2

در گزارش امانو هیچ سند جدیدی که واقعیت های گذشته را تغییر دهد وجود ندارد

  • کد خبر : 19733
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰

وزارت امور خارجه روسیه در خصوص گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:  این گزارش به عامل افزایش تشنج درباره مسایل هسته ای ایران تبدیل شده و این موضوع موجب دلسردی است. اقدامات آژانس ما را دچار شک و تردید کرده است هیچ برهه […]

وزارت امور خارجه روسیه در خصوص گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:  این گزارش به عامل افزایش تشنج درباره مسایل هسته ای ایران تبدیل شده و این موضوع موجب دلسردی است.

اقدامات آژانس ما را دچار شک و تردید کرده است
هیچ برهه ای از زمان مانند امروز شرایط برای حل موضوع هسته ای ایران از طریق گفتگو مهیا نبوده است
در گزارش امانو هیچ سند جدیدی که واقعیت های گذشته را تغییر دهد وجود ندارد

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبراز مسکو ، متن کامل بیانیه وزارت امور خارجه روسیه به شرح زیر است :
جای بسی تاسف است که گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای قبل از انتشار و توزیع میان کشورهای عضو به محملی برای اراجیف بافی، رواج شایعات و تحریف های سیاسی توسط کسانی تبدیل شد که با اتکای به آن به جنجال رسانه ای دست زده اند.
با توجه به درز اطلاعات سری گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای قبل از انتشار آن، حال این سوال پیش می آید که دبیرخانه آژانس تا چه حد در تامین شرایط فعالیت محرمانه به عنوان اصل کلیدی فعالیت این نهاد بین المللی موفق بوده است.
روسیه هنوز متن کامل گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره برنامه هسته ای ایران را دریافت نکرده است اما  با این وجود شرایط موجود ناشی از اتفاقات قبل و بعد از انتشار گزارش ما را مجبور می کند که ارزیابی خود را از آن ارایه دهیم، هر چند معتقدیم که تحلیل در این باره باید در جوی آرام و به دور از غوغای رسانه ای کنونی درباره پرونده هسته ای ایران صورت گیرد و این کار مستلزم صرف زمان است.
شرایط موجود پیرامون گزارش آژانس این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا در آن اسناد جدیدی مبنی بر تایید سوء ظن ها درباره وجود عنصر نظامی در برنامه های هسته ای ایران وجود دارد و یا اینکه صرفا بحث بر سر افزایش عمدی احساسات ضد ایرانی و مخالف با رویکردهای سازنده در قبال پرونده هسته ای این کشور می باشد.
افشای مضمون گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای و علنی شدن آن در شرایطی که فرصت های جدیدی برای حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران با گروه ۵+۱ به وجود آمده است ، ما را در مورد اقدامات آژانس دچار شک و تردید می کند.
انتشار گزارش آژانس بین المللی و بروز وضعیت ناشی از آن در حالی صورت می گیرد که هیچ برهه ای از زمان با مقطع امروزی از بابت مهیا بودن شرایط برای انجام اقدامات عملی توام با رویکرد های معطوف به حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته ای قابل مقایسه نبوده است.
در بیانیه وزارت امور حارجه روسیه اضافه شده است  در حالی که روسیه در این مقطع زمانی تلاش دارد از اصل ضرر نکن در مورد پرونده هسته ای ایران پیروی کند، عده ای مایل هستند که اصل “هر چقدر بدتر ، بهتر”  را در این زمینه در پیش بگیرند و به طور مسلم ما نمی توانیم از چنین منطق ویرانگری پیروی کنیم.
در این بیانیه خاطر نشان شده است : به طور قطع روسیه نمی تواند از خط کسانی در مقوله پرونده هسته ای ایران حمایت کند که در مسیر عقیم گذاشتن آگاهانه روند حل و فصل سیاسی مربوط به این موضوع ، گام بر می دارند.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به جنجال رسانه ای برخی کشورها در مورد ادعاهای مربوط به مشارکت یک دانشمند هسته ای روس برای طراحی برنامه های تسلیحاتی هسته ای کشورمان آمده است: ما پیش از این همه اطلاعات لازم را به صورت سری در اختیار آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار داده ایم و در گزارش این نهاد چیز جدیدی در این باره وجود ندارد.
در این بیانیه همچنین با انتقاد از درز اطلاعات سری گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای قبل از انتشار آن، این سوال مطرح شده است که چطور می توان به همکاری حرفه ای با نهادی باور داشت که اطلاعات محرمانه ارایه شده به آن بعد از مدتی علنی می شود.
در بیانیه اضافه شده است: در گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای هیچ چیز جدید و یا سندی که واقعیات مربوط به این موضوع را تغییر دهد ، وجود ندارد و این نشان از عدم صلاحیت بعضی از دست اندرکاران تالیف تفاسیر مربوط به این موضوع دارد.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه، از عوامل راه اندازی جنجال رسانه ای مربوط به ادعای موهوم مشارکت یک دانشمند روس در طراحی برنامه تسلیحات هسته ای ایران،با عنوان کسانی یاد شده است که شرافت سیاسی نداشته و مسایلی غیرواقعی را پیش می کشند که هیچ ارتباطی با برنامه هسته ای ایران دارد.
در این بیانیه، ارایه ارزیابی دقیق و کامل روسیه از گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره برنامه هسته ای ایران به روزهای آتی موکول شده و آمده است: این امر به ویژه در شرایطی که جنجال رسانه ای سازماندهی شده آن هم مدت ها پیش از انتشار گزارش آژانس درباره پرونده هسته ای ایران در جریان است ، در تضاد با روال رایج در محافل متمدن مبنی بر بررسی حرفه ای و به دور از ملاحظات آنی مسایل می باشد.
آژانس بین المللی انرژی هسته ای سه شنبه شب تحت فشار کشورهای غربی، گزارش جدید خود درباره برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان را منتشر و در اختیار ۳۵ کشور عضو شورای حکام قرار داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=19733

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر