1

عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان همچنان اختیاری است

  • کد خبر : 142470
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷

عضویت تمامی فرهنگیان عزیز کشورمان در موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، همزمان با آغاز سال تحصیلی ١٣٩٣، اتفاق مبارکی است که نوید بخش سالی پر از امید و نشاط برای معلمان گرانقدر این مرز و بوم است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل صندوق ذخیره فرهنگیان، برخی از افراد و رسانه های معاند اقدام به انتشار مطالب کذبی با عناوین اجبار به عضویت فرهنگیان در موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان کردند که متاسفانه در تعداد اندکی از رسانه های داخلی نیز بازتاب داشت و برخی از افراد ناآگانه در دام آن افتادند. از این رو مطالب زیر در جهت تنویر افکار عمومی و فرهنگیان عزیز منتشر می شود.

تصمیم مدبرانه وزارت آموزش و پرورش برای صدور بخشنامه عضویت تمامی فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان، نشان از توجه ویژه این وزارتخانه به ارتقای وضعیت معیشتی معلمان دلسوز دارد زیرا بکارگیری ظرفیت های متقابل صندوق ذخیره فرهنگیان و جامعه آموزش و پرورش کشور در جهت بهبود معیشت فرهنگیان، مستلزم بهره مندی تمامی معلمان از خدمات و مزایای مورد نظر است. از طرفی حداقل مزیت عضویت در مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان دو برابر شدن سرمایه‌ی هر یک از اعضاء است که این امر خود، سود صددرصدی محسوب می‌شود که هیچ صندوق یا بانکی این سودآوری را ندارد.

با این حال، همان طور که در اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان آمده است، عضویت فرهنگیان رسمی و پیمانی وزارت آموزش و پرورش در این موسسه اختیاری است و این موضوع نیز در بخشنامه صادر شده از سوی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی این وزارتخانه به صراحت اعلام شده است. در بخشنامه شماره ٧٠٠/١٢٠٣٣٣ تاریخ ١٧ شهرویور ١٣٩٣ آشکارا بیان شده که «هر یک از اعضای جدید که تمایل به عضویت در صندوق ذخیره نداشته باشند می توانند انصراف خود را کتباً تا ١٠ مهر ١٣٩٣ به ادارات مربوطه اعلام نمایند.»

دلایل متعددی باعث شد تا مدیران ارشد موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، پیشنهاد عضویت تمامی فرهنگیان در این موسسه اقتصادی و رفاهی را مطرح کرده و تمامی معلمان را به جمع خانواده بزرگ صندوق ذخیره فرهنگیان دعوت نمایند. همچنین همکاری معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در صدور بخشنامه عضویت تمامی معلمان قابل تقدیر است.

نخست اینکه این اقدام پس از یک کار کارشناسی و با در نظر گرفتن تمامی جوانب این امر به ویژه در ارتباط با جامعه هدف و همچنین مجموعه وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت. از آنجایی که دولت محترم متعهد شده سهم خود را به طور کامل پرداخت کند و همچنین سود موسسه برای نخستین بار در تاریخ فعالیت آن از مرز ١٠ هزار میلیارد ریال عبور کرد، منافع قابل توجهی در انتظار فرهنگیان عزیز قرار گرفته که به عقیده وزیر محترم آموزش و پرورش و مدیران ارشد موسسه، باید تمام فرهنگیان مشمول چنین منافعی بشوند.

دوم، از آنجایی که بخشی از برنامه های رفاهی وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید با در نظر گرفتن ظرفیت های بالفعل و بالقوه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان طراحی شده، لذا عدم بهره مندی جمعیت ٢٠ درصدی فرهنگیانی که هنوز به این موسسه نپیوسته بودند، عادلانه نبود. بنابراین لازم بود تا تمامی فرهنگیان در جریان این اقدامات قرار گرفته تا در نهایت خودشان درباره عضویت و یا عدم عضویت خود در این موسسه تصمیم بگیرند.

واقعیت این است که به رغم ارتقای سطح اطلاع رسانی در باره موسسه و فعالیت های آن از طرق مختلف، بسیاری از فرهنگیان در اقصی نقاط کشور به طور مساوی به ابزارهای اطلاع رسانی دسترسی ندارند به طوری که با گذشت دو دهه از تاسیس موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان هنوز برخی از معلمان اطلاع بسیار اندکی درباره فعالیت های آن دارند. همین امر باعث شده بسیاری از فرهنگیان از عضویت در موسسه و بهره مندی از مزایای متعدد صندوق ذخیره فرهنگیان در دوران خدمت و در زمان بازنشستگی محروم بمانند. این در حالی است که فلسفه تاسیس موسسه برای خدمت رسانی به تمامی فرهنگیان کشور است.

با توجه به این واقعیت، صدور بخشنامه عضویت تمامی فرهنگیان نه تنها یک اقدام مثبت و در راستای رفع تبعیض در جامعه فرهنگیان کشور است، بلکه به دلیل جابجایی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش و استخدام نیروهای جدید و بازنشسته شدن معلمان، لازم است این اقدام به صورت دوره ای انجام شود.

سوم اینکه با تغییر اساسنامه موسسه و تغییر رویکرد آن به سمت ارائه خدمات رفاهی حین خدمت، لازم بود تمامی فرهنگیان نسبت به این مساله اطلاع پیدا کنند. بهره مندی از مزایایی مانند طرح فرهنگ، کارت متوازن، خودرو لیزینگی، خدمات بیمه ای، بانکی، گردشگری و … حق تمامی فرهنگیان عزیز است و این امر فقط به واسطه عضویت تمامی معلمان امکان پذیر است. بنابراین در صورتی که یک معلم به دلیل بی اطلاعی از وجود چنین خدمات و مزایایی از آن بی بهره می ماند، به دور از عدالت بود.

چهارم اینکه اجرایی شدن امکان سپرده گذاری بازنشستگان در صندوق ذخیره فرهنگیان، مورد استقبال گسترده این عزیزان قرار گرفته است و آنها می توانند سپرده های خود را در یک موسسه امین سرمایه گذاری کنند تا علاوه بر بهره مندی از مزایا و سود حاصل از سپرده گذاری، در ارتقای وضعیت معیشتی جامعه فرهنگیان سهمی داشته باشند. صندوق ذخیره فرهنگیان مانند هر نهاد اقتصادی و سرمایه گذاری دیگر در کشور، اجازه دارد با استفاده از سپرده های سهامدارنش که همان فرهنگیان کشور (اعم از شاغل و بازنشسته) هستند، اقدام به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی نماید.

در نهایت، فارغ از میزان کارآمد بودن موسسه در طول دو دهه اخیر، میزان اعتماد فرهنگیان به این مجموعه و مدیران مختلف آن همواره بسیار زیاد بوده است. بر اساس آخرین نظرسنجی روابط عمومی و امور بین الملل، هیچ کدام از مصاحبه شوندگان نسبت به فعالیت ها و اقدامان موسسه اظهار بی اعتمادی نکرده اند. در مجموع میزان اعتماد به مجموعه آموزش و پرورش به واسطه نظارت های دقیق بر فعالیتشان در چارچوب قانون اداری کشور، بسیار زیاد است.


لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=142470

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر