2

آمار اولیه از اقتصاد ۱۴۰۱ منتشر شد/ رشد ۴٫۸ درصدی اقتصاد ایران

  • کد خبر : 380211
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰

در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ایران در کل برابر با ۴٫۸ درصد بوده و مسیر صعودی خود را ادامه داده است.

 به گزارش خبرگزاری افق رشد اقتصاد ایران در سال گذشته در کانال ۴ درصد بوده و حدودا در مرز سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. به طور کلی در دو سال گذشته وضعیت  رشد اقتصادی  در کشور در روایت‌های متعدد مثبت‌تر شده اما این رشد مشخصا از مسیر خالص صادرات در ایران بوده است.

رشد ۴٫۸ درصدی اقتصاد ایران

در سال گذشته اقتصاد ایران حدودا ۴٫۸ درصد بزرگ‌تر شده و در ادامه تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال پایه سال ۱۳۹۰ به ۸۱۱ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان رسیده است. حجم کیک اقتصادی در هر سال را باید با در نظر گرفتن سال پایه مورد نظر ارزیابی کرد. این شاخص در سال گذشته را مرکز آمار با توجه به روش محاسبه خود و با استناد به داده‌های سال پایه ۱۳۹۰ ارزیابی کرده است.

در میان عمده بخش‌های اقتصادی کشور هزینه مصرف خصوصی بالاترین سهم را داشته است.

رشد اقتصادی

سهم بالای هزینه مصرف خصوصی از کیک اقتصادی ایران

در سال گذشته، حجم هزینه مصرف خصوصی در اقتصاد ایران برابر با ۴۲۳ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان بوده که سهم ۵۲ درصدی را از کل کیک اقتصادی ایران داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته این بخش از اقتصاد ایران حدودا ۶٫۷ درصد رشد داشته و از سال قبل خود حدودا ۶ واحد درصد کمتر شده است. با این حال مسیر رشد خود را در سال ۱۴۰۱ ادامه داده است.

هزینه مصرف دولتی به قیمت‌های ثابت نیز در این مقطع همچنان سرعتی ثابت داشته و برابر با ۵٫۷ درصد ثبت شده است. رشدی که تقریبا معادل با سال قبل خود بوده است.

کمترین و بیشترین رشدهای اقتصادی در سال گذشته

در بررسی‌های آماری بخش‌های هزینه‌ای اقتصاد در سال گذشته مشاهده می‌شود تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در اقتصاد ایران برابر با ۹۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ بوده و کمترین رشد را در سال گذشته ثبت کرده است.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، رشد این بخش در سال قبل ۲٫۱۲ درصد بوده و از سال قبل خود حدودا ۲ واحد درصد کمتر شده است.

این در حالی است که خالص صادرات ایران در سال قبل، حدودا ۳۰ درصد بیشتر شده و در میان بخش‌های دیگر بالاترین رشد محسوب شده است. پس از سال ۱۳۹۵ (دوره توافق برجام) که خالص صادرات ایران رشدی ۱۹۰ درصدی داشته رشد ثبت شده در این بخش در سال گذشته دومین رکورد در بازه ۱۰ ساله شمرده می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت در سال گذشته بخش هزینه مصرف خصوصی و خالص صادرات بیشترین سهم را در بالا بردن  رشد اقتصادی  ایران داشته‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=380211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر