1

بحران سوریه با اجماعی در سه سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی حل می شود

  • کد خبر : 174033
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶

یک کارشناس خاورمیانه با اشاره به وضعیت فعلی سوریه، زنده شدن دوباره جنگ سرد را رد کرد و گفت: قضاوت در مورد اجلاس وین زود است. این اجلاس، گام مثبتی است.

حسین رویوران در گفت وگو با شفقنا با اشاره به برگزاری اجلاس وین درباره سوریه اظهار کرد: امروز باوری عمومی شکل گرفته است مبنی بر اینکه بحران سوریه دارای راه حل نظامی نیست بلکه راه حل سیاسی دارد. تقریبا همه اعم از روسیه، خود سوریه، حامیان آن و کشورهای حامی براندازی نظام در سوریه به این باور رسیده اند. این نشان می دهد که راه حل سیاسی باید به گونه ای اجماعی از تمام بازیگران موجود در بحران سوریه ایجاد کند. چرا که در سوریه هم عوامل داخلی یعنی دولت و معارضان، هم کشورهای منطقه و نیز عواملی در سطح بین المللی در تقابل هستند.

او با تأکید بر اینکه در مورد بحران سوریه باید اجماعی در سه سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی صورت بگیرد، گفت: در این صورت راه حل سیاسی شکل خواهد گرفت تا اینکه بحران به پایان خود برسد. آنچه در وین اتفاق افتاد، همین تلاش برای یک راه حل سیاسی است. اولین جلسه آن برگزار شده است، در جلسات بعد نیز این تلاش باید به گونه ای استقرار پیدا کند که به چنین نتیجه ای برسد.

این کارشناس خاورمیانه، ورود ایران به اجلاس وین را به معنای عقب نشینی برخی کشورها دانست که موافق مشارکت ایران نیستند و افزود: عقب نشینی این کشورها کاملا معنی دار است؛ آنها به یقین رسیده اند که ایران یک قدرت تأثیرگذار است و بدون حضور ایران توان حل بحران وجود ندارد. علاوه بر آن حضور ایران در این اجلاس یک پیروزی برای دولت و ملت سوریه به شمار می رود زیرا ایران معتقد نیست که با دیکته می توان بحث سوریه را حل کرد؛ ایران معتقد است که مردم سوریه باید تعیین کننده آینده خود باشند و تعیین سرنوشت، حقی انحصاری برای مردم سوریه است. بر این اساس دست بسیاری از بازیگرانی که در بحث سوریه سعی بر دیکته کردن دارند، بسته و عرصه مانور آنها محدودتر خواهد شد.

او با بیان اینکه ایران روی فرد صحبت نمی کند بلکه پافشاری آن بر یک اصل است که حق تعیین سرنوشت از آن ملت سوریه است، گفت: ملت سوریه باید تعیین کنند که اسد بماند یا برود. خود آقای بشار اسد هم این را پذیرفته و حاضر است دوره ریاست خود را کوتاه و سپس در انتخابات شرکت کند و مردم تعیین کننده اصلی باشند. بر این اساس آنچه ایران مطرح می کند بقا یا باقی نماندن اسد نیست بلکه بحث حق تعیین سرنوشت به عنوان حق انحصاری ملت سوریه است که در بیانیه این اجلاس هم مورد تأکید قرار گرفت.

رویوران صرف حضور ایران در اجلاس وین را نشان دهنده اهمیت این کشور خواند و افزود: اگر بحران سوریه به گونه ای حل شد که هم پیمانان ایران در سوریه در قدرت باشند، به طور قطع جایگاه ایران تقویت خواهد شد.

او با اشاره به عملکرد روسیه و غرب در سوریه گفت: جنگ سرد دوباره زنده نمی شود. درست است که روسیه وارد سوریه شده است و با تمام توان خود در حال کمک به دولت سوریه است، اما با آمریکا و اسراییل نیز تفاهمنامه ای امضا کرده است. تفاهمنامه ای برای اینکه با هم درگیر نشوند و هواپیماهای آنها به هم نزدیک نشوند تا موجب حادثه شود بنابراین روسیه تحت اصل عدم درگیری با غرب به سوریه کمک می کند و نه در تقابل کامل با غرب.

رویوران در پایان با بیان اینکه برای قضاوت در مورد اجلاس وین زود است، اظهار کرد: اجلاسی تشکیل شده و قرار است که تکمیل شود بنابراین نمی توان قضاوت کاملی در مورد آن داشت. در عین حال تصور من این است که این اجلاس، گام مثبتی است. اینکه ایران و عربستان، آمریکا و روسیه و دیگر قدرت ها در این اجلاس حضور دارند، به خودی خود مثبت است؛ حضور دولت سوریه و معارضان سوری نیز می تواند این اجلاس را به اوج خود برساند و  آن را به موفقیت نزدیکتر کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=174033

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بنا به مکتب توحیدی اسلام محمدی(ص) و حماسه حسینی(ع) تا استکبار آمریکایی و ایادی اش در دنیا هستند، عدالتخواهی و ظلم ستیزی ما هم ادامه خواهد داشت تا با ظهور حضرت صاحب الزمان(ع) دنیا را برای همیشه از لوث امثال آل سعود و صهیونیسم کودک کش و مستکبران دنیا پاک گردانیم و آل سعود متجاوز هم بهتراست بداند که روسیه مثل ایران نیست که در مسائل منطقه و سوریه و محاصره یمن، بفرموده مقام معظم رهبری ؛ رعایت اخلاق و برادری اسلام را با او بکند و تشدیدکج رفتاری عربستان با ایران یا روسیه، در منطقه و بر سر محاصره غیر قانونی و غیرانسانی یمن با وجود گزینه های گسترده سیاسی و اعتلافی و نظامی و رسانه ای شرق، مسلما” برای خاندان آل سعود می تواند تبعات غیر قابل محاسبه و غیر قابل جبرانی داشته باشد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر