5

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور: دانش‌آموزان مقاطع متوسطه آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند

  • کد خبر : 321048
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از کمک ۱.۵ میلیارد دلاری برای اشتغال در روستا و مهارت‌افزایی خبر داد و گفت: دانش‌آموزان مقاطع متوسطه آموزش‌های مهارتی را فرامی‌گیرند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور: دانش‌آموزان مقاطع متوسطه آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند

به‌گزارش افق آنلاین ، علی اوسط هاشمی عصر امروز در جلسه شورای مهارت استان مرکزی با اشاره به اقدامات حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: وزارت تعاون ۵ شورای عالی از جمله شورای عالی مهارت، رفاه، کار و اشتغال را برعهده دارد که ریاست ۳ شورا برعهده رئیس جمهور و شورای عالی مهارت هم برعهده معاون رئیس جمهور است.

وی افزود: مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد با طرح مبانی مهم اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و جهش تولید تاکید فرموده‌اند بنابراین همه باید در این راستا و تحقق اهداف مقام معظم رهبری قدم برداریم، شورای مهارت نباید تحت‌ تاثیر کمیته‌ها و کارگروه‌های ضعیف شمرده شود زیرا مهارت پایه و اساس بسیاری از نیازهای جامعه است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: ۲۰ درصد از جمعیت کشور را دانش آموزان تشکیل می‌دهند که آینده‌سازان کشور هستند به همین سبب آموزش و پرورش باید برای نیروی انسانی ماهر و توانمند اهمیت زیادی قائل باشد زیرا اگر آنها به خوبی هدایت شوند می‌توانند محور توسعه قرار گیرند.

هاشمی تصریح کرد: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و جزو دستاوردهای مهم در حوزه آموزش و مهارت متناسب با استعداد، ذوق و علاقه فرد است به همین سبب پیش‌نویس این برنامه آماده شده و یکی از اهداف این برنامه تربیت افراد موثر و موفق برای جامعه است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امروز با تعداد زیادی از بیکاری در جامعه رو‌به‌رو هستیم برنامه داریم که هیچ دانش‌آموز مقطع اول و دوم متوسطه بدون کسب مهارت مدرسه را ترک نکند به همین سبب اساس و مبنای کار بر فرد جست و جوی کار است و علاوه‌بر مشاغل و بنگاه‌های خرد باید به مهارت هم توجه کرد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: در دو سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال در روستا و مهارت‌افزایی کمک شده، در بخش اشتغال روستایی در گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای توجه نداشت و اکنون به حاشیه‌نشینی و بازآفرینی توجه می‌کند در صورتی‌که روستاییان مولد و بهترین تولید کننده هستند.

هاشمی افزود: در دوره ۹ ماهه بالغ بر هزار و ۲۰۰ استاندارد بخش کشاورزی شناسایی شد که در ۶ ماه دوم سال گذشته ۲۵۰ استاندارد تدوین شد و با رعایت عدالت مهارتی نهایی و با استان‌های کشور ابلاغ شدند.

وی ادامه داد: بسیاری از حوادث پیشگیرانه در زمینه کاهش خسارت، تلفات جاده‌ای، بهره‌وری از منابع، خسارات سیل و سایر موارد در جامعه بخش عمده به مهارت جامعه و مهارت‌افزایی برمی‌گردد به طوری که می‌توان گفت بسیاری از مشکلات در زمینه بحران کرونا در حوزه کسب و کار به سبب عدم آشنایی کشبه در زمینه مدیریت بحران و فقدان مهارت کافی در برخورد با حوادث است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: با توجه به اینکه هیچ صنفی بدون اخد گواهی مهارت آموزی اجازه فعالیت ندارد با در نظر داشتن اصناف و مشاغل خرد به عنوان ظرفیت ملی کشور  و با استفاده از ظرفیت‌های مهارتی می‌توان خسارات را به حداقل برسانیم و کیفیت را افزایش دهیم تا جامعه و مردم به سمت خرید کالای ایرانی روی آورند.

هاشمی بیان کرد: آموزش‌های مهارتی باید در بخش‌های مختلف جامعه از جمله گفت‌و‌گو، کاهش خشونت، حل مساله، مطالعه، تفکر، گره‌گشایی از مشکلات، حل اختلاف و سایر موارد داشته باشیم زیرا عصر امروز تخصص و کسب مهارت است به طوری که در سال‌های آینده که به سلطنت مهارت و تضعیف مدارک دانشگاهی در برابر مهارت نزدیک می‌شویم باید به مهارت بیشتر توجه شود و با پیشرفت دانش و تکنولوژی سرمایه‌های کشور در نبود مهارت ریزش می‌کنند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور افزود: ارتقا مهارت و آشنایی با زبان در عصر امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است تا نیرو انسانی متناسب با نیاز تطبیق پیدا کند و کسی که از مهارت بالایی برخوردار باشد کارآفرینان او را می‌پذیرند.

‌هاشمی بیان کرد: ۸ سطح مهارت در قانون شورای‌عالی مهارت پیش‌بینی شده که در ۳ سطح سازمان فنی و حرفه‌ای تصدی‌گری می‌کرد که اکنون این آمادگی وجود دارد ‌به مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه‌های آزاد واگذار کنیم و سایر سطح‌های مهارت به شدت مورد نیاز بازار است.

وی ادامه داد: نقش و سند راهبری مهارت استان باید از جنبه‌های مختلف مورد توجه و بازنگری و همه نیازهای مهارت در آن مورد توجه قرار گیرد به طوری که سند راهبری مهارت هر استان در حوزه‌های خدمات، صنعت، کشاورزی و سایر موارد و متاثر از اسناد بالادستی باشد سپس می‌توان گفت که این سند از جامعیت برخوردار است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: شورای صلاحیت حرفه‌ای و سنجش مهارت در استان با همکاری مربیان، نخبگان، اساتید و غیره تشکیل شوداین شورا می‌تواند با ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای فرد و تایید آن برای فرد بدون حضور در کلاس گواهینامه صادر کند.

تسنیم/ هاشمی ادامه داد: این شورا توان مهارتی مراکز تولیدی  استان را ارزیابی و شناسنامه مهارتی لازم صادر کند، با توجه به اینکه استان مرکزی یکی از استان‌های مهم صنعتی کشور است این اقدام در استان می‌تواند تاثیر ملی داشته باشد و تراوشات ذهنی استان مرکزی قابلیت اثربخشی در کشور را داشته باشد.

وی افزود: ارائه آموزش‌های مهارتی نباید تنها در مراکز و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای محدود شود بلکه در مراکز تولیدی هم می‌توان این امر تحقق یابد، هر سازمانی که در زمینه مهارت‌آموزی در جامعه سرمایه‌گذاری کند در صورت تایید صلاحیت از اتاق بازرگانی مجوز ایجاد آموزشگاه فنی و حرفه‌ای داده می‌شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: اگر مرکزی به سمت مهارت‌آموزی و توانمندسازی افراد حرکت کند این قابلیت را داریم که هزینه‌هایش از مالیات آنها کسر شود که برای استان مرکزی فرصت مهمی است تا بتواند برای نخستین بار نشان مهارت را به کارگاه‌ها و مراکز مهارتی و تولید ارائه دهد و زمینه‌ساز انتقال این مهارت‌ها به سایر نقاط کشور شود.

هاشمی عنوان کرد: این پیشنهاد به استان مرکزی داده می‌شود تا میزبانی مسابقات گل آرایی و طراحی فضای سبز که جهانی است برعهده بگیرد و این مسابقات در محلات برگزار شود تا زمینه‌ای برای راهیابی به مسابقات جهانی و مهارت و آسیایی باشد.

وی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۷۰۰ کارگاه در کشور و حدود ۱۲۰ کارگاه در استان مرکزی وجود دارد گفت: راه‌اندازی مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای در سطح استان مرکزی باید انجام شود تا  برای نقش آفرینی صحیح و متناسب با نیاز هر منطقه با تخصیص اعتباراتی در مراکز استان‌ها داشته باشیم، پیشنهاد می‌شود دپارتمان تربیت مربی و اساتید فنی و حرفه‌ای هر استان را در منطقه مورد نظر داشته باشیم بنابراین دو دپارتمان تخصصی ابزار دقیق و پی ال سی در اختیار استان مرکزی قرار می‌دهم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=321048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر