5

تحریم‌های جدید در راه است؟/ مجازات آمریکایی برای نفت فروشی ایران به چین

  • کد خبر : 381588
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱

سه برابر شدن صادرات نفت ایران به چین خشم سناتورهای آمریکایی را برانگیخت. آنها در نامه ای به بلینکن، خواستار تحریم های بیشتر علیه ایران شدند.

تحریم‌های جدید در راه است؟/ مجازات آمریکایی برای نفت فروشی ایران به چین

یک شرکت تحلیل داده روز دوشنبه اعلام کرد علی‌رغم تحریم‌های غرب، صادرات نفت ایران به چین در سه سال گذشته سه برابر شده است.

محموله‌های نفت خام ایران به چین در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط حدود ۳۲۴ هزار بشکه در روز بوده و در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب به میانگین تقریبی ۵۸۴ هزار و ۷۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است. طبق گزارش موسسه کپلر مستقر در لندن، این رقم از ژانویه تا ژوئیه سال جاری به طور میانگین به حدود ۱٫۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. پرس تی‌وی، خبرگزاری تسنیم و دیگر رسانه‌های ایرانی نیز این ارقام را گزارش کردند.

این حکایت از آن دارد که ایران در بحبوحه کشمکش‌های اقتصادی و انزوای بین‌المللی به چین متکی می‌شود. بر اساس گزارش ژوئیه موسسه صلح ایالات متحده، روابط میان آن‌ها پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران، به طور قابل توجهی تقویت شده است.

صادرات نفت ایران پس از خروج آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در سال ۲۰۱۸، صادرات ۲٫۵ میلیون بشکه در روز بود. به گزارش رویترز، در سال ۲۰۲۰، این رقم به ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافت.

در ماه مارس، چین میانجی‌گر توافقی بود که باعث شد روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از سر گرفته شود.

مقامات آمریکایی همچنین به افزایش محموله‌های نفت ایران به چین اشاره کرده‌اند. در ماه ژانویه، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد که این «مقصد اصلی» صادرات به زعم او «غیرقانونی» نفت ایران است. تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هرگونه معامله با صنعت انرژی جمهوری اسلامی را ممنوع می‌کند.

اگرچه روابط ایران و چین در حال تقویت است، اما این دو کشور مدت‌ها است که به هم نزدیک بوده‌اند. رسانه دولتی چین، شین هوا در ماه فوریه گزارش داد، چین از سال ۲۰۲۲ به مدت ۱۰ سال متوالی بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است.

گروهی از جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا به دنبال تحریم‌های بیشتر به دلیل فروش نفت ایران به چین هستند. سناتورها در اوایل ماه جاری نامه‌ای در همین موضوع به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ارسال کردند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=381588

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر