیتش خلع می‌شود و فرد دیگری جایگزین وی می‌شود. در بیمارستان طالقانی هم که رزیدنت کوتاهی کرده و پذیرش نداده و علت را حضور دو بیمار عروق دیگر عنوان کرده در حالی که دو بیمار دیگر وضعیت حادی نداشته‌اند او هم به مدت دو نیمسال منع ادامه تحصیل پیدا کرده و به مدت یکسال از تحصیل عقب می‌افتد.

وزیر بهداشت افزود:‌ دو بیمارستان دیگر حضرت رسول (ص) که به بیمار پذیرش داده بود و دستیار جراحی عروق هم حاضر شده بود و بیمارستان سینا که در آن زمان در پی درمان یک دختر مجروح بدحال بودند در این زمینه مقصر شناخته نشدند.

وی گفت: اولویت وزارت بهداشت ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی و رسیدگی به بیماران اورژانسی است که به این مراکز مراجعه می‌کنند، بخشنامه‌های تعیین تکلیف اورژانس‌های بیمارستانی، حضور متخصص مقیم در اورژانس و تبعیت کامل رزیدنت‌ها از استاد و متخصص مقیم هم ابلاغ شده است و بایستی این دانشگاه‌ها و به خصوص ریاست دانشگاه‌ها مسئول حسن اجرای این دستورالعمل‌ها هستند و ما از آنها می‌خواهیم این کار با سرعت و جدیت اجرا شود.

مدیران ضعیف بیمارستان ها برکنار می‌شوند

وی اضافه کرد: کمیته ویژه اصلاح اورژانس‌های بیمارستانی که بنده مأمور کردم نیز از تمام اورژانس‌های بیمارستانی در تهران نه یک بار بلکه چندین بار بازدید کردند و گزارش‌های متعددی به من دادند این ها مسئول هستند به من گزارش دهند که بدانیم در کجا مدیریت مناسب دارند و از آنها تشکر کنیم و کجا مدیریت نامناسب دارند تا آنها را تعویض کنیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد:‌ در بیمارستان‌های شهدای تجریش و طالقانی هم با وجود استادان و رزیدنت‌های زحمتکش متأسفانه در مورد این بیمار کوتاهی شده است به همین علت با افراد مقصر برخورد می‌شود.

در گذشته ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی را نداشتم

وحید دستجردی در پاسخ به این سوال که ریشه این کار در کجاست زیرا ممکن است چنین اتفاقی بارها قبل از این مورد رخ داده باشد و باز هم تکرار شود، گفت:‌ ریشه این کار این است که در گذشته ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی را نداشتیم آنچه را که ظرف ۱٫۵ سال گذشته انجام شد و ابلاغیه هایی که برای ساماندهی اورژانسها انجام شده در گذشته وجود نداشته است و ما مسئولیت پذیرش در اورژانس‌های به عهده افراد متعدی گذاشته بودیم.

وی افزود: در مواردی دستیاران (رزیدنتها) فکر می‌کردند که مسئولیت پذیرش بیمار را دارند در حالی که مسئولیت پذیرش بیمار باستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی و سوپروایزر اورژانس است و بالاخره یک فرد دیگری که مسئول این کار است باید تعیین تکلیف شود که قبلاً نادیده گرفته می‌شد این مسائل بود که منجر به نابسامانی در اورژانس‌ها می‌شد.

وزیر بهداشت افزود: آنچه را به صورت دستورالعمل به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها ارسال کردیم اگر به درستی اجرا شود رضایتمندی مردم را از خدمات اورژانس‌ها جلب می‌کند و ما این نابسامانی را در اورژانس‌های بیمارستانی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با وجود این هنوز در بسیاری از اورژانس‌ها مسئولیت به عهده رزیدنت ‌های مقیم است که بعضاً حتی رزیدنت‌های سال اول هستند، توضیح داد: استاد انکال کسی است که انکال است و اگر لازم شد در بیمارستان حاضر می‌شود اما در اورژانس بایستی بر اساس دستورالعمل ما متخصص مقیم ۲۴ ساعته در اورژانس حضور داشته باشد و این افراد به صورت شیفت درگردش عوض می‌شوند اما در تمام ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته حتماً یک متخصص مقیم در اورژانس تمام بیمارستان‌های کشور باید حضور داشته باشد.

وحید دستجردی اضافه کرد: مسئولیت اورژانس با متخصص مقیم است و همه دستیاران (رزیدنتها) ‌باید تابع او باشند و البته اکنون در اورژانس تمام بیمارستان‌های بزرگ تهران یک متخصص طب اورژانس به صورت ۲۴ ساعته حضور دارد. حالا ممکن است بیمارستان‌های کوچکی در تهران داشته باشیم که لازم نباشد متخصص طب اورژانس مستقر باشد که در آنها یک متخصص دیگر حتماً حضور دارد. تعیین تکلیف بیمار توسط متخصص مقیم انجام می‌شود و بعد اگر لازم باشد بیمار به گروه تخصصی بعدی ارجاع می‌شود.

وی گفت:‌ مسئولیت پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها به عهده ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی است، اگر بیمار از طریق اورژانس ۱۱۵منتقل شد که وارد این چرخه می‌شود و از طریق این ستاد باید برای بیمار پذیرش گرفته شود و اگر بیمار به صورت سرپایی خودش مراجعه کرد مسئولیت پذیرش با متخصص مقیم اورژانس است و اگر مشکلی برای پذیرش باشد از طریق بیمارستان باید با ستاد هدایت دانشگاه تماس گرفته شود و سریعاً بیمار به اورژانس بیمارستان دیگر منتقل شود.

وی افزود: در تمام شهرستان‌ها همین روند است و ستاد هدایت بیمار در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی همین وظیفه را دارند.

با هیچ رئیس دانشگاهی شوخی نداریم

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت برای ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی با چه کمبودهایی مواجه است، گفت: به هر حال وظیفه تمام دانشگاههای علوم پزشکی است که ابلاغیه‌های وزارت بهداشت را تمام و کمال اجرا کنند و ما در این زمینه با رئیس هیچ دانشگاهی شوخی نداریم،معاونت درمان دانشگاهها و روسای بیمارستان‌ها باید پاسخگو باشند، ضمن اینکه مشکلات جانبی مثل کمبود پزشک، پرستار و رشته‌های پیراپزشکی هم داریم یک مقداری هم کمبودهای اعتباری داریم که امیدواریم دستگاه‌های دیگر کمک کنند اعتبارات به موقع به دانشگاه‌های علوم پزشکی سرازیر شود، آنها هم وظیفه خودشان را به درسی انجام دهند.

حداقل ۵۰ هزار پرستار در بیمارستان ها کم داریم

وحید دستجردی اضافه کرد: از نظر نیروی انسانی اکنون به شدت مشکل داریم بخش‌های زیاد توسعه‌ای داریم که پرسنل آنها تأمین نشده است حداقل ۵۰ هزار پرستار غیر از ۲۳ هزار پرستاری که برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری استخدام می‌شوند، برای بخش درمان دولتی کشور نیار داریم زیرا متأسفانه اکثر بخش‌های توسعه‌ای با همان نیروی سابق کار می‌کنند. در مورد اعتبارات هم امیدواریم بودجه های مصوب به خصوص ۳ میلیارد دلار پول نفت پرداخت شود که از این اعتبارات برای تکمیل بخش‌های جدید و ساماندهی اورژانس‌های بیمارستان و پیش بیمارستانی به کمک ما بیاید.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد افکار عمومی در پی این حادثه برخورد شدیدتر و قاطعانه‌تری را با متخلفان انتظار داشت گفت: ممکن است در آینده چنین برخوردهایی هم صورت گیرد، واقعیت این است که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای توجیه و اجرای بخشنامه‌های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت تلاش زیادی کشیده‌اند که ما نباید این تلاش‌ها را نادیده بگیریم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ارزیابی شما از میزان رضایتمندی مردم از اورژانس بیمارستان ‌ها چیست؟ گفت: اکنون فصل جدیدی در اورژانس‌های بیمارستانی کشور ایجاد شد و با اجرای دستورالعمل‌های جدید مردم به زودی تغییرات را حس می‌کنند، در گذشته کار ارزیابی و نمره‌گذاری بیمارستان‌ها به عهده خودشان بود که کار مطلوبی نبود و حالا این کار به حوزه معاونت درمان منتقل شده است امیدواریم با این تغییرات بتوانیم ارزیابی دقیقی از بیمارستان‌ها و اورژانس‌های بیمارستانی داشته باشیم و بتوانیم میزان رضایتمندی و نارضایی مردم را از ارائه این خدمات ارزیابی کنیم.

اوضاع بیمارستان‌های آموزشی بدتر از بیمارستان‌های درمانی است

وی گفت: با ارزیابی‌های جدید و فعالیت کمیته ۵ نفره منصوب بنده ما شاهد تحرک بیشتری در بیمارستان‌های تهران برای اصلاح اورژانس‌ها هستیم، ارزیابی ما این است که در بیمارستان‌های درمانی چون تعداد افرادی که خدمت می‌دهند مشخص هستند وضعیت ارائه خدمات بهتر است اما در بیمارستان‌های آموزشی به علت حضور گروه‌های مختلف و دستیاران وضعیت نامناسب‌تری حاکم است.

وی افزود: با بخشنامه‌های جدید این هم سر و سامان می‌گیرد و من حضور متخصص طب اورژانس را در اورژانس عامل احیا کننده برای نیازهای بیمارستانی و عامل اساسی برای رضایتمندی مردم می‌دانیم و البته روند کار این طور است نظارت بر بیمارستانهای آموزشی جدی‌تر از گذشته خواهد بود.

وزیر بهداشت افزود: استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز برای ارتقای سالانه فقط به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آنها توجه نمی‌شود بلکه فعالیت‌های درمانی و خدماتی آنها که منجر به رضایت مردم می‌شود حرف اول را می‌زند نقش بسیار مهمی در ارتقای آنان خواهد داشت و اگر انجام نشود ممکن است هیئت ممیزه رأی به ارتقای آنان ندهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر