2

استعفای مدیرکل شبکه تلویزیونی الجزیره و تاثیر آن بر خط مشی این شبکه

  • کد خبر : 14608
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی در بخشی از برنامه هفتگی خود که به بررسی مهمترین رویدادهای هفته گذشته با حضور کارشناسان اختصاص دارد، به بررسی استعفای وضاح خنفر مدیرکل شبکه تلویزیونی الجزیره و تاثیر آن بر خط مشی این شبکه در آینده پرداخت. به گزارش شبکه بی بی سی، برخی رسانه های غربی و […]

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی در بخشی از برنامه هفتگی خود که به بررسی مهمترین رویدادهای هفته گذشته با حضور کارشناسان اختصاص دارد، به بررسی استعفای وضاح خنفر مدیرکل شبکه تلویزیونی الجزیره و تاثیر آن بر خط مشی این شبکه در آینده پرداخت. به گزارش شبکه بی بی سی، برخی رسانه های غربی و عربی نوشتند استعفای غیرمنتظره وضاح خنفر نگرانی هایی درباره استقلال عمل این شبکه ایجاد می کند.

این استعفا چند روز پس از افشاگری پایگاه اینترنتی ویکیلیکس روی داد که در آن آمده بود خنفر در خصوص برنامه های الجزیره با سازمان اطلاعات آمریکا – سیا -هماهنگی می کند. احمد اصفهانی کارشناس شبکه بی بی سی عربی با مردود دانستن این ادعا که وضاح خنفر شبکه الجزیره را شکل داد گفت: خنفر سالها پس از آن که شبکه الجزیره تشکیل شده بود و فعالیت می کرد به این شبکه پیوست و نمی توان گفت کناره گیری او از ریاست این شبکه به دلایل نامعلومی صورت گرفته است.

پایگاه ویکیلیکس اسنادی درباره وجود هماهنگی بین وضاح خنفر و دستگاه اطلاعاتی آمریکا منتشر کرده است ولی نمی توان گفت او سیاستهای شبکه را با سازمان سیا هماهنگ می کرده است.

به نظر من بعید است که خنفر با سازمان سیا هماهنگ شود بدون آن که هیئت مدیره این شبکه از آن اطلاع داشته باشند. عبدالعزیز خمیس نویسنده و روزنامه نگار مقیم لندن نیز در این زمینه گفت، کناره گیری وضاح خنفر، نتیجه کشمکش بین جناح نزدیک به اخوان المسلمین به ریاست وضاح خنفر و جناح لیبرال در شبکه الجزیره به ریاست عزمی بشاره بود.

نحوه پرداختن شبکه الجزیره به جنگ لیبی به ویژه در یک هفته اخیر که مورد پسند امیر قطر نبود در کناره گیری وضاح خنفر نقش داشت. مایکل بنیون نویسنده و روزنامه نگار نشریه تایمز انگلیس نیز در این خصوص گفت: به نظر من استعفای وضاح خنفر که تحت فشار صورت گرفت به معنای از دست رفتن اعتماد به شبکه الجزیره خواهد بود.

بسیاری از حاکمان کشورهای عربی به شبکه الجزیره به عنوان عامل اصلی شکل گیری انقلابها در کشورهای عربی نگاه می کنند و دولت قطر را برای تغییر خط مشی الجزیره زیر فشار گذاشته اند.

به نظر من شبکه الجزیره به مدتی طولانی از آزادی عمل وسیعی برخوردار بود و از دست رفتن این آزادی عمل مایه تاسف خواهد بود.

عبدالله حموده روزنامه نگار مقیم لندن نیز گفت: کناره گیری وضاح خنفر تا مدتها در ابهام باقی خواهد ماند.

قطعا بحث و جدلهایی درباره سیطره اخوان المسلمین بر شبکه الجزیره و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای تسویه حساب با سایر احزاب در مصر و دیگر کشورهای عربی مطرح بود.

الجزیره به گونه ای عمل می کرد که گویا انقلاب مصر در درجه نخست نتیجه فعالیت اخوان المسلمین است و سایر احزاب و گروهها نقشی فرعی داشته اند.

ولی نباید فراموش کرد عوامل متعددی در کناره گیری مدیرکل الجزیره نقش داشته است و قطر بعد از تغییرات اخیر در کشورهای عربی به این نتیجه رسیده است که الجزیره اکنون باید نقشی متفاوت از گذشته ایفا کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=14608

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر