2

نمازجمعه برای ثواب یا صواب؟

  • کد خبر : 290012
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵

نمازجمعه امروز باید بتواند با توجه به اوج گیری جنگ نرم دشمن که باورهای دینی و بصیرت سیاسی مردم و مسئولان خصوصا جوانان را مورد هدف قرار داده‌است، نقش قرارگاهی خود را ایفا کند.

گروه افق آنلاین ، جعفر درونه: انقلاب اسلامی با شعار«الله اکبر» از موضع دین و به رهبری امام خمینی(ره) و با قدرت بسیج‌کنندگی مردم توسط روحانیت انقلابیِ برخاسته از حوزه‌های علمیه به پیروزی رسید.

دکترین امام خمینی(ره) که توانست رویکرد جدیدی را در حوزه و روحانیت به وجود آورد و پیوند مردم و روحانیت را در عرصه عمل استحکام بخشد و از آن سلاحی بُرَّنده برای قطع ریشه‌های استبداد و دیکتاتوری رژیم ستمشاهی پدید آورد مبتنی بر تفکیک ناپذیری دین از سیاست بود.

بدین ترتیب شعار «الله اکبر» نه صرفا شعار دینی که سلاحی افتخارآمیز شد که انقلابیون با افتخار خود را مسلح به آن معرفی می‌کردند و بدینسان پیروی خود از خط رهبری را  اعلام و فریاد می‌کردند.

این در حالی است که چه قبل و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا کنون مهم‌ترین عرصه نبرد انقلاب اسلامی با نظام سلطه جهانی در این عرصه بوده است.

« یک سنگر دیگر از سنگرهای دشمن، جدایی دین از سیاست بود. …. این باور را در ذهنها گنجانده بودند و از این سنگر علیه نظام و علیه کشور و علیه مردم فعّالیت میکردند. جمهوری اسلامی آمد و این سنگر را هم منهدم کرد و نابود کرد. ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ »

سنگر انقلاب اسلامی در این نبرد را می توان در تأسیس نظام سیاسی بر اساس جمهوریت برآمده از اسلامیت نظام، مردم سالاری دینی و از جمله نماز جمعه دانست. نماز جمعه مظهر و نماد برجسته جدایی ناپذیری دین از سیاست است. بدین لحاظ از آغاز تا کنون بسیار مورد هجوم قرار گرفته است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از این حقیقت چنین پرده برداشته‌اند:

« دشمنى‌هایى است که از اوّل انقلاب تا امروز با نماز جمعه شده است. هر هفته تبلیغات سنگین حجیمى از طرف دشمنان نسبت به نماز جمعه صورت مى‌گرفت. ….آن‌ها به تبلیغات هم اکتفا نکردند و نماز جمعه را مورد تهاجم خونین قرار دادند. پنج امام‌جمعه‌ى معتبر معروف را به شهادت رساندند….. در همین نماز جمعه(تهران)، دشمن انفجار خونینى را به راه انداخت و جلوِ چشم مردم در همین نقطه عدّه‌اى به شهادت رسیدند…. نماز جمعه‌ى تهران، به خاطر همان آثار و برکاتى که عرض شد، در این بیست سال مرکز و آماج سخت‌ترین حملات دشمن قرار گرفت.۱۳۷۷/۰۸/۰۸»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانی دیگر می فرمایند:

«نماز جمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق. از تعبیر قرارگاه نباید ما وحشت بکنیم، چون قرارگاه جزو تعبیرات و اصطلاحات مربوط به جنگ و مبارزه و این چیزها است. خب، این جنگ وجود دارد، بر ما تحمیل شده -ما درحال جنگیم، منتها جنگ نظامی نیست؛ جنگ معنوی است، جنگ اعتقادی و ایمانی است، جنگ سیاسی است۱۳۹۴/۱۰/۱۴»

اکنون در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و فصل نوین حیات جمهوری اسلامی باید به این ظرفیت عظیم و سنگر مستحکم نگاهی نو بیندازیم. اگر در دهه اول انقلاب اسلامی نماز جمعه توانست با گردآوردن جوانان انقلاب اسلامی و با تعمیق شور و شعور دینی و سیاسی نقش قرارگاهی خود را در جنگ‌های تحمیلی علیه انقلاب اسلامی از جمله توطئه گروهک‌های تجزیه‌طلب و منافقین و مخصوصا در جنگ تحمیلی صدام با حمایت سران استکبار جهانی را ایفا نماید امروز باید بتواند با توجه به اوج گیری جنگ نرم دشمن که باورهای دینی و بصیرت سیاسی مردم و مسئولان خصوصا جوانان را مورد هدف قرار داده‌است، نقش قرارگاهی خود را ایفا نماید.

تقلیل این نقش و راضی شدن به حذف برخی موانع از جمله برداشتن میله‌های جداکننده در صفوف نمازگزاران و یا برخی اقدامات دیگر مانند نمایش مردمی بودن و یا دعوت از جوانان دانشجو برای سخنرانی پیش از خطبه‌ها، اگر چه اقدامات لازم و قابل تحسینی است اما نباید افق انتظار از نمازهای جمعه و امامان محترم نماز جمعه را به آن محدود ساخت.

نماز جمعه تراز انقلاب اسلامی با الهام از نماز جمعه‌های دهه ۶۰ باید جریان‌ساز، وحدت‌آفرین و انسجام‌بخش ملی، دشمن ستیز، بصیرت‌آفرین، محکم‌کننده بنیان‌های اعتقادی مردم، گسترش‌دهنده معنویت و نهادینه‌ساز اخلاق اسلامی در جامعه باشد.

امروز باید در چهل‌سالگی تولد این نهاد به لوازم بلوغ این ظرفیت و نهال روییده از انقلاب اسلامی اندیشید و سهم و رسالت آن را در فصل جدید حیات انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی روشن ساخت.

نماز جمعه باید برای جوانانی که باید در این دهه نقش‌آفرینی کنند قرارگاه فرماندهی باشد. لذا باید ظرفیت‌های جذب آنها را در خود افزون سازد. زبان و ادبیات تخاطب با آنها را بیابد و آن را به کار بگیرد. قدرت علمی تحلیل مسائل سیاسی و دینی را به رخ آنها بکشاند و جذابیت‌های منطقی و علمی را بر جذابیت‌های شعاری ترجیح دهد.

تجربه سال‌های اخیر نشان می دهد اگر چه در برخی موارد ائمه محترم جمعه نتوانسته‌اند جذابیت‌های لازم را برای جذب جوانان انقلابی به نمازهای جمعه به وجود آورند، برخی سخنرانان پیش از خطبه‌ها این بار را بر دوش گرفته‌اند. از این تجربه می‌توان بهتر و بیشتر استفاده کرد.

پیام نماز جمعه باید گیرا و جذاب، تازه و نو و ناظر به مسائل اصلی جامعه باشد و ظرفیت آن را داشته باشد که بتواند حداقل یک هفته در فضای جامعه موج‌آفرینی کند.

امروز در چهل‌سالگی این نهاد دل های ما بد جوری هوس نماز جمعه‌های دهه ۶۰ را کرده است. خطبه‌هایی که ما را در زیر آفتاب سوزان تابستان و در زیر بارش برف و باران آنچنان مسحور می کرد که گرما و سرما را نمی فهمیدیم و از آنها درس انقلابی گری و انگیزه اقدام و عمل انقلابی می گرفتیم و به انقلابی بودن خود افتخار می‌کردیم و از این که با حضور خود به معنی واقعی مشت محکمی بر دهان استکبار کوبیده‌ایم دلشاد و خرسند بودیم.

ما در آن نماز جمعه فقط برای «ثواب» شرکت نمی کردیم بلکه به دنبال «صواب» در پیمودن خط صحیح انقلاب بودیم. نباید گذاشت آن نماز‌ جمعه‌ها به خاطره تبدیل شود. واقعا خطر خاطره شدن آن نماز‌ها را باید حس کرد و همراه با فصل نوین حیات جمهوری اسلامی در دهه پنجم، فصل نوینی برای نماز جمعه که نماد برجسته دکترین حضرت امام خمینی (ره) است  رقم زد.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=290012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر