0

شخصیت های اسلامی بیانیه علیه جریان تکفیری تدوین کنند

  • کد خبر : 152046
  • ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴

رئیس مجلس شورای اسلامی اقدامات اخیر تروریست ها را شگرد غربی ها خواند و خواستار تدوین بیانیه از سوی علما و رجال سیاسی اسلام برای اعلام مواضع دقیق و محکومیت این اقدامات شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه همایش وحدت اسلامی که شامگاه جمعه برگزار شد با انتقاد از غلط اندیشی هایی که به جامعه اسلامی تحمیل شده است گفت: مهمترین این غلط اندیشی ها تفرقه میان امت اسلامی است و جریان تکفیری که آبروی اسلام را برده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه تروریستی اخیر فرانسه نیز گفت: در پشت این جریان عده ای از کشورها جشن گرفتند و تصمیم دارند تا کمک کنند تا دو، سه تا کار دیگر این گونه در جهان انجام شود.

نماینده مردم قم اظهار داشت: ادامه این قبیل اقدامات موجی از تنفر در جهان ایجاد می کند و علما و رجال سیاسی عالم اسلام باید در مقابل این شگرد غربی ها کاری بکنند که تاثیرگذار باشد.

لاریجانی تصریح کرد: علمای جهان اسلام می توانند بیانیه ای را تدوین کرده و امضا کنند که مواضع دقیق و درست عالم اسلام را در این بیانیه بیان کنند و اعلام کنند که به چه دلایلی رفتارهای تفرقه انگیز و تروریستی را قبول ندارند و این رفتارها را محکوم کنند.

وی با بیان اینکه این گونه موضع گیری ها چیز تازه ای نیست و به صورت تکه تکه و جداجدا گفته شده است اظهار داشت: در صورتی که این موضع گیری ها در قالب یک بیانیه با امضای هزاران عالم اسلامی امضا شود در تاریخ خواهد ماند و جهت های فکری را حفظ می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی مسیر حرکت مسلمانان را رشد یافته خواند و گفت: هر چند ناخالصی ها و سنگ اندازی هایی وجود دارد ولی هر سال که با سال قبل مقایسه می کنیم دنیای اسلام رو به پیشرفت است. امیدواریم با روشن بینی جهان اسلام و با حضور صاحب نظران و نخبگان در سالهای آینده، شاهد تحقق آرمان ملت فلسطین باشیم.

لاریجانی با اشاره به مسائل منطقه، رفتارهای تروریستی و کاهش درآمدهای نفتی گفت: ما می فهمیم پیام این موضوعات چیست اما آنها اشتباه می کنند و یا زد و بندی کرده اند که در مذاکرات هسته ای به ایران فشار بیشتری بیاورند.

وی تاکید کرد: در زمان جنگ، کل درآمد کشور ۷ تا ۸ میلیارد دلار بیشتر نبود اما امروز ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز ظرفیت های جهان اسلام در مقابله با دهه های گذشته افزایش چشمگیری داشته است اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با توجه به شرایط محیطی جهان اسلام با کمک علما گام های بلند بعدی را برداریم.

وی تصریح کرد: از آنجا که در این  نشست از کشورهای مختلف حضور دارند و مسائل جهان اسلام از زوایای مختلف بررسی شد، فرصت خوبی برای علما و سیاستمداران اسلامی به وجود آمد تا بتوانند در مورد آینده برنامه ریزی و خطرات و مشکلات را بررسی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تشکر از تلاشهای آیت الله اراکی در بحث تقریب مذاهب گفت: امیدواریم امت اسلامی بتوانند از این بستر بهره مند شود. بعد از فراز و نشیب ها و مشکلات گذشته جهان اسلام به لحاظ فکری و سیاسی در چند دهه اخیر، امروز شاهد تغییر جایگاه جهان اسلام هستیم.

وی با بیان اینکه چند دهه اخیر جهان اسلام شاهد تغییرات چشمگیری بوده است گفت: وضع و جنس تحولات جهان اسلام تغییر یافته و ما باید شرایط را به گونه ای فراهم آوریم که افرادی که می توانند برای کمک به مسلمانان فعال شوند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در چند دهه اخیر جهش بزرگی در کشورهای اسلامی داشته ایم. دانشگاهها توسعه یافته اند و ما شاهد توسعه علمی کشورهایی مانند ایران، مالزی، اندونزی و پاکستان هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه فیزیک، ریاضی، مهندسی و پزشکی در ایران در سه دهه اخیر حرکت های بسیار ارزشمندی انجام شده بویژه در زمینه نانو و بایو تکنولوژی تحقیقات خوبی شکل گرفته که مسئله هسته ای نیز به آن اضافه شده است.

وی با اشاره به پیشرفت و آگاهی جهان اسلام نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: علت این پیشرفت ها به خاطر سیستم های اطلاعاتی و عملکرد دستگاههای سیاسی است. هیچ زمانی به اندازه امروز نیروهای مستعد و جوان در صحنه نداشتیم که بتوانند در تحقق افکار و اهداف اسلامی حرکت و تلاش روزافزون داشته باشند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آشنایی با تفکرات و اهداف اسلامی به تلاش بزرگانی بر می گردد که پیش از این در این زمینه فعالیت داشتند. مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی از بزرگانی بود که تلاشش در این زمینه بی تاثیر نبود و علاوه بر ایشان بزرگانی از دیگر کشورهای اسلامی در این راستا فعالیت داشتند که در خیزش بزرگ جهان اسلام سهیم هستند.

نماینده مردم قم، پیام و حرکت امام خمینی(ره) را عامل اصلی حرکت های خیزشی در جوامع اسلامی خواند و گفت: اهداف و آرمانهای امام در سه دهه اخیر موجب پیشرفت جهان اسلام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی حضور به موقع و تحلیل صحیح علما و رجال سیاسی جهان اسلام را امری مهم خواند.

وی منابع انرژی کشورهای اسلامی را از دلایل پیشرفتشان در سالهای اخیر خواند و گفت: جایگاه کشورهای اسلامی از نظر ژئوپلوتیکی در تحقق افکار و اهداف اسلامی بسیار مهم است.

لاریجانی گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی ساختار دموکراتیک پیدا کردند. ممکن است مشکلاتی داشته باشند که البته رسیدگی به آن هم مدتی است آغاز شده اما این پروژه نیمه تمام است و نیاز به رسیدگی بیشتر دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ظرفیت های امت اسلامی، مخاطرات و تهدیدات کشورهای قدرتمند را  سه ضلع مثلثی خواند که شرایط جدید منطقه و فضای بین المللی رقم زده است.

وی تصریح کرد: کشورهای قدرتمندی که بعد از جنگ جهانی دوم تصمیم به تقسیم کشورهای اسلامی گرفتند در واقع با فروش کشورهای اسلامی چند دهه مشکلات را به منطقه تحمیل کردند.

لاریجانی افراطی گری و تندروی را از مشکلات جهان اسلام خواند و گفت: متاسفانه این شرایط موجب سوءاستفاده کسانی شده است که نقش تاسیسی و ایجاد بسترهای مناسب برای شکل گیری چنین تفکراتی را داشته اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاعات حاکی از نقش مستقیم برخی سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی در شکل گیری این جریانهای تندرو  و نوع رفتار این گروهها نیز این حقیقت را نشان می دهد. زیرا تاکنون اقدامات کشورهای غربی هیچ خطری را برای منافع تروریست ها در منطقه ایجاد نکرده است.

وی نگاه برخی از کشورهای منطقه به مسئله افراطی گری را تاکتیکی خواند و گفت: ما بارها به برخی از دوستان منطقه ای و برخی دولتهای غربی که نظر محکمی در دفاع از گروههای تروریستی داشته اند گوشزد کرده ایم که اگر این مسیر ادامه یابد، آنها با موج جدیدی از جریان های تروریستی مواجه خواهند شد.

لاریجانی تاکید کرد: کشورهایی که با خیالبافی و نگاهی هوس آلود منجر به بروز این مشکلات در منطقه شده اند باید پاسخگوی وضع موجود باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد کشورهای غربی در بحران سوریه گفت: آنها در ابتدا اعلام کردند که با هدف تغییرات دموکراتیک، خواهان تغییر نظام سوریه هستند اما در عمل مشاهده شد که توپ و تانک به سوریه ارسال می کنند.

وی با تاکید بر این که تغییرات دموکراتیک با توپ و تانک امکان پذیر نیست اظهار داشت: این تصور در میان برخی طرف های منطقه ای و بین المللی وجود داشت در حالی که ما از ابتدا معتقد بودیم برقراری دموکراسی با این شیوه ممکن نیست.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین گفت: بحران بحرین نیز راه حل سیاسی دارد و با توپ و تانک مسئله حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: در افغانستان و عراق نیز این تجربه صورت گرفت اما علیرغم شکست آن در سوریه نیز شاهد تکرار همین روش بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سئوال اینجاست چرا در هر کشوری که از سوی آمریکا اشغال می شود جریان تروریستی شکل می گیرد؟ این تحول نشان از نوع رفتار آمریکا و بسترسازی لازم در این زمینه است.

وی عملکرد و رفتار آمریکا را در تحقیر و تمسخر مسلمانان منطقه نادرست خواند و گفت: آمریکا چند دهه به کشورهای مسلمان فشار آورده است که برخی تحقیرها و  پس رفت ها را بپذیرند.

لاریجانی با اشاره به تحلیل برژنیسکی مبنی بر شکل گیری انزجار نسبت به آمریکا در کشورهای اسلامی خاورمیانه گفت: این انزجار ناشی از رفتار نادرست آمریکاست. آمریکایی ها در عراق خودشان را با مردم درگیر کردند و با حمایت از صهیونیست ها در فلسطین اشغالی و کمک به آنها، مردم را  تحقیر کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی مصاحبه اخیر جان کری را یک تمسخر سیاسی خواند و گفت: افزایش شهرک های صهیونیستی نمایانگر افزایش جایگاه یهودی ها در منطقه است.

وی ادامه داد: در جنگ ۳۳ روزه زمانی که مردم لبنان در مشقت و سختی به سر می بردند، ما اطلاعاتی داشتیم که برخی کشورهای منطقه با آمریکا و اسرائیل همکاری می کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه حزب الله لبنان کاری غیر از دفاع نمی کند گفت: اگر آن کشورها نیز غیرت اسلامی داشتند، باید در کنار حزب الله می ایستادند زیرا حزب الله در حال دفاع از غیرت اسلامی جهان اسلام بود. علیرغم این اقدامات، حزب الله پیروز شد و رفتار آن کشورها در تاریخ ماند.

نماینده مردم قم  اضافه کرد: در جنگ ۲۲ روزه غزه نیز غربی ها رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند و می گفتند در جنگ ۳۳ روزه نبرد برای شیعیان بود اما دیدیم در غزه که رزمندگان حماس سنی بودند باز هم کشورهای منطقه کمک نکردند و گفتند این جنگ فارس ها است و هر روز یک ماجرا ایجاد کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به کشورهای منطقه تاکید کرد: اگر شما علاقمند به تعالی جهان اسلام هستید کمک کنید. کسی هم مانع نیست و رفتارهای شما در تاریخ باقی می ماند. اگر این رفتارها نمی شد امروز شاهد صدمات، تندروی ها، دغل کاری ها و انحراف ها نبودیم و این جریانهای تروریستی وجود نداشت.

وی شکل گیری جریانهای تروریستی را موجب کند شدن حرکت رو به جلوی مسلمانان خواند و گفت: جهت حرکت، همچنان درست است.

لاریجانی بر این نکته تاکید کرد که روند تحولات جهانی از دست آمریکا خارج شده و به شرق کشیده شده افزود: آمریکا دچار چالش ها و مشکلات زیادی شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=152046

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر