0

کشور ایران بنیانگذار خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای در منطقه است

  • کد خبر : 34086
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱

بحث مهمی مانند بحث هسته‌ای که یک چالش ظالمانه تحمیلی به ملت بزرگ ایران است، در یک یا دو مذاکره حل نخواهد شد

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص گزارشی از سفر هیئت پارلمانی ایران به کشور ترکمنستان اظهار داشت: ‌به منظور شرکت در مراسم بیستمین سالگرد تدوین قانون اساسی در کشور ترکمنستان که با حضور ۲۰ کشور، از کشورهای منطقه در اجلاس ملی در این کشور برگزار شد، به این کشور سفر کردیم.

وی افزود: در این اجلاس از آقای لاریجانی رئیس مجلس برای شرکت در این مراسم دعوت شده بود که مقرر شد من در اجلاس شرکت کنم.

رئیس کمیسیون امنیت مجلس ادامه داد: مواضع کشور ما در ارتباط با روابط دوجانبه و همچنین گسترش هرچه بیشتر روابط با کشورهای همسایه و همچنین تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام قانون‌گذاری کشورمان و اختیارات مجلس و همچنین حمایت مجلس از گسترش هرچه بیشتر روابط با ترکمنستان به عنوان یک کشور مهم همسایه جمهوری اسلامی ایران در این سخنرانی تبیین شد.

بروجردی با بیان اینکه در این اجلاس مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای به عنوان یک حق ملی بیان شد، تصریح کرد: استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و مواضع کشورمان در این خصوص به عنوان یک حق ملی ثبت شده در مقررات بین‌المللی و NPT و مخالفت جمهوری اسلامی ایران با بمب هسته‌ای با اعتقاد به جهان بدون سلاح هسته‌ای یکی از مهمترین محورهای سخنرانی هیئت پارلمانی ایران در کشور ترکمنستان بود.

وی ادامه داد: کشور ایران بنیانگذار خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای در منطقه است و از این دیدگاه حمایت می‌کنیم، چراکه تعداد زیادی از کشورهای دنیا از این موضوع حمایت می‌کند و معتقدیم که وجود حتی یک سلاح هسته‌ای در جهان برای صلح جهانی خطرناک است، چراکه ممکن است یک ترومن پیدا شود همانگونه که این فرد به عنوان رئیس جمهور آمریکا در جنگ جهانی دوم دستور استفاده از سلاح کشتار جمعی و مخرب را داد، یک بار دیگر این فاجعه در جهان تکرار شود بنابراین سمت و سوی حرکت جهانی همانگونه که در ماده ۶ عهدنامه NPT نیز تصویب شده است، یک جهان بدون سلاح هسته‌ای است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در این سفر با رئیس جمهور کشور ترکمنستان مذاکراتی صورت گرفت و سلام آقای احمدی‌نژاد و دکتر لاریجانی به ایشان ابلاغ شد و همچنین در زمینه ضرورت گسترش بیشتر روابط میان دو کشور ایران و ترکمنستان تبادل نظر شد و بر این نکته نیز تاکید شد که سطح فعلی روابط که ۵ میلیارد دلار در سال است، می‌تواند به دو برابر افزایش یابد و مجلس نیز به عنوان یک سیاست اصولی از این موضوع حمایت می‌کند.

بروجردی افزود: کشور ایران و ترکمنستان چیزی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که حدود یک سوم این مرز را آب تشکیل می‌دهد، همچنین در بحث تجارت بین دو کشور و ترانزیت، ‌یکی از محورهای مهم جهانی خود جمهوری اسلامی ایران است و با توجه به اینکه آن منطقه دسترسی به آب و آزاد ندارد و بهترین مسیر برای دستیابی به آب‌های آزاد برای کشور ترکمنستان، جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع در خصوص افغانستان نیز صدق می‌کند، در این اجلاس نیز درخواست کردیم به لحاظ معطلی کمتر در مرز، ظرفیت گمرکی ترکمنستان افزایش پیدا کند که در این راستا نیز ملاقاتی با رئیس مجلس ترکمنستان داشتیم.

بروجردی ادامه داد: در این دیدار نیز بر این موضع تاکید شد که ارتباطات دو مجلس بیشتر شود، بخصوص کمیسیون‌های تخصصی دو مجلس به صورت تخصصی همکاری و تبادل نظر بیشتری داشته باشند و گروه دوستی نیز با توجه به اینکه ما در آستانه آغاز به کار مجلس نهم هستیم، جزو اولویت‌های اصلی است که انشاءالله در مجلس نهم تشکیل گروه‌های دوستی با کشورهای همسایه را در دستور خواهیم داشت و در مورد کشور ترکمنستان نیز این قول به رئیس مجلس این کشور داده شد.

وی همچنین یادآور شد: در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در خصوص روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه و وضعیت امروز کشور افغانستان وجود دارد و همچنین ضرورت تلاش برای کاهش بحران در این کشور و همچنین ایجاد یک ثبات دائمی در افغانستان و بازسازی این کشور مذاکراتی انجام شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین ادامه داد: در خصوص بحث هسته‌ای نیز مواضع جمهوری اسلامی ایران تبیین شد، با توجه به اینکه ما در آستانه اجلاس بغداد هستیم و آقای آمانو مدیرکل آژانس نیز فردا به تهران خواهد آمد و قبل از اجلاس بغداد با مسئولان ذیربط در زمینه همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس انرژی اتمی مذاکراتی خواهیم داشت.

بروجردی اضافه کرد: بنابراین با استفاده از این فرصت دیداری با رئیس مجلس افغانستان داشتیم که ایشان نیز در این اجلاس حضور داشت و از آنجائی که ارتباط جمهوری اسلامی ایران با افغانستان به دلیل همسایگی بسیار نزدیک است، مذاکراتی داشتیم که محور این مذاکرات بیشتر در زمینه همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌های دو مجلس و ضرورت یک عبور مقتدرانه ملت افغانستان از این مقطع حساس که کشورهای زیادی در این کشور نیرو دارند، بود.

بروجردی همچنین خاطرنشان کرد: همچنین بحث امضای قرارداد با آمریکا نیز یکی از مسائل مهم روز کشور افغانستان است، در این خصوص نیز بحث و تبادل نظر شده و مقرر شد تا جمهوری اسلامی ایران تجارب مهم خود در زمینه‌های مختلف را در اختیار کشور افغانستان قرار دهد که این مسائل جزو محورهای مهم سفر هیئت پارلمانی ما به ترکمنستان بود.

این نماینده مجلس با اشاره به مذاکرات بغداد، گفت: ما در آستانه این مذاکرات هستیم و در ادامه مذاکرات استانبول، این مذاکرات انجام می‌شود بنابراین فکر این نکته ضروری است که بحث مهمی مانند بحث هسته‌ای که یک چالش ظالمانه تحمیلی به ملت بزرگ ایران است، در یک یا دو مذاکره حل نخواهد شد همانگونه که ما در دو دهه گذشته درگیر این مسئله بودیم.

بروجردی افزود: نکته بسیار مهم این است که جمهوری اسلامی ایران در این مدت علی‌رغم تمام فشارهای بین‌المللی و سیاسی و صدور قطعنامه‌های متعدد و همچنین اعمال تحریم‌های قطعنامه‌ای موفق شده است در جهت احقاق حقوق و حفظ منافع ملی خود عمل کند و ما امروز بر دانش هسته‌ای مسلط هستیم.

وی بر همین اساس تصریح کرد: امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر دفاع از تیم مذاکره کننده از منافع ملی ما، حمایت خود را به صورت قاطعانه از این تیم به منظور حفظ منافع ملی اعلام کردند که در پایان جلسه علنی امروز قرائت خواهد شد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه راهبرد جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بغداد کاملا مشخص است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچوقت مذاکره با ۱+۵ را در بُعد هسته‌ای تعریف نکرده و به همین دلیل بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به گروه ۱+۵ مجموعه‌ای از مسائل مهم را در بر گرفته است که بسیاری از این موارد برای کشورهای عضو گروه ۱+۵ بسیار حائز اهمیت است از جمله بحث مبارزه با تروریسم، بحث بحران‌های منطقه‌ای و همچنین بحث انرژی که یکی از مباحث مهم جهانی است و همچنین بحث مبارزه با مواد مخدر که در اجلاس بغداد نیز همانند اجلاس استانبول این مسائل مطرح است، یعنی بحث هسته‌ای یک حلقه از زنجیره گفتگوی با ۱+۵ است.

بروجردی ادامه داد:‌ ما مصر هستیم تا این دستاورد ملی را حفظ کرده و بر حق خود که غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب مقررات آژانس و NPT است، پابرجا هستیم و این واقعیتی است که گروه ۱+۵ با توجه به اظهارات اشتون پس از مذاکرات استانبول پذیرفته‌اند و ما عملا این مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم و طبیعتا این مذاکرات با توجه به اینکه سیاست آمریکایی‌ها و فشار صهیونیست‌ها این است که این مذاکرات به نقطه پایان نرسد و مذاکرات ادامه داشته باشد، چراکه همانگونه که می‌بینید این مذاکرات در جلسات متعددی ادامه پیدا می‌کند که در واقع ادعاهایی است که بیشتر از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود اما ما پیوسته بر اصل گفت‌وگو با هدف تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و دفاع از منافع ملی خود موافق بودیم و این اصل همیشه استمرار دارد.

بروجردی ادامه داد: امیدواریم گروه ۱+۵ در مذاکرات بغداد با توجه به واقعیت‌های صحنه و با توجه به اینکه کشور ایران در این دانش مسلط است و این فنآوری را در اختیار دارد، بپذیرد و سیاست تقابل را و به سیاست تعامل تغییر دهد و طبیعی است به میزانی که این حسن نیت از طرف مقابل وجود داشته باشد، امکان نزدیک شدن به تفاهم نهایی وجود دارد ولی این انتظار که اجلاس بغداد پایان گفتگوها باشد، مبتنی بر واقعیت نیست و طبیعی است که چنین بحث مهمی در آینده نیز استمرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این مذاکرات از منافع ملی خود با جدیت دفاع خواهیم کرد، گفت: مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی بر منافع ملی خود پایبند هستند و به تفاهم با این مجموعه نیز معتقدند. همچنین تحولاتی نیز در راه است و با توجه به تحولاتی که در فرانسه نیز رخ داده و همچنین با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تحولاتی که در پیش‌رو است، ۱+۵ نیز به نوعی علاقه‌مند است تا به تفاهم نزدیک شود. در هر صورت ما بدون هیچ پیش‌داوری مواضع خود را در این مذاکرات اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چقدر احتمال حمله نظامی به ایران وجود دارد، گفت: این موضوعی است که بارها صهیونیست‌ها و هم آمریکایی‌ها مطرح کردند، اما فکر می‌کنند با توجه به خبرهای متعددی که بارها در بالاترین سطح حاکمیت آمریکا نیز مطرح شده و آن مخالفت با اقدام نظامی صهیونیست‌هاست و از طرف دیگر با توجه به دو آزمون سخت آمریکایی‌ها در منطقه که در هر دوی این آزمون‌ها ناموفق ماندند، بسیار دور از ذهن است که بخواهند با توجه به ظرفیت جمهوری اسلامی ایران شانس خود را بیازمایند.

وی ادامه داد: از آنجا که آمریکایی‌ها در کشور عراق، ناموفق بوده‌اند و آزمون عملیاتی نظامی در عراق که پس از ۱۰ سال با عدم موفقیت و هزینه‌های سنگین و هزاران کشته خاک این کشور را ترک کردند و همچنین در افغانستان نیز آمریکا چنین مشکل مشابه‌ای را دارد بنابراین دور از ذهن است که آمریکا با توجه به آزمون‌های ناموفق خود و ظرفیت بالای ایران بخواهند یکبار دیگر این شانس خود را آزمایش کنند، لذا گزینه نظامی بسیار بعید است و صهیونیست‌ها نیز که تجربه جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه را با عنوان دو شکست سنگین در حافظه خود دارند، این اشتباه را تکرار نخواهند کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین تاکید کرد: آمادگی جمهوری اسلامی ایران یک آمادگی همیشگی است اما گزینه نظامی از گزینه‌های کمرنگی است که بیشتر در گفتمان سیاسی – تبلیغاتی و با هدف جنگ روانی مطرح می‌شود.

بروجردی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در رابطه با اهداف سفر آمانو به ایران گفت: چند روز گذشته در وین و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با آژانس مذاکرات مفصلی صورت گرفت و اصولا سیاست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو آژانس، همکاری با آژانس انرژی اتمی است؛ ایران هم به عهدنامه NPT احترام می‌گذارد و هم به قوانین آژانس و به همین دلیل سازوکار همکاری را که در قالب پادمان پذیرفته شده است، هم پذیرفته‌‌ایم و هم به آن عمل می‌کنیم و نظارت از آن چه در قالب دوربین‌ها و چه در قالب بازرس‌ها عملا در حال اعمال است.

وی افزود: البته از آنجا که آمریکا و صهیونیست‌ها معمولا با دادن اطلاعات غلط شبهه‌افکنی می‌کنند، برای مذاکرات هرگونه ابهامی که برای آژانس وجود داشته باشد، تبیین می‌شود و اصل گفت‌وگو و تبیین مواضع در واقع به خنثی‌سازی طرح‌های عملیاتی، تبلیغاتی و سیاسی آمریکایی‌ها در ارتباط با مسئله هسته‌ای ایران کمک می‌کند.

بروجردی خاطرنشان کرد: بنابراین در ادامه مذاکرات وین این مذاکرات در تهران انجام می‌شود و فکر می‌کنم قبل از مذاکرات بغداد این مذاکرات می‌تواند مفید و کمک‌کننده باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=34086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر