2

ظریف: فضای پس از برجام نباید دچار مجادلات داخلی شود

  • کد خبر : 174457
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷

وزیرامور خارجه با بیان اینکه ما نگران شرایط پسا برجام هستیم، گفت: فضای پس از برجام فرصتی است که باید از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.

“محمد جواد ظریف” وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مشترک استان‌داران و روسای نمایندگان ایران در خارج از کشور که در روز دوشنبه( ۱۸ آبان ماه)در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه فرصت مناسبی فراهم شد تا در یک جمع صمیمی بحث های مربوط همکاری‌ استان‌های کشور و نمایندگان ایران در خارج از کشور در این مقطع حساس بررسی شود، اظهار داشت: سمینار امسال دو موضوع اساسی دارد که یکی از این موضوعات بهره‌برداری از شرایط ایجاد شده در فضای بین‌المللی پس از برجام برای پیشبرد اهداف سیاست اقتصادی مقاومتی، توسعه کشور و کمک به معیشت مردم است.
وی افزود: در این حوزه زمینه همکاری بین استان‌ها و نمایندگان ما وجود دارد.
وزیر امور خارجه با اشاره به دومین موضوع اساسی تصریح کرد: موضوع دیگر رسیدگی وضعیتمان با همسایگانمان است. با توجه به شرایط امروز منطقه استانداران به ویژه استان داران مرزی باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند، چراکه منطقه ما امروز با یک خطر جدی و شدید مواجه است و آن خطر افراط‌ گرایی فرقه‌گرایی بی‌حساب و کتاب، بی‌حد و مرز و ناشی از سیاست‌های غلط و کوتاه‌بینانه برخی از بازیگران بین‌المللی است.
ظریف افزود: امروز گروه‌های وحشی به نام اسلام در منطقه ما رشد کرده‌اند و جوانان منطقه  را دچار تنش فکری، نابسامانی فکری و اعتقادی کرده‌اند، یک کودک و نوجوان با مقدار زیادی مواد منفجره به میان مردم بی‌گناه می‌رود و خود را منفجر می‌کند.
وی تاکید کرد: تصاویر زننده‌ای از گردن‌زدن و آتش زدن افراد زنده اقدامی است که با هیچ منطقی قابل توجیه نیست که متاسفانه به شدت در منطقه شکل می‌گیرد و خطر امنیتی را برای کل جهان فراهم می‌سازد.
وی افزود: متاسفانه برخی از همسایگان ما هنوز افراط را به عنوان خطر نمی‌بینند، در حالیکه افراط برای هیچ‌کس سرمایه نیست و نمی‌تواند به عنوان ابزار قاضی مورد توجه قرار بگیرد. گروه‌های تکفیری در کشورهای منطقه حضور دارند، بنابراین ابعاد حاکمیت کشورهای همسایه می‌طلبد تا با همفکری دوستان ما در استانها، مخصوصا در مناطق مرزی از نظر امنیتی این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
ظریف اضافه کرد: تنش مذهبی و فرقه‌گرایی در بین مذاهب و اهل سنت باعث پدیده شوم رشد گروه‌های تروریستی_ تکفیری شده که باید این حرکت عمده کنترل شود.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه موضوع دیگر نحوه بهره‌برداری از فرصتی است که برجام ایجاد کرده، تصریح کرد: ما نگرانیم که شرایط پسابرجام چگونه می‌تواند به نفع مردم، کشور، نظام و انقلاب مورد بهره‌برداری قرار گیرد، مقام معظم رهبری همواره خطر نفوذ و سوء استفاده بدخواهان انقلاب را مطرح کردند، بنابراین فضای پسابرجام فرصتی است که باید از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اگر ما هوشمند نباشیم و ابتکار عمل را بدست نگیریم و گرفتار اختلافات و کشمکش‌های داخلی شویم و با همدلی و همزبانی نتوانیم با ابتکار عمل برنامه‌ریزی کنیم، فرصت برجام یقینا با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد، بنابراین این موضوع نباید منجر به مجادلات داخلی شود و فرصت بهره‌برداری را برای بدخواهانمان ایجاد کند.
وی اضافه کرد: در این راستا باید بدانیم که دیگران منتظر برنامه‌ریزی برای ما هستند و امروز تندروهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ما دچار دستپاچگی از شرایط موجود شدند و همواره به دنبال طراحی اهدافی هستند تا مانع سرمایه‌گذاری طولانی مدت در ایران شوند و همواره تلاش کردند از ایران چهره امنیتی در دنیا ارائه دهند که امروزه این نقشه‌شان فروپاشیده است.
ظریف خطاب به استانداران تاکید کرد: بنابراین به دنبال این اقدامات ما باید برنامه‌ریزی کنیم، شما می‌توانید با دید بدبینانه و بدون توجه به ضعف برجام و شرایط کشور برخی از مسائل را تحلیل کنید، برخی‌ها متاسفانه زود فراموش می‌کنند که ما در چه شرایطی قرار داریم، فروش نفت در سال ۹۰، ۲٫۵ بشکه و در سال ۹۲، با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به ۹۰۰ هزار بشکه رسید که این نشان از تحولات صورت گرفته در پروسه فروش نفت است.
ظریف تصریح کرد: برخی از دوستانی که معتقدند همان ابزاری که فروش نفت ایران را در دو سال گذشته به ۹۰۰ هزار بشکه رساند، همان ابزار می‌تواند فروش نفت را کاهش دهد. از ابتدای روی کارآمدن دولت تدبیر و امید قانون جدیدی تصویب شد که براساس آن فروش نفت ظرف کمتر از یکسال به صفر می‌رسید، آن هم بدون آنکه بخواهیم امتیازی به طرف مقابل بدهیم.
وی تاکید کرد: اگر توافق ژنو و اقدام مشترک نبود، ما امروز با صادرات نفت صفر مواجه بودیم.
وزیر امور خاجه اضافه کرد: برخی فراموش کرده‌اند که ما از سال ۹۰ روند نزولی در رشد اقتصادی داشتیم، اما در ظرف ۲ سال این رشد از منفی به بالای ۶ درصد رسید، برخی از روی قضاوت خود به برجام نمره ۵ می‌دهند و برخی نمره ۷۰، ۸۰ تا الی ۹۵ و برخی نیز اعتقاد دیگری دارند و می‌گویند اگر از آن استفاده نکنیم نمره صفر خواهد گرفت، اگر در این راستا گرفتار دعوا شویم نه نمره ۵ و نه نمره ۹۵ گیرمان می‌آید، بنابراین به طرفداران دولت پیشنهاد می‌کنم این بحث را متوقف کنند، چرا که این مانع می‌شود که از حداقل‌ها استفاده کنیم، بنابراین باید براساس خرد جمعی و تدابیر هوشمندانه حرکت کنیم و فرصت را تبدیل به بازار نفوذ طرف مقابل نکنیم.

ظریف با تاکید بر اینکه وزارت خارجه و سایر دستگاه‌‌های کشور باید با دقت موضوع نفوذ را مدنظر قرار دهند تصریح کرد: بهترین روش مقابله با این مولفه ابتکار عمل داشتن است، در این راستا شاید شرایطی فراهم شود که مجبور به واکنش شویم و این ابتکار عمل داشتن منجر به این می‌شود که امتیاز بیشتری را به طرف مقابل ندهیم.

وی افزود: ما در وزرات خارجه با توجه به مسئولیتمان و با توجه به فضای بین‌المللی که در ۳ دهه گذشته ایجاب می‌کرد، آنگونه که باید در حوزه اقتصادی تخصص نداشتیم، بنابراین استان‌داران که مسئولیت توسعه استان را دارند باید ما را راهنمایی دهند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: استان‌داران باید نیازها و پتانسیل‌های استان تابعه خود را به ما اطلاع دهند و همچنین در این زمینه باید از سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور توانمندی‌ها و نیروهای انسانی استان‌ها برای توسعه کشور استفاده کرد.
ظریف در پایان خاطر نشان کرد: نمایندگان وزارت خارجه در استان‌ها باید با نمایندگان وزارت کشور برای سرمایه‌گذاری در کشور همکاری لازم را داشته باشند و در این شرایط حساس منطقه باید همواره با همفکری و تعامل سازنده درجهت توسعه کشور گام برداریم.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=174457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر