3

عوامل ژنتیکی در بروز آلزایمر نقش دارند

  • کد خبر : 31200
  • ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵

۴۰ درصد بیماران آلزایمری اعلام می کنند که پیش از این بستگان آنها به این بیماری دچار شدند.

دکتر ‘محمد والی پور’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : آلزایمر یک بیماری پیشرونده است و از انواع بیماری های زوال عقل محسوب می شود . از دیگر بیماری ها زوال عقل می توان به پارکینسون اشاره کرد . در این زمینه باید گفت بیماری هایی همچون ایدز ،بیماری‌های عروقی مغز، مصرف مواد مخدر و یا وارد شدن ضربه به سر در بروز بیماری های زوال عقل موثرهستند.

وی یادآور شد : آلزایمر از جمله شایع ترین بیماری های زوال عقل است . در این بیماری هوش ، حافظه و یادگیری، قدرت حل مسایل، جهت یابی، ادراک و تمرکز، قضاوت اجتماعی و شخصیت فرد دچار آسیب می شود .

والی پور خاطرنشان کرد : جنس( مونث بودن ) ، ژنتیک و داشتن بستگان درجه یک مبتلا به آلزایمر ، سابقه ضربه به سر و بیماری سندرم داون در بروز بیماری آلزایمرموثراست و بعضی کروموزوم‌ها از جمله کروموزوم ۱ ، ۱۴، ۲۱ و ژن ۴E در پیدایش آلزایمر دخالت دارند.

این روانپزشک افزود : پسرفت هوشی ، فراموشکاری، دلیل تراشی، نظم افراطی، کناره‌گیری از اجتماع و شرح رخدادها با جزییات دقیق از عوامل مشخص کننده بیماری های زوال عقل است . علاوه بر این داشتن لحن گزنده ، بروز خشم ناگهانی ، شوخی‌های احمقانه، بی‌ثباتی هیجانی ، ظاهری نامرتب، منگی و کم حافظه شدن از دیگر نشانه های زوال عقل است .

به گفته این روانپزشک آلزایمر به دو صورت زود رس (سن زیر ۶۵ سالگی) و دیررس (سن بالای ۶۵ سال) بروز می‌کند. میانگین طول عمر بیمار پس از شروع بیماری آلزایمر ۸ سال است و پیشرفت این بیماری در صورت وجود سابقه خانوادگی و یا در نوع زودرس سریعتر است .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=31200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر