3

قهوه‌خانه یا رستوران زنانه؟ مساله این نیست!

  • کد خبر : 34541
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱

ما پیگیر راه‌اندازی قهوه‌خانه‌ ویژه بانوان هستیم و در نظر داریم با همکاری و اجازه نیروی انتظامی و اداره اماکن، مکانی مختص بانوان ایجاد کنیم

روزنامه جوان – زینب صناعی: هفته گذشته عباس علائی، رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران اعلام کرد که ما پیگیر راه‌اندازی قهوه‌خانه‌ ویژه بانوان هستیم و در نظر داریم با همکاری و اجازه نیروی انتظامی و اداره اماکن، مکانی مختص بانوان ایجاد کنیم و صحبت‌هایی نیز در این رابطه صورت گرفته است. در رابطه با تشکیل قهوه‌خانه ویژه بانوان باید به درستی شرایط و جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته و نظرات را از مراکز مربوطه دریافت کرده و بعد از بررسی و سنجیدن شرایط به نتیجه مشخصی در این رابطه برسیم.

اگرچه وی استقبال مردم را سبب راه‌اندازی این قهوه‌خانه‌ها اعلام کرد اما انگار فراموش کرده است که بازگشت به چنین سنتی می‌تواند عواقب سنگینی همچون فساد و بی‌بند و باری اخلاقی را در پی داشته باشد.

علائی همچنین درخصوص گرفتن مجوز برای تاسیس قهوه‌خانه ویژه بانوان گفته بود: برای این موضوع متقاضیان زیادی داریم وضوابطی نیز نیروی انتظامی دارد که البته به حق است و نباید قهوه خانه‌ها در نزدیکی مراکز آموزشگاهی، مدارس به ویژه مدارس دخترانه، مساجد یا بانک‌ها و موارد دیگر باشند و بیشتر در مکان‌هایی باشند که حالت تجاری دارد و کمتر مسکونی است.

قهوه خانه محلی برای بی‌بند و باری

این سخنان درحالی مطرح شد که سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به آن اعلام کرد: در بسیاری از قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌هایی که می‌بینم بسیاری در حال کشیدن قلیان هستند اما نمی دانم راه اندازی قهوه خانه زنان پاسخ به کدام مطالبه مردم است. طرح مسایل انحرافی صحیح نیست و ما با شکل جدید قهوه خانه داری مخالف هستیم. هر کجا برای بازدید می‌روم درخواست‌های مجوز به من داده می‌شود اما یک دانه از آن را هم تایید نکرده ام. برخی ناهنجاری‌ها در قالب قهوه خانه‌ها ترویج می‌شود.

به عقیده وی، قهوه خانه محلی است سنتی که کارگران برای چاشت و استراحت به آن مراجعه می‌کند اما مدل‌های جدید قهوه خانه به محلی برای بی‌بند و باری، کشیدن قلیان و سیگار تبدیل شده است.

وقتی قانون به دست فراموشی سپرده می‌شود!

از سوی دیگر پروین هدایتی معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز استفاده از لفظ تاسیس قهوه‌خانه ویژه بانوان را بدسلیقگی عنوان کرد و گفت: قرار است رستوران‌های ویژه بانوان ایجاد شود.

به گفته وی، ایده ایجاد رستوران‌های سنتی و غیرسنتی در فضای مناسب برای بانوان و به کارگیری پرسنل زن در این رستوران‌ها مورد استقبال قرار گرفته و در حال کارشناسی است و قرار است تا در تهران به صورت پایلوت ایجاد شود و پس از موفقیت به استان‌ها و شهرهای دیگر تسری یابد.

در این بین وزارت بهداشت هم که متولی سلامت مردم است، اصل استفاده از قلیان را همچون همیشه زیر سوال برده است، به طوری که کاظم ندافی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این باره گفته است، در بحث این که قهوه‌خانه‌ها اختصاصا برای بانوان ایجاد شود به صورت مضاعف مخالفیم؛ چرا که کلید سلامت نسل آینده در دست زنان است.

او بر این باور است که با انجام چنین اقداماتی علاوه بر سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، سلامت نسل آینده نیز دچار مشکل می‌شود و با انواع و اقسام بیماری‌ها مواجه خواهیم شد.

اگر امروز برخی از مردم به دلیل عدم آگاهی با مضرات استفاده از مواد دخانی به ویژه کشیدن قلیان آشنا نیستند، جای تامل دارد اما مشکل آنجاست گاهی مسئولان نیز که وظیفه اجرای قوانین را دارند در راستای بی‌قانونی گام برداشته چرا که هنوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به درستی نتوانسته‌ است قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را به نحو شایسته‌ای اجرا کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=34541

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. اخه داشتن قهوه خانه هم شد ازادی باتشکر از نیروی اتنتظامی بجای تاسیس قهوه خانه بدنبال تفریحات سالم تر برای زنها باشیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر