2

سوءاستفاده نتانیاهو از اطلاعات مذاکرات هسته‌ای ایران/ باراک اوباما نگران است

  • کد خبر : 155078
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸

به جز آمریکا، گفته می‌شود که آلمان، فرانسه و انگلیس، سه قدرت اروپایی طرف گفت‌وگو با ایران نیز تاکنون اسرائیل را در جریان مذاکرات قرار می‌داده‌اند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به روزنامه هاآرتص این کشور گفته که آمریکا از دامنه، عمق و کیفیت اطلاعات درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران که پیش از این در اختیار اسرائیل قرار می‌داد، کاسته است.

 

آن‌گونه که در شماره دوشنبه ۲۷ بهمن هاآرتص آمده، دولت باراک اوباما نگران این است که بنیامین نتانیاهو از اطلاعاتی که واشینگتن در اختیار وی قرار می‌دهد، در جهت منافع سیاسی خود استفاده کند.

 

به نوشته رادیو فردا، مقام ارشدی که با هاآرتص گفت‌وگو کرده، افزوده که به نظر می‌آید دولت‌های آمریکا و اسرائیل بر سر موضوع ایران دچار «اختلاف منافع» شده‌باشند.

 

رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو به شدت مخالف توافق احتمالی قدرت‌های جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است و ادعا می کند که این توافق راه را برای دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای باز می‌کند.

 

به جز آمریکا، گفته می‌شود که آلمان، فرانسه و انگلیس، سه قدرت اروپایی طرف گفت‌وگو با ایران نیز تاکنون اسرائیل را در جریان مذاکرات قرار می‌داده‌اند.

 

اما اکنون هاآرتص نوشته که یکی از نگرانی‌های اصلی دولت آمریکا برای کاستن از اطلاعاتی که در اختیار اسرائیل می‌گذارد، «نشت» این اطلاعات است.

 

به نوشته این گزارش، «نگرانی از تضعیف» مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ با ایران، از دیگر دلایل دولت آمریکا برای اتخاذ این تصمیم است.

 

به عنوان مثال، گفته شده که در هفته‌های اخیر یکی از پیشنهادهای ارائه شده از سوی ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای، درباره سانتریفیوژهایی که تهران می‌تواند پس از توافق نهایی حفظ کند، سر از رسانه‌های اسرائیلی در آورد.

 

به نظر می‌آید دولت باراک اوباما معتقد است که این کار تلاشی از سوی بنیامین نتانیاهو برای تضعیف گفت‌وگوهای هسته‌ای بود.

 

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان با ایران قرار است تا دهم تیر ماه سال ۱۳۹۴ به راهکاری جامع و نهایی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برسد.

 

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که برای رسیدن به توافق نهایی باید نخست تا اوایل ماه فروردین به توافقی سیاسی دست پیدا کرد.

 

رابطه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر دچار تنش‌هایی بوده تا جایی که اعلام شده رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر پیش روی نتانیاهو به ایالات متحده برای سخنرانی در کنگره، با او دیدار نخواهد کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=155078

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر