3

در بیانیه پایانی همایش پژوهش و فناوری با موضوع حفاظت از محیط زیست راهکارهای اجرایی رفع آلودگی هوا در اصفهان مطرح شد

  • کد خبر : 118645
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۸:۱۱

در بیانیه پایانی همایش پژوهش و فناوری استان اصفهان با موضوع حفاظت از محیط زیست راهکارهای اجرایی رفع آلودگی هوا در اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

ششمین همایش پژوهش و فناوری استان اصفهان با موضوع حفاظت‌ از محیط زیست؛ دستاوردها و مسئولیت‌ها در روز‌های ۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه ۹۲ برگزار شد.

در بیانیه پایانی این همایش آمده است: این همایش با حمایت کم‌نظیر نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط و همچنین همکاری گسترده صاحب‌نظران و نخبگان دانشگاهی همراه بود و با تشکیل بیش از ۳۰۰ ساعت جلسات کارشناسی، به بررسی و ارائه راهکار جهت بهبود وضعیت زیست‌محیطی استان پرداخته شد که مهم‌ترین موارد مطرح‌ شده و جمع‌بندی حاصل از آن‌ها که نیازمند اقدام فوری در سطح مدیریتی و اجرایی است بیان شد.

بیانیه پایانی این همایش شامل ۱۲ بند بوده که گروه‌ها و کمیته علمی این همایش آمادگی لازم جهت عملیاتی شدن هر یک از موارد مطرح‌شده را اعلام داشتند که شرح مفاد این بیانیه به شرح زیر است:

در وهله اول پیشنهاد ‌شده سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی، طلایه‌دار حمایت از طرح‌ها و اقدامات زیست‌محیطی باشد، از این‌ رو به جریان انداختن طرح‌هایی همچون «طرح جامع کاهش آلودگی آب» و «طرح جامع کاهش آلودگی هوا» اصفهان در دستور کار قرار داده شود.

جرائم زیست‌محیطی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست دریافت می‌شود و هیچ‌گونه ما به ازایی برای صنایع استان ندارد، ساماندهی شده و درصدی از آن به رفع مشکلات و مسائل پژوهشی و اجرایی مرتبط اختصاص داده شود.

توسعه صنایع و مکان‌یابی صنایع جدید در استان اصفهان، بر اساس طرح آمایش سرزمین و در نظر گرفتن فوریت‌های زیست‌محیطی انجام‌شده و همچنین در این بیانیه پیشنهاد شده تغییرات در کاربری اراضی استان به صورت هدفمند و با توجه به اولویت‌های زیست‌محیطی و حفظ کاربری اراضی مرغوب کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

آب استان با توجه به محدودیت منابع نیازمند مدیریت و ساماندهی جامع بوده و ضروری است مدیریت یکپارچه حوضه آبی زاینده‌رود در دستور کار قرار داده شود.

آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی در حیطه حفاظت از محیط زیست و مصرف انرژی در تمام سطوح جامعه به ویژه سطوح کارمندی و کارگری صنایع گوناگون باید مسئله‌ای بوده که در این همایش ضرورت دیده شد مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

پیشنهاد ‌شده صنایع آلاینده کوچک استان مانند صنایع آجرپزی، ریخته‌گری و کارگاه‌های چرم با جدیت مورد ارزیابی قرارگرفته و ضمن کمک نهادهای مرتبط جهت رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی این صنایع، بر بهینه‌سازی مصرف انرژی آن‌ها نیز نظارت مستمر شود.

افزایش بهره‌وری سالیانه و بهبود مستمر در نیروگاه‌ها توسط مدیران مربوطه پیگیری شده و تأمین گاز طبیعی دو نیروگاه برق شهید منتظری و اسلام‌آباد، با توجه به نزدیکی به شهر اصفهان در اولویت قرار داده شود.

تسهیلات مالی و اعتباری جهت مدیریت پسماند و پساب‌های صنعتی در اختیار صنایع گوناگون قرار داده شود و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه برای تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از اقدامات موازی و جزیره‌ای بسیار بااهمیت قلمداد شده است.

در بیانیه پایانی این همایش تاکید شده که شبکه پژوهش و فناوری به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با ارتباطات با صنایع، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی مختلف، این آمادگی را دارد که در صورت موافقت و آمادگی سازمان‌های مرتبط، به تشکیل ستاد دائمی حفاظت از محیط زیست اقدام نموده و با بهره‌گیری از همیاری اساتید و صاحب‌نظران و توانمندی شرکت‌های مختلف به ویژه شرکت‌های دانش بنیان، به پایش دائمی وضعیت زیست‌محیطی و نمایش راه کارهای موجود برای ان‌ها اقدام کند.

گفتنی است برگزار کنندگان این همایش، شبکه پژوهش و فناوری، شهرک علمی و تحقیقاتی با همکاری استانداری اصفهان، اتاق بازرگانی اصفهان، صنایع و معادن، خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و اداره گاز استان اصفهان بوده‌اند.

همچنین حامیان ویژه این همایش نیز شامل مجتمع فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، نیروگاه شهید منتظری، هلدینگ پرشیان فولاد، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت نفت سپاهان و شرکت زیست فرآورده سپاهان بوده‌اند.

شرکت تامکار، تابان نیرو، پرشیا فلز، گوهر سنگ ثنایی، شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان، سازمان بهره‌وری انرژی (سابا)، صندوق پژوهش و فناوری اصفهان، دانشگاه آزاد واحد مجلسی، نجف‌آباد، خمینی‌شهر و خوراسگان و وب‌سایت علمی سیویلیکا از حامیان مادی و معنوی این همایش کشوری بوده‌اند که در بیانیه پایانی از شرکت فعال آنان تقدیر به عمل آمده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=118645

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر