3

وجود دولت در سایه مردم استان قزوین را آزار می‌دهد

  • کد خبر : 338449
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۹:۲۶

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک با بیان اینکه وجود دولت در سایه مردم استان قزوین را آزار می‌دهد عدم شایسته سالاری و بودجه را دو چالش عمده در استان قزوین دانست.

فاطمه محمدبیگی :: خبرگزاری خانه ملت

به گزارش افق انلاین ، مجلس یازدهم پرتکاپو تر از مجلس‌های گذشته کار را شروع کرد و از سویی قرار گرفتن عنوان انقلابی بر روی آن، رسالت نمایندگان را خطیر تر از پیش کرد.

از سویی وضعیت پیچیده این روزهای کشور نگاه‌ها را به مجلس متفاوت کرده و باعث شده تا مجلس در زیر نگاه سنگین رسانه‌ها و مردم به جلو حرکت کند.

فاطمه محمدبیگی یکی از دو نماینده حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک است. وی که به عنوان نماینده نخست از این حوزه راهی مجلس شده در گفت‌وگو با مهر به تشریح برخی از اقدامات خود پرداخته است. شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

سرکار خانم محمدبیگی انتخابات این دور مجلس با پیروزی جریان اصولگرایی همراه بود. دلیل اقبال مردم در این دور از انتخابات به جریان اصولگرایی و در نهایت تشکیل یک مجلس با شعارهای انقلابی را در چه می‌دانید؟

جریان انقلابی و اسلامی در مرحله سوم تمدن سازی نوین اسلامی قرار دارد. یعنی ما در پیچ تاریخی قرار داریم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، حرکت کشور به سمت تشکیل دولت اسلامی می‌رود.

امروز به سمت تشکیل دولت اسلامی می‌رویم اما در این مرحله توقف ما طولانی و سوال برانگیز بوده است. به نظر می‌رسد عده‌ای باید در عرصه مسئولیتی نظام قرار بگیرند که روحیه جهادی و انقلابی داشته و آرمان‌های انقلاب اسلامی را با تمام وجود درک کرده و به آن اعتقاد کامل دارند.

این افراد باید بتوانند مرحله سوم تمدن سازی که تشکیل دولت اسلامی است را تسریع کنند. وجود تبعیض، عدم شایسته سالاری، سوءمدیریت و وجود محدودیت‌ها در کشوری که سرشار از منابع معدنی و نیروی انسانی توانمند است نشان از یک ضعف عملکرد در حوزه مسؤولیت اجرایی کشور است.

امروز نیازمند یک تغییر ویژه هستیم و این تغییر در انتخابات رقم خورد و مجلسی انقلابی و مورد انتظار، اعتماد مردم را کسب کرد. مردم به این درک رسیده‌اند که برای رسیدن به یک زندگی خوب نیازمند برقراری عدالت و شایسته سالاری در بین مسئولین هستند و به مسئولینی نیاز دارند که تعهد و تخصص را با یکدیگر داشته و از امامین انقلاب فاصله نداشته باشند.

دو روز قبل از انتخابات مجلس، کشور دچار چالشی به نام کرونا شد. زیرساخت‌های استان و حتی کشور را برای مقابله با این پاندمی چطور ارزیابی می‌کنید؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که ما در همان روزهای اول برخوردیم مشکل کرونا بود. در آن روزها کسی فکر نمی‌کرد این ویروس منحوس اینقدر بتواند دنیا را تحت تأثیر قرار داده و مردم را در رعب و وحشت قرار دهد.

در استان قزوین و کشور نیز آمادگی قبلی ویژه‌ای وجود نداشت اما چون کشوری هستیم که سالهای سال در جنگ بوده‌ایم و از لحاظ نظامی و پدافندی همواره آمادگی مقابله با بحران را داریم ظرفیت‌های بالقوه خوبی در کشور وجود داشت.

در موج نخست از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شد و موج اول را با یک مدیریت خوب پشت سر گذاشتیم اما بعد از خردادماه و فروپاشی موج اول تصور کردیم ویروس در حال نابودی است و باعث شد مسئولین و مردم در برخورد مجدد با این بیماری یک مقدار اهمال کنند و از سوی دیگر نیز خستگی ناشی از طولانی شدن این بیماری باعث شد مردم و مسئولین در ادامه مبارزه با این بیماری در یک انفعال قرار بگیرند.

وضعیت اقتصادی کشور نیز به این شرایط دامن زد به گونه‌ای که دولت در مرحله دوگانه معیشت و سلامت گیر کرد. اگر دولت سلامت را در صدر اهمیت قرار می‌داد، اقتصاد به دنبال آن شکوفا می‌شد و این کاری بود که دولت چین کرد.

از همان روزهای نخست انتخاب و اعتماد، منتظر آغاز کار مجلس نماندیم و با حضور در ستاد کرونا به عنوان نماینده گروه‌های جهادی، به بیمارستان‌های استان سرکشی کردیم و در جلسات متعدد سعی کردیم گروه‌های جهادی را ساماندهی کنیم. سازماندهی گروه‌های جهادی در کنار مدیران و کادر سلامت یک گام بزرگ برای مدیریت موج نخست بود.

پس از آغاز به کار رسمی مجلس نیز سعی کردیم در حوزه رفع مشکلات زیرساختی درمان از جمله تهیه دستگاه‌های تنفسی و اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها، افزایش تخت‌های بیمارستانی و همچنین تهیه ماسک و مواد ضدعفونی گام برداریم.

تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و همچنین اضافه شدن به کادر درمان و مهم‌تر از همه عدالت در سلامت از مهمترین دغدغه‌های من در این مدت بوده است.

یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های شما ارتباط با گروه‌های جهادی است. به نظر شما امروز جایگاه این گروه‌ها از نظر مردم و دولت کجاست؟

گروه‌های جهادی سهم بسیار مهمی در مقابله با حوادث و بحران‌ها و همچنین تقویت امید در مردم دارند. امروز در شرایطی هستیم که به دلیل مشکلاتی همچون سو مدیریت و تحریم سرمایه اجتماعی افت کرده است اما باور دارم که نقطه امید مردم دیدن همین فعالیت‌های جهادی است.

نگاه مردم به فعالیت‌های جهادی بهتر از قبل شده و احساس نیاز به این گروه‌ها بیشتر از قبل حس می‌شود.امروز مردم عدالت را از دریچه گروه‌های جهادی به خوبی لمس می‌کنند اما نگاه دولت به گروه‌های جهادی یک نگاه ضعیف است و گروه‌ها از سوی دولت به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

به نظر می‌رسد دولت باید رویکرد خود نسبت به گروه‌های جهادی را تغییر داده و مثبت نگاه کند.نگاه دولت به گروه‌های جهادی سیاسی است این در حالی است که فعالیت این گروه‌ها خدمت به مردم و حتی همین دولت است این گروه‌ها بازوان دولت هستند و هر جا که دولت خلأ داشته جهادگران وارد شده و آن را رفع می‌کنند.

مهمترین چالش استان قزوین را در چه حوزه‌ای می‌بینید؟

مهمترین و اولین چالش استان این است که شایسته سالاری را در مدیریت‌های استان ببینیم اما متأسفانه مدیریت اجرایی استان بیشتر بر اساس گرایش‌های سیاسی انتخاب می‌شوند و این نوع انتخاب آسیب زیادی به استان وارد می‌کند.

چالش دوم هم بحث بودجه است. استان ما علی رغم اینکه در تولید ثروت در رده دهم کشور قرار دارد اما در برخورداری از بودجه خیلی به آن ظلم شده و از استان‌های کم برخوردار در بودجه است.

مدیریت ارشد استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

استاندار مدیری پرتلاش و فردی عملیاتی است و با همه گروه‌ها تعامل خوبی دارد اما گله بزرگی که از ایشان دارم این است که در حلقه مدیریتی استان همفکری خوبی با نمایندگان ندارند و در بحث انتخاب مدیران، شاهد استفاده کم از مدیران بومی هستیم و افراد شایسته بومی منصوب نمی‌شوند. از سویی از آنجا که ایشان نیز بومی نیستند شناخت کمی نسبت به مسائل استان دارند.

یکی از مشکلات استان ما وجود یک دولت در سایه است و احساس می‌کنیم کسانی هستند که مسئولیت ندارند اما برای مدیریت‌های استان تعیین تکلیف می‌کنندو این برای مردم و نخبگان استان آزاردهنده است.

شما چقدر در انتصاب مدیران استان دخالت دارید؟

سعی می‌کنم تا حد ممکن دخالت نکنم چون فکر می‌کنم نیروهای اجرایی باید با آزادی عمل کار کنند اما اگر احساس کنم انتخاب یک مدیر با آرمان‌های انقلاب و حق و حقوق مردم منافات دارد و حقوق مردم تضییع می‌شود نظراتم رو به طور صریح بیان و سعی می‌کنم با صحبت و مذاکره حرفم را بیان کنم.

یکی از دغدغه‌های پیش رو انتخابات شورای اسلامی شهر است. مسئولیت تأیید صلاحیت کاندیداها در این انتخابات بر عهده نمایندگان مجلس است و شما در این امر دخالت دارید. این در حالی است در دوره‌های قبلی بنا به دلایل سیاسی و حتی شخصی تأیید صلاحیت‌ها به درستی انجام نشده است. برنامه شما در این دور برای جلوگیری از این نوع تأیید صلاحیت‌ها چیست؟

در چهار سال گذشته عملکرد برخی از شوراهای شهر به قدری ضعیف بوده که قابل دفاع نیست و اهدافی که برای شوراهای اسلامی شهر تعیین شده در برخی از شهرها محقق نشده است.

علت آن نیز در این بوده که عمده ورود به انتخابات شورا در مراحل تأیید صلاحیت و نظارت بر اساس اعمال سلیقه شخصی، گروهی و جناحی بوده و متأسفانه باید بپذیریم که رد پای برخی نمایندگان در آن دیده می‌شود.

امروز اگر می‌خواهیم ۴ سال آینده شورای اسلامی ۴ سال پویا و بالنده باشد نباید نگاه‌های شخصی را دخالت دهیم و بر اساس تعهد تخصص و مبانی انقلاب اسلامی نظارت داشته باشیم.

گرایش‌های سیاسی و به دور از خدمت به مردم نباید اصلاً در تأیید صلاحیت‌ها ورود داده شود. تلاش خواهیم کرد در این دور تمام شاخصه‌های صلاحیت را در نظر بگیریم.

در این دور نمایندگان حواشی زیادی داشتند و احساس می‌شود که بخشی از آن توسط خود نمایندگان ایجاد می‌شود. به نظر شما دلیل اصلی این حواشی چیست؟

متأسفانه یک جریان ضد خدمت در کشور ایجاد شده که به دنبال تضعیف مجلس یازدهم که شاکله ولایی دارد است. امروز در سطح جامعه اخبار منفی منتشر شده از مجلس بسیار زیاد و بر خلاف اتفاقاتی است که در مجلس رخ می‌دهد. سرعت خدمت به مردم و تصویب مصوبات و تذکرهای نمایندگان بسیار خوب و قابل دفاع است و نیاز است این خدمات را برای مردم بازگو کنند.

از سویی ممکن است برخی از نمایندگان به واسطه تجربه اول اشتباهاتی داشته باشند اما این اشتباهات خیلی کمتر از مجلس دهم است. فراموش نمی‌کنیم مجلس دهم در اوج شیوع کرونا تعطیل شد و یا در بحران بنزین کاری برای مردم نکرد و حتی زمینه اغتشاش را ایجاد کرد و طبیعتاً این مجلس را نمی‌توان با مجلسی مقایسه کرد که در این شش ماه کامل در کنار مردم و پیگیر حقوق مردم بوده است.

تعجب من از این است که برخی رسانه‌ها برای بیان اقدامات صورت گرفته، گویا بازیچه یک طراحی از سوی دشمن شده‌اند.

این احساس وجود دارد که دفاتر نمایندگان قزوین خیلی پر هزینه اداره می‌شود.نظر شما چیست؟

اتفاقاً دفتر کم هزینه اداره می‌شود اما افراد زیادی در دفتر مشغول هستند چون به علت ضعف ساختار مدیریتی و کم کاری دولت مشکلات مردم بسیار زیاد است و رجوع برای حل آن نیز زیاد شده است.

خیلی از کارهایی که در دفتر نمایندگان پیگیری می‌شود کارهایی است که از سیستم اجرایی بر زمین مانده و مردم خسته و دل‌شکسته به دفاتر ما مراجعه می‌‎کنند و تلاش ما این بوده که هیچ کسی از دفاتر ما ناراضی نرود و حرف مردم شنیده شود و تا حد ممکن برای رفع مشکلات کمک کنیم.

نکته پایانی؟

مجلس امروز به امید مردم و نقطه اتکا تبدیل شده اما بی احترامی و بی اهمیت دولت نسبت به مجلس خیلی زیاد شده و البته این بی احترامی شأن مجلس را پایین نمی‌آورد بلکه شأن دولت را تنزل می‌دهد.

دولت باید رویه و رویکرد خود را در این ماه‌های پایانی تغییر داده و به جای نگاه جناحی مجلس را برادر خود بداند. مجلس به دنبال کمک به دولت است و دولت باید این نگاه را درک کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=338449

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر