3

حذف ۶۰ کالا از فهرست کالاهای لوکس در کشور

  • کد خبر : 24476
  • ۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳

طبق اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است از این پس به واردات کالاهای لوکس ارز داده نشود و ارزها آن‌ها از طریق صادرات تامین شود

هرچند قرار بود از اوایل هفته گذشته شکل واردات کالاهای لوکس تغییر کند اما گویا به جای اجرای آن، دامنه این کالاها محدودتر شده است. طبق آنچه اعلام شده فعلا قرار است روش واردات ۱۲۰ کالای لوکس به ایران تغییر کند.

یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدیریت واردات، تغییر شکل واردات کالاهای لوکس بوده که هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که تا پایان هفته گذشته این موضوع اجرا می‌شود اما هنوز لیست این کالاها نهایی نشده و به نظر می‌رسد دامنه این کالاها هر روز محدودتر می‌شود.

در حالی که پیش از این رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ۲۵ مهرماه تعداد این کالاها را ۲۴۰ ردیف کالا و وزیر صنعت و معدن و تجارت در پنجم دی ماه ۱۸۰ قلم کالا ذکر کرده بود اما به گفته رییس مجمع واردکنندگان کشور تعداد این کالاها اکنون به ۱۲۰ قلم کالا کاهش یافته که قرار است با دو سیاست تغییرات تعرفه‌ای و تغییر روش اختصاص ارز روش ورود آن‌ها تغییر کند.

طبق اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است از این پس به واردات کالاهای لوکس ارز داده نشود و ارزها آن‌ها از طریق صادرات تامین شود.

اما در مورد تعریف این کالاها هرچند محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردکنندگان این تعریف را به نهایی شدن آن در مراجع مربوطه موکول می‌کند اما با گلایه‌هایش از افزایش واردات کالاهای مصرفی نشان می‌دهد که این کالاها، کالاهای مصرفی هستند. این در حالی است که طبق آخرین اعلام رییس سازمان توسعه تجارت ایران تنها ۱۰ درصد واردات ایران کالاهای مصرفی هستند.

وی در این مورد به ایسنا گفت: متاسفانه ما به سمت مصرف‌گرایی رفته‌ایم که البته اگر این اتفاق در شرایطی بود که تولید مناسبی داشتیم می‌توانست مطلوب باشد

اما اکنون وضعیت این گونه نیست که میل به مصرف‌گرایی افزایش پیدا کرده است.

برخوردار که هفته گذشته نیز در جمع فعالان بخش خصوصی از افزایش سهم کالاهای مصرفی در واردات کشور ابراز نگرانی کرده بود، در مورد فهرست کالاهای لوکس و غیرضرور وارداتی اظهار کرد: هنوز این لیست نهایی و اعلام نشده و پس از نهایی شدن آن، اعلام عمومی خواهد شد.

وی در حالی از کاهش تعداد کالاهای لوکس از ۱۸۰ به ۱۲۰ قلم کالا خبر داد که رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده این کالاها طی مراحل کارشناسی و اظهارنظرهای بخش‌های مختلف نهایی خواهد شد.

از سوی دیگر در حالی هنوز این لیست نهایی نشده که دوشنبه هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش توسعه صادرات غیرنفتی اعلام کرده بود تا پایان هفته این اقدام انجام خواهد شد.

همچنین طبق اعلام حمید صافدل، قرار است وزارت صنعت، معدن و تجارت با دو سیاست تغییرات تعرفه‌ای و تغییر روش اختصاص ارز در مورد کالاهای غیرضرور، روش ورود آن‌ها را تغییر ‌دهد.

وی در این مورد گفته است: ممکن است بارها کالایی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران کارشناسی شده باشد و دستگاه متولی ذی‌ربط، نظر اصلاحی در مورد آن ارائه دهد یا در مراحل ابلاغ نهایی، مورد تایید واقع نشود. براین اساس تا زمانی که تایید دولت را در ارتباط با تغییرات تعرفه‌ای نداشته باشیم، از نظر ما تغییری شکل نگرفته است.

ایسنا – شاید به همین دلیل هم باشد که هنوز وعده دوشنبه هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر عملی شدن این اقدام محقق نشده است که باید دید این تاخیر به چند روز یا ماه می‌رسد!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=24476

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر