3

سکه ۶۱ هزار تومان، دلار ۳۵۰ تومان بالا رفت

  • کد خبر : 276807
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷

بازار ارز و طلا دیروز علاوه بر رشد قیمت‌ها یک تفاوت اساسی و کم سابقه با روال طبیعی خود داشت. درحالی که قیمت‌ها دراین بازارها برای آغاز معاملات درحدود ساعت ۱۱ صبح اعلام می‌شد، اما روزگذشته قیمت‌ها با تأخیر دو و نیم ساعته اعلام شد. موضوعی که به گفته فعالان بازار به دلیل انتظار برای تصمیم مجمع تشخیص مصحلت نظام درباره لایحه پالرمو مربوط به اف ای تی اف اتفاق افتاده است. قرار بود که مجمع تشخیص مصلحت درجلسه روزگذشته نظر نهایی خود را درباره لایحه پالرمو که به دلیل اختلاف نظر میان مجلس و شورای نگهبان به آن واگذار شده است اعلام کند که این تصمیم به دو هفته آینده موکول شد.

بازار ارز و طلا دیروز علاوه بر رشد قیمت‌ها یک تفاوت اساسی و کم سابقه با روال طبیعی خود داشت. درحالی که قیمت‌ها دراین بازارها برای آغاز معاملات درحدود ساعت ۱۱ صبح اعلام می‌شد، اما روزگذشته قیمت‌ها با تأخیر دو و نیم ساعته اعلام شد. موضوعی که به گفته فعالان بازار به دلیل انتظار برای تصمیم مجمع تشخیص مصحلت نظام درباره لایحه پالرمو مربوط به اف ای تی اف اتفاق افتاده است. قرار بود که مجمع تشخیص مصلحت درجلسه روزگذشته نظر نهایی خود را درباره لایحه پالرمو که به دلیل اختلاف نظر میان مجلس و شورای نگهبان به آن واگذار شده است اعلام کند که این تصمیم به دو هفته آینده موکول شد.

به گزارش افق آنلاین به نقل از روزنامه ایران : بازار ارز و طلا دیروز علاوه بر رشد قیمت‌ها یک تفاوت اساسی و کم سابقه با روال طبیعی خود داشت. درحالی که قیمت‌ها دراین بازارها برای آغاز معاملات درحدود ساعت ۱۱ صبح اعلام می‌شد، اما روزگذشته قیمت‌ها با تأخیر دو و نیم ساعته اعلام شد. موضوعی که به گفته فعالان بازار به دلیل انتظار برای تصمیم مجمع تشخیص مصحلت نظام درباره لایحه پالرمو مربوط به اف ای تی اف اتفاق افتاده است. قرار بود که مجمع تشخیص مصلحت درجلسه روزگذشته نظر نهایی خود را درباره لایحه پالرمو که به دلیل اختلاف نظر میان مجلس و شورای نگهبان به آن واگذار شده است اعلام کند که این تصمیم به دو هفته آینده موکول شد.

برهمین اساس بازار ارز و طلا روزگذشته حدود دو و نیم ساعت دیرتر کار خود را آغاز کرد تا ساعت خود را براساس تحولات سیاسی کشور تنظیم کند. هرچند هنوز رأی نهایی مجمع تشخیص درباره سرنوشت دو لایحه باقی مانده اف ای تی اف اعلام نشده است، ولی به تعویق افتادن دو هفته‌ای رأی‌گیری نیز تأثیر زیادی بربازارهای ارز و طلا گذاشت.

بدین ترتیب روزگذشته قیمت‌ها دراین بازارها به صورت دسته جمعی با رشد قابل توجهی همراه شد به‌طوری که سکه از مرز ۴٫۳ میلیون تومان عبور کرد و دلار نیز وارد کانال ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان شد.
دلار ۳۵۰ تومان گران شد .

درنخستین روزهفته جاری قیمت انواع ارز در بازار ایران با افزایش قیمت همراه شد به‌طوری که دلار با رشد ۳۵۰ تومانی معادل ۲٫۹۵ درصد به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. البته درساعات اولیه فعالیت بازار رشد قیمت‌ها بیشتر بود و دلار نرخ ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان را هم تجربه کرد ولی درادامه کارقیمت ۱۰۰ تومان عقبگرد کرد. براین اساس دلاردر سه ماهه اخیر ۳۶۰ تومان (۳ درصد)، در شش ماهه گذشته ۱۴۹۱ تومان (۱۳٫۹ درصد) و در یکسال اخیر۷ هزار و ۴۶۲ تومان (۱۵۷ درصد) رشد کرده است.

مقایسه قیمت دیروز دلار با ابتدای ماه جاری و ابتدای فصل هم نشان می‌دهد که از ابتدای بهمن ماه تا دیروز دلار معادل ۶٫۵ درصد رشد کرده است. همچنین نسبت به اول زمستان هم دلار ۲۲٫۳ درصد رشد داشته است. گفتنی است دلار درآخرین روزکاری دی ماه در بازار آزاد تهران ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان و درروز پایانی آذر ماه ۹ هزار و ۹۷۰ تومان قیمت داشت.

دراین روز سایر ارزهای عمده نیز با افزایش نرخ همراه بود به‌طوری که یورو با رشد ۱۰۰ تومانی به ۱۴ هزار تومان، پوند با رشد ۵۳۲ تومانی به۱۵ هزار و ۷۳۷ تومان، درهم با رشد ۹۵ تومانی به ۳ هزار و ۳۲۲ تومان و لیرترکیه نیز ۸۰ تومان بالا رفت و نرخ ۲ هزار و ۳۱۶ تومان را تجربه کرد.
همچنین بررسی میزان تغییرات قیمتی یورو و درهم در زمستان امسال نیز نشان می‌دهد که یورو از ابتدای بهمن تا دیروز ۵٫۶ درصد و درهم ۶٫۵ درصد رشد قیمتی داشته است. نسبت به ابتدای زمستان نیز یورو ۲۳ درصد و درهم ۲۲٫۴ درصد گران شده است.

رشد ۶۰ هزار تومانی سکه 
روزگذشته در بازار طلا و سکه نیز اتفاقات مشابهی همانند بازار ارز رخ داد. درکنار رشد قیمت دلارکه همواره یکی از بال‌های رشد در بازار طلا و سکه نیز محسوب می‌شود، درروزهای پایانی هفته گذشته رشد بهای اونس جهانی نیز به روند رشد قیمت‌ها در بازار داخل کمک کرد.

براین اساس درحالی که پنجشنبه گذشته هر اونس طلا به دلیل اجماع کلی امریکا و چین بر سر موضوع تجاری تا ۱۳۰۳ دلار نیز پایین آمده بود اما به یکباره با جهش روبه‌رو شد و به ۱۳۲۱ دلار در هر اونس رسید.

دراین روز قیمت‌ها به صورت یکپارچه رشد داشت. دراین روز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۴ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید که ۶۱ هزار تومان معادل ۱٫۴۴ درصد رشد داشت. براین اساس در سه ماهه گذشته سکه ۳۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان (۸٫۸ درصد)، در شش ماهه ۵۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان (۱۳٫۴ درصد) و در یکسال ۲ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان (۱۷۳ درصد) رشد قیمت داشته است.

درحالی که سکه در ابتدای بهمن ماه نرخ ۴ میلیون و ۷۰۰ تومان داشت این نرخ حکایت از رشد ۷٫۵ درصدی دارد. درمقایسه با ابتدای زمستان نیز که سکه ۳٫۴ میلیون تومان قیمت داشت شاهد رشد ۲۶٫۷ درصد بهای این کالا هستیم. همچنین دراین بازار سکه تمام بهار طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۱۳۳ هزار تومان قیمت خورد که ۲۱ هزار تومان افزایش قیمت داشت. نیم سکه نیز با رشد ۳۰ هزار تومانی قیمت ۲ میلیون و ۳۳۴ هزار تومان را تجربه کرد و ربع سکه به یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان رسید که ۳۰ هزار تومان بیش از روز کاری قبل بازار بود. همچنین سکه گرمی با ۱۰ هزار تومان رشد روی ۷۶۰ هزار تومان ایستاد.

در بازار طلا نیزهرگرم طلای ۱۸ عیار ۶ هزار و ۹۳۰ تومان گران شد و به ۳۸۵ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. این نوع طلا در سه ماهه گذشته ۴۱ هزار و ۵۶۰ تومان معادل ۱۲ درصد رشد قیمت داشته است. در شش ماهه نیز با ۸۹ هزار و ۸۱۰ تومان رشد قیمت این کالا ۳۰٫۳ درصد بیشتر شد. تغییرات قیمتی یکسال اخیر طلای ۱۸ عیار نیز حکایت از ۱۵۹ درصد رشد معادل ۲۳۶ هزار و ۸۵۰ تومان دارد.

بررسی قیمت طلای ۱۸ عیار به عنوان قیمت پایه بازار طلا نسبت به ابتدای بهمن و ابتدای زمستان نیز نشان می‌دهد که این کالا در بهمن ماه ۶٫۵ درصد و از ابتدای زمستان تا روزگذشته ۲۷٫۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=276807

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر