2

راهکار دیپلماتیک بدون ایران به نتیجه نخواهد رسید

  • کد خبر : 115529
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۹

ایران با لغو این دعوت چیزی از دست نداده و نهایتاً شرایطی همچون ژنو ۱ تا ژنو ۲ شکل می‌گیرد که تعداد کشته‌شدگان دو برابر شد. ایران در این مذاکرات یک شاخص بود تحت عنوان شاخص تقویت مذاکرات دیپلماسی. این پس گرفتن دعوت ایران نشان داد که طرفین در مذاکرات ژنو به دنبال حل مشکل به صورت دیپلماسی نیستند و به دنبال راهکارهای خشن می باشند.

حشمت الله فلاحت پیشه، کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: مذاکرات ژنو ۲ تقابل دیپلماسی و خشونت است و اوج آن در سوریه نمود پیدا می‌کند. دعوت بانکی‌مون از ایران برای شرکت در مذاکرات ژنو ۲ با علم به این موضوع بود که راهکار دیپلماتیک بدون ایران به نتیجه نخواهد رسید.

وی  در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «فردا» با اشاره به  تقابل میان طرفداران خشونت و دیپلماسی در مذاکرات ژنو ۲ گفت: بازیگرانی که به دنبال حل خشونت آمیز موضوع سوریه هستند گفته بودند که نظر خودشان را در ژنو ۱ تحمیل کرده اند و چنین نظرها در واقع با واقعیت میدانی سوریه همخوان نبود و منتهی به شکست شد.

وی افزود:  جمهوری اسلامی ایران بازیگری بود که با ارائه یک راهکار دیپلماتیک سعی کرد که مانع شکست ژنو۲ شود و آقای بان کی مون که ایران را برای شرکت در این اجلاس دعوت کرد ناشی از تجربه ای بود که ایشان برای راهکارهای دیپلماسی داشت و دغدغه اش این بود که مشکل سوریه با راهکار دیپلماتیک حل شود که متاسفانه با لجاجت و بازی سیاسی برخی کشورها مانند آمریکا این دعوت منتفی شد.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: ایران بر اساس موضع بی نیازی و پایمردی و مساعی جمیله که دو اصل در حوزه بین الملل است برای رفع تنش ها قدم برداشته بود و سعی کرد در این اجلاس نقش مثبت داشته باشد که متاسفانه با چنین برخوردی روبرو شد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: آمریکا به‌ خوبی می‌داند عدم دعوت ایران منجر به عدم توفیق در ژنو ۲ می‌شود.  از هم اکنون می توان شکست مذاکرات ژنو۲ را پیش بینی کرد چون کسانی که جمع شدند در حوزه های نظامی، تروریستی و اطلاعاتی فعالیت دارند و دارای سوابق و پیشینه تروریستی هستند و در حوزه سیاسی و دیپلماتیک عملکرد مثبتی نداشته اند.

وی در ادامه اظهار داشت:  ایران با لغو این دعوت چیزی از دست نداده و نهایتاً شرایطی همچون ژنو ۱ تا ژنو ۲ شکل می‌گیرد که تعداد کشته‌شدگان دو برابر شد. ایران در این مذاکرات یک شاخص بود تحت عنوان شاخص تقویت مذاکرات دیپلماسی. این پس گرفتن دعوت ایران نشان داد که طرفین در مذاکرات ژنو به دنبال حل مشکل به صورت دیپلماسی نیستند و به دنبال راهکارهای خشن می باشند.

نماینده سابق محلس شورای اسلامی تصریح کرد: در روز نخست مذاکرات جان کری مجبور شد موضعی را اتخاذ کند که شبیه به موضع تروریست ها که امروز گلوی انسانهای بیگناه را در سوریه هدف قرار داده اند. در هیچ جای دموکراسی امریکا استثنایی برای نخبگان سیاسی قائل نشده اند و همگان می توانند در معرض رای بگذارند از همین ابتدا سعی کرد به معارضین دولت سوریه خط دهد.

وی با بیان اینکه ایران به ‌دنبال اجرای طرح چهار گامی در سوریه است، آتش‌بس، شروع مذاکرات، رای‌گیری و مقابله با خشونت را طرح جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه عنوان کرد:طرح پیشنهادی ایران کاملا قابل دفاع است و می تواند نتیجه مثبتی را برای سرنوشت سوریه رقم بزند و خارج از آن راهکار خشن فقط نتیجه منفی خواهد داد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در این طرح که قسمت اول آن اعلام آتش بس در تمام جبهه هاست قسمت دوم پذیرش مذاکره برای  رفع اختلافات و قسمت سوم پذیرش فصل اخطاب بودن صندوق های رای در امور تاسیسی مانند تدوین قانون اساسی و سایر حوزه ها مانند نخبگان و غیره و قسمت آخر پاکسازی سوریه از نفوذ عامل تروریستی و فرقه ای که اگر این کار صورت نگیرد نه تنها امنیت سوریه بلکه امنیت تمام کشورهای منطقه هم به خطر خواهد افتاد.

کارشناس مسائل بین‌المللی در پایان متذکر شد: در ژنو ۲ طرفداران خشونت به‌ دنبال رسیدن به اهداف خود هستند، در حالی‌که راهکار   به‌ نظر نمی‌رسد این مذاکرات در چنین شرایطی به نتیجه برسد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=115529

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر