2

یک وزیر سابق، غرب را به منفعت طلبی در قبال مردم لیبی متهم کرد

  • کد خبر : 13167
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۷:۲۷

یک وزیر سابق در دولت انگلیس، غرب را به منفعت طلبی در قبال مردم لیبی متهم کرد و گفت اگر ناتو به این روند فرصت طلبی ادامه دهد، فاجعه دیگری رخ خواهد داد. کلرشورت وزیر پیشین توسعه بین المللی در مصاحبه با بی بی سی گفت: اگر ناتو بخواهد واقعیت های لیبی را به نفع […]

یک وزیر سابق در دولت انگلیس، غرب را به منفعت طلبی در قبال مردم لیبی متهم کرد و گفت اگر ناتو به این روند فرصت طلبی ادامه دهد، فاجعه دیگری رخ خواهد داد.
کلرشورت وزیر پیشین توسعه بین المللی در مصاحبه با بی بی سی گفت: اگر ناتو بخواهد واقعیت های لیبی را به نفع خود تمام کند، فاجعه دیگری رخ خواهد داد. دولت های غربی تلاش می کنند دست بالا را در این کشور داشته باشند و این احمقانه است، چون نهایتاً یک لیبی آزاد و قدرتمند و شفاف زمانی شکل می گیرد که بتواند قراردادهای تجاری اش را به شکل قانونی به شرکتهایی که خودش می خواهد بدهد. این به نفع همه خواهد بود. هم مردم لیبی و هم مردم جهان. اما قدرتهای حریص تلاش خواهند کرد از وضعیت لیبی به نفع خود استفاده کنند. پس همه چیز به مردم لیبی بستگی دارد.
وی اظهار داشت: اگر خاورمیانه نفت نداشت سرنوشت کاملاً متفاوتی پیدا می کرد. این بدان معنا نیست که هر تصمیمی در مورد خاورمیانه گرفته می شود لزوماً به خاطر نفت هست. اما علاقه به تحکیم روابط با کشورهای منطقه مثل عربستان، اصلی ترین دلیلش دستیابی به منابع انرژی است. فراموش نکنیم که وضعیت عربستان به لحاظ حقوق بشر، دموکراسی و حقوق زنان از بسیاری از جهات در تضاد با چیزهایی است که غرب مدافع آنهاست. با این حال علاقه غرب به دوستی با عربستان نشان می دهد که نفت عامل مهمی است.
کلر شورت افزود: خاورمیانه تحت تأثیر تراژدی فلسطین و اسرائیل است. البته این مناقشه به خاطر نفت نیست، اما فکر می کنم اگر علاقه به بالکانیزه کردن منطقه وجود نداشت این مساله هم می توانست به شکل دیگری حل شود. وقتی که این منطقه دچار تفرقه باشد قدرت خود را هم از دست خواهد داد. و خارجی ها راحت تر می توانند کارهایشان را پیش ببرند. قوانین بین المللی در خاورمیانه رعایت نمی شود. اگر رعایت می شد اسرائیل نمی توانست اراضی فلسطینی را غصب کند و لازم نبود غرب از دیکتاتورها حمایت کند. به نظرم اگر دخالت خارجی نبود این منطقه می توانست کشورهایی با ثبات و مردمانی راضی داشته باشد. به نظرم سیاست های غرب احمقانه است و منجر به پیدایش گروههایی مثل القاعده می شود. اگر غرب از ارزش هایی که اعتقاد دارد، حمایت می کرد (مثل حقوق بشر) می توانستیم خاورمیانه ای بهتر و روابطی بهتر داشته باشیم.»
همزمان با مصاحبه کلرشورت، متن نامه معاون سازمان سیا به موسی کوسا وزیر خارجه و رئیس سابق سازمان امنیت لیبی در رسانه ها منتشر شد. در نامه استفن کاپس که مربوط به همکاری های اطلاعاتی آمریکا با رژیم قذافی است، آمده است: «موسای عزیز خوشحالم که می توانم برداشتن گامی دیگر را در جهت تأسیس پایگاه دایمی سیا در لیبی پیشنهاد کنم. ما مدت ها قبل درباره برداشتن این گام صحبت کردیم و همکاری لیبی در بخش سلاح کشتار جمعی و دیگر بخش ها مانند شروع همکاری سازمان های امنیت ما نشان داد که ما اکنون می توانیم این گام را برداریم(…) ما علاقه مندیم که در بازجویی تروریست هایی که ما اخیراً برای شما فرستادیم شرکت کنیم. به این خاطر من دو همکارم را به لیبی می فرستم و ممنون خواهم شد اگر این ها امکان بازجویی مستقیم این افراد را پیدا کنند. اگر تو موافق هستی من این دو همکار را در ۲۵ مارس خواهم فرستاد. استف».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=13167

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر