2

بی‌توجهی بانک‌ملی به دستور وزیر اقتصاد درباره لغو مزایده کارخانه

  • کد خبر : 134849
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴

یکی از بزرگترین شرکت‌های صنایع چاپ و بسته‌بندی کشور به دلیل عمل نکردن بانک ملی به تعهداتش و همچنین فشارهای برخی برای باج خواهی در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفته است.

محمدعلی حقی – مدیرعامل شرکت ایحا گستر شمال – امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در این کارخانه بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان می شود که در زمان خود حتی از بودجه عمرانی سالانه استان گیلان نیز بیشتر بوده است، گفت: بانک ملی قصد دارد ۲۵ تیر ماه امسال با برگزاری مزایده ای اموال منقول و غیرمنقول این کارخانه را به دلیل قرارگیری آن در فهرست معوقات با قیمت تنها ۹ میلیارد تومان به فروش برساند.

ایسنا/او با بیان اینکه این کارخانه از نظر ظرفیت تولید یکی از پنج کارخانه بزرگ صنعت چاپ و بسته‌بندی در کشور بوده و از نظر چاپ نیز در خاورمیانه رتبه اول را دارد، توضیح داد: پروژه احداث کارخانه در مرداد ماه ۱۳۸۲ آغاز و در دی ماه ۱۳۸۴ آماده بهره برداری شد. ما در ابتدا با تنها ۲۸ نفر نیروی کار فعالیت خود را در کارخانه شروع کردیم. در سال ۱۳۸۶ کارخانه توسعه یافت و در هفدهم مهر ۱۳۸۹ نیز افتتاح رسمی شرکت انجام شد اما نکته عجیب اینجاست که در همان روز افتتاح رسمی بانک ملی کارخانه را در لیست معوقات قرار داد!

وی درباره روند اخذ تسهیلات بانکی توسط ایحا گستر شمال توضیح داد: اولین تسهیلات بانک ملی در اسفند ۱۳۸۳ به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و آخرین تسهیلات بانک ملی نیز در اردیبهشت ۱۳۸۹ به میزان ۱۰ میلیارد تومان به ما پرداخت شد. بانک ملی در مجموع حدود ۶۳ میلیارد تومان به علاوه ۱٫۸ میلیون یورو به علاوه ۳۷۰ هزار دلار به صورت ریالی و ارزی طی پنج سال و در ۷۲ مرحله به ما تسهیلات داده این در حالی است که از تیر ماه سال ۱۳۹۰ یعنی تنها ۱۴ ماه پس از پرداخت آخرین تسهیلات بانک ملی برای ما اجراییه صادر کرد. ما در حالی در فهرست معوقات رفتیم که ۵۰ درصد بدهی ارزی و ۸۵ میلیارد ریال از تسهیلات ریالی خود را تسویه کرده بودیم.

حقی افزود: متاسفانه ما به ناحق در لیست معوقات بانک ملی قرار گرفته‌ایم و علیرغم دستور صریح وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر توقف برگزاری مزایده، بانک ملی همچنان بر انجام مزایده کارخانه در ۲۵ تیر ماه اصرار می ورزد و حتی در روزنامه رسمی آگهی نیز داده است.

این فعال صنعتی اظهار کرد: در دی ماه ۱۳۸۸ زیربنای کارخانه حدود ۱۴ هزار متر مربع و ارزش ماشین آلات نیز ۴۲ میلیارد تومان بود. بعد از آن هشت میلیون یورو ماشین‌آلات جدید و ۱۱ هزار متر مربع زیربنای جدید به کارخانه افزوده شد و حتی با احتساب نرخ استهلاک سالانه ۱۰ درصد هم اکنون ارزش این کارخانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود. این درحالی است که بانک ملی بخش ساختمانی و تجهیزات این کارخانه را تنها ۹٫۴ میلیارد تومان ارزشگذاری کرده است.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۸۸ از طریق روابط عمومی بانک ملی گیلان به ما اعلام کردند که ما جزو مشتریان ممتاز این بانک هستیم، افزود: چطور می شود یک سال بعد ما را در لیست بدهکاران معوق قرار بدهند؟

به گفته وی در صورت اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید فروش کارخانه سالانه بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد شد و با تنفس یک ساله کارخانه می تواند ظرف سه سال کل بدهی خود را به بانک ملی پرداخت کند.

حقی گفت: تعداد نیروهای کاری در کارخانه در زمانی به بیش از ۲۰۰ نفر نیز رسیده بود اما متاسفانه به دلیل مشکلات به وجود آمده هم اکنون این تعداد به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است.

او در ادامه به بخشی از پشت پرده مشکلات به وجود آمده برای یکی از بزرگترین شرکتهای صنایع چاپ و بسته بندی کشور اشاره کرده و گفت: عده ای به ما اعلام کردند که حاضرند تمام تعهدات و بدهی ما را پرداخت کرده و حتی از بانک برای ما تنفس سه ساله بگیرند به شرط اینکه ما ۴۵ درصد سهام شرکت را به آنها بدهیم. سوال من اینجاست که اگر بانک می تواند تنفس سه ساله بدهد چرا این کار را انجام نمی دهد؟

مدیرعامل شرکت ایحا گستر شمال مدعی شد: مدیر وقت بانک ملی استان گیلان قصد ضربه زدن به ما را داشت و ما را به ناحق در لیست معوقات بردند. با وجود دستور کتبی از طرف تهران و توافق کتبی با شعبه و تسلیم سه فقره چک متاسفانه مدیریت شعبه امور استان اختصاص تسهیلات به ما را اجرایی نکرد که همین باعث بی اعتبار شدن کارخانه نزد مشتریان و سفارش دهندگان و به وجود آمدن مشکلات بعدی شد.

حقی تاکید کرد: یکی دیگر از مسئولان وقت استانی نیز قصد داشت به زور تعدادی از افراد نزدیک به خود را در کارخانه استخدام کند و به همین دلیل برای واردات یکی از ماشین آلات موردنیازمان کارشکنکی های زیادی انجام داد.

وی افزود: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به بانک ملی اعلام کرده که بدهی های شرکت ما کمتر از دارایی‌هایش است و اگر نقدینگی مناسب در اختیار این واحد قرار بگیرد این واحد می تواند ظرف سه سال بدهی خود را پرداخت کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=134849

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر