3

اختصاصی/ عضو کمیسیون انرژی: توقف طرح انتقال گاز به پاکستان به نفع ایران است

  • کد خبر : 119506
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵

جلیل جعفری بنه خلخال با بیان این که تجربه نشان داده است که پاکستان هیچگاه به تعهداتش عمل نمی کند گفت:با توجه به شرایط مالی و بودجه ای این کشور توقف طرح انتقال گاز به پاکستان به نفع ایران است.

جلیل جعفری بنه خلخال در گفتگو با خبرنگار اقتصادی افق در خصوص کارشکنی پاکستان در احداث خط لوله گاز انتقالی ایران به این کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی اجرای این طرح بعلت نبود توجیه اقتصادی به نفع ایران نیست.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورتی که این خط لوله احداث شود پاکستانی ها ادعای گرانی گاز انتقال را مطرح می‌کنند و خواستار کاهش قیمت آن یا این که ممکن است پولش را پرداخت نکنند لذا بهتر است که از کشیدن خط لوله به پاکستان خودداری کنیم.

وی با بیان این که در این زمینه باید منابع و منافع اقتصادی کشورمان را در نظر گرفته شود عنوان کرد:درست است پاکستان یک کشور اسلامی است ولی به تعهداتش عمل نمی کند و تجربه نشان داده که در این زمینه پول خوبی را به کشور پرداخت نمی کند  به طوری که در حال حاضر به  پرداخت هزینه احداث خط  لوله انتقال گاز از ایران در خاکشان نیستند.

جعفری بنه خلخال تصریح کرد:الان  باید در شرایط فعلی به فکر منافع اقتصادی کشور باشیم،ما می توانیم همین گاز را در کشور به محصولات پتروشیمی تبدیل کنیم و با ارزش افزوده بیشتر بفروشیم که این امر بیشتر به نفع مردم و اقتصاد کشور است تا این که به صورت خام صادر کنیم.

وی با بیان این که اگر پاکستانی ها در بحث احداث انتقال لوله گاز از ایران عقب نشینی کنند به نفع کشور است ابراز کرد: در صورتی باید از این طرح استقبال کنیم که آن ها مشتاق باشند که برای احداث خط  لوله و انتقال گاز هزینه پرداخت کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:ما نگران این نیستم که پاکستانی ها کارشکنی می کنند بلکه معتقدیم اگر خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور احداث نشود بهتر است.

وی درباره دریافت خسارت ایران از پاکستان به دلیل عدم احداث خط لوله گاز انتقالی تصریح کرد:پاکستان یک کشور اسلامی است و پول آنچنانی ندارد لذا اگر نخواهد اقدام به احداث خط لوله انتقال انجام دهد و کناره گیری کند از هر نظر به نفع ماست ولی با این حال ایران می تواند بر اساس مفاد قرارداد دعاوی حقوقی انجام دهد.

جعفری بنه خلخال گفت: زمانی احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان موثر و به نفع کشورمان است که بتوانیم بازار هند را تصاحب کنیم بهتر بود.

وی در خصوص تاثیر سیاست های آمریکا  در بحث انتقال خط لوله گاز ایران به پاکستان و کارشکنی عربستان در این زمینه اظهار کرد آمریکا با احداث خط لوله گاز تا پاکستان هیچ مشکلی ندارد ولی این که به کشور هند برسد موافق نیست و کشور عربستان مدتی است که در همه جا علیه منافع ملی ما اقدام می‌کند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با تعجب بر انگیز خواندن اقدات عربستان گفت:تعجب دارد که یک کشور اسلامی بجای اتحاد با دشمنان اسلام همراه است و برعلیه منافع مسلمانان اقدام می‌کند.

وی افزود: متأسفانه این ها  آلت دست هستند تا آمریکا و کشورهای دیگر بتوانند از طریق کشوری هایی همچون عربستان  بین مسلمان تفرقه ایجاد کرده و منافعشان را در منطقه تأمین کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عربستان یک سری سیاست‌هایی را در پیش گرفته که به ضرر همه کشورهای اسلامی است و به اعتقاد من در حال حاضر به دشمنان اسلام کمک می کند و تحت تأثیر آمریکایی ها قرار دارند که از نا آگاهی آن هاست.

وی درباره طرح ادعا خسارت دو میلیارد دلاری ترکیه به علت کاهش فشار گاز انتقالی از ایران بیان کرد: آن ها گاز را به قیمت پایین از کشورمان دریافت می کنند لذا نباید این ادعا را بکند چون ممکن است که در مناسبات بین دو کشور تاثیر بگذارد.

جعفری بنه خلخال تصریح کرد: در زمستان شرایط به گونه ای است که گاز رسانی کاهش پیدا می کند  ضمن این که باید بداند  مدیون محبت های کشورمان است و ما گاز را به قیمت خوب در اختیارشان  قرار می دهیم پس نباید چنین ادعاهایی داشته باشد.

وی با بیان این که از دولت انتظار می رود که منافع کشور دفاع کنند ابراز کرد: وزیر نفت در این گونه موارد به بحث اقتصاد داخلی توجه دارد لذا باید منافع اقتصادی در نظر گرفته شود تا پول وارد کشور شود.

عضو کمیسیون انرژی اسلامی مجلس شورای اسلامی در پایان یاد آور شد: کمیسیون انرژی انتظار دارد که وزارت نفت در چارچوب منافع ملی کشور و از تمام ظرفیت‌ها موجود برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=119506

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر