1

آبشار ریوو خطبه سرا + تصاویر

  • کد خبر : 378101
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

آبشار ریوو خطبه سرا را می‌شناسید؟ تا به حال به آبشار ریوو خطبه سرا رفته و از آن دیدن کرده‌اید؟ از آنجایی که بسیاری از مردم در اوقات فراغت خود به دنبال بازدید از مکان‌های دیدنی در دل طبیعت می‌گردند، سعی کرده‌ایم در مقاله زیر یکی از بهترین مکان‌های موجود در کشور عزیزمان ایران را که بسیار دیدنی می‌باشد به شما معرفی کنیم. این مکان بسیار معروف و پر طرفدار در ایران که در دل طبیعت جا خوش کرده است و همه روزه دارای بازدیدکنندگان بسیاری از سرتاسر شهرهای ایران می‌باشد. در صورتی که شما نیز اط طرفداران پر و پا قرص طبیعت‌گردی، پیاده روی، کوهنوردی و … هستید توصیه می‌شود که حتما مقاله زیر را مطالعه کنید تا با این مکان فوق‌العاده زیبا، بکر و دیدنی را بشناسید.

 

در ابتدا لازم است تا بدانید اصلا خطبه سرا به کجا و کدام منطقه از ایران گفته می‌شود؟ روستای تاریخی خطبه سرا همچون دیگر نقاط کشور کهنسال ما آثاری از روزگار مجد و عظمت ایران را در سینه کوه‌ها و قله‌های بلند خود محفوظ کرده است. برخلاف سایر نقاط تالش که به صورت مقطعی مورد سکونت قرار گرفته‌اند این روستا بدون وقفه در ادوار مختلف تاریخ مورد سکونت قرار گرفته است. شواهد و مدارک باستان شناختی نشان می‌دهد این منطقه از اولین زیستگاه‌های انسان اولیه به شمار می‌رفته و یکی از مراکز مهم توسعه تمدن ایرانی محسوب می‌گردد. روستای خطبه سرا در ۲۴ کیلومتری شمال شهر هشتپر واقع شده است که مرکز شهرستان تالش واقع در نزدیکی آستارا می‌باشد.

برای رسیدن به آبشار ریوو خطبه سرا ابتدا لازم است تا با پیمودن مسافتی حدودی ۱۲ کیلومتر از جاده ترانزیتی انزلی-آستارا از روستای خطبه سرا به سمت غرب عبور کنید و با گذشتن از جاده ییلاقی در مسیر پیش رو که ماشین‌رو می‌باشد، بگذرید. با عبور از این جاده وارد جنگل‌های زیبای تالش می‌شوید و در نهایت به روستای بینون در دل طبیعت می‌رسید.روستای بینون یا همان بنون از سلسله روستاهای مشایخ خطبه سراست که در مسافت ۱۳ کیلومتری از بازار خطبه سرا و در دل جنگل‌های سرسبز تالش و در کنار رودخانه مشایخ قرار گرفته است. روستای بینون یا بنون روستایی کاملا کوهستانی می‌باشد که حدودا ۵۱ خانوار دارد و دارای اهالی بسیار سخت‌کوش و مهمان‌نواز می‌باشد. اکثر مردم این روستا در زمینه کشاورزی و دامداری مشغول به فعالیت هستند. روستای بینون در ارتفاعات کوهستانی در کنار روستای تاریخی مذهبی شامیلرزان قرار گرفته است. این روستا دارای طبیعتی بکر و زیبا و دارای مناظر طبیعی منحصر بفردی می‌باشد از جمله آبشار ریوو و چشمه‌های آب معدنی و درختان کهنسال قدیمی و درخت کهنسال سرخدار خطبه سرا هم در این منطقه قرار گرفته است.

در این روستا علاوه بر آبشار یک چشمه آب معدنی پرآبی بنام چایه هونی (چشمه‌ای‌ که به رودخانه می‌ریزد) وجود دارد که به گفته اهالی روستا علاوه بر اینکه آب خنک و گوارئی برای نوشیدن دارد، برای امراض جلدی و خارش پوست نیز مفید و موثر می‌باشد که بدین منظور یک حوضچه کوچکی در روستا ایجاد شده است که با روشن کردن آتش و داغ کردن سنگ و انداختن آن‌ها داخل حوضچه آب حوض گرم شده و برای استحمام مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برای رسیدن به این چشمه نیاز است تا یک پیاده روی ۲۰ دقیقه‌ای سبک در مسیر رودخانه داشته باشید.

موقعیت دقیق جغرافیایی آبشار ریوو خطبه سرا

در صورتی که از روستای بینون که در قسمت قبلی به آن اشاره شد بگذرید و به دل طبیعت اطراف این روستا سفر کنید، می‌توانید در میان درختان انبوه آن به آبشاری بلند و بسیار زیبا برسید که از دید مردم و گردشگران تا حدودی پنهان و نهفته مانده است و همین امر سبب بکر بودن و زیبایی دو چندان این آبشار شده است. آبشار ریوو نه تنها برای ساکنین سایر شهرهای ایران که مسافت زیادی با این مکان دیدنی دارند کمی ناشناخته است، بلکه اکثر مردمان شهرهای همجوار روستای خطبه سرا نیز این آبشار را نمی‌شناسند و از آن دیدن نکرده‌اند. پس از گذشتن از روستای بینون و طی کردن مسافتی حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ متر که چیزی در حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد، می‌توانید از جاده مالرو بگذرید و به آبشار زیبای ریوو برسید.

به دلیل اینکه آبشار ریوو به اندازه کافی در سطح استان و یا کشور معرفی نشده و هنوز تا حدودی ناشناخته است، تنها بازدیدکنندگان آن محدود به اهالی منطقه و تعدادی از کوهنوردان می‌باشد. در نتیجه این امر تنها مسیر ارتباطی از روستای خطبه سرا به این محل حدود ۱۲ کیلومتر جاده اصلی به سمت ییلاقات منطقه می‌باشد.

جزئیات آبشار ریوو خطبه سرا

آبشار ریوو دارای ارتفاعی برابر با ۳۰ الی ۴۰ متر از سطح زمین می‌باشد. این آبشار از بالای یک دیواره سنگی بصورت کاملا عمود سرازیر می‌شود و منظره‌ای جالب و روح نواز در کنار درختان سر به فلک کشیده ایجاد نموده است که روح و جان بینندگان را می‌نوازد. از مزیت‌های بازدید از طبیعت زیبای آبشار ریوو این است که این منطقه ناشناخته است و همین امر سبب شده است تا بازدیدکنندگام زیادی به بازدید از آبشار ریوو نیاید. همانطور که می‌دانید هر منطقه‌ای بازدیدکنندگان کمتری داشته باشد بکرتر و سالم‌تر است. این منطقه بکر و دست نخورده به قدری تمیز است که همه بازدیدکنندگان از طراوت و سکوت و همچنین آرامش عجیبی که در آن حاکم است نهایت لذت را می‌برند.

آبشار ریوو که در بخش نهایی روستای بینون واقع شده است از یک چشمه طبیعی سرچشمه گرفته و در تمام فصول سال دارای آب می‌باشد. ولی آبشار ریوو در فصول بهار و پائیز نسبت به سایر فصول پر آب‌تر می‌باشد. آبی که در آبشار ریوو در جریان است پس از طی مسیری که مسافتش مشخص نیست به رودخانه خطبه سرا که به لی سرا نیز معروف است، متصل می‌شود و از آنجا نیز به دریاچه کاسپین سرازیر می‌شود. در صورتی که بخواهیم به کوهنوردان و بازدیدکنندگانی که به دیدن آبشار ریوو می‌روند، توصیه‌ای بکنیم این است که توجه کنید برای رسیدن به خود آبشار نیاز است تا تقریبا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی بسیار سبک در دل جنگل‌های زیبا داشته باشید. نگران این پیاده‌روی نباشید بسیار راحت است و نیازی به ورزشکار بودن و یا بدنی قوی و حرفه‌ای ندارد. همه افراد می‌توانند این مسیر را با خیال راحت طی کنند.

توصیه دیگر این است که در صورت نیاز می‌توانید از راهنمایان محلی جهت رسیدن به آبشار استفاده کنید. آقای رحیم ندائی که منزلش در شروع راه آبشار و در وسط باغات می‌باشد نیز می‌توانند به بازدیدکنندگان در شناخت مسیر و رسیدن به آبشار کمک قابل توجهی کنند. البته ناگفته نماند که ایشان در ترمیم راه رسیدن به آبشار و پله‌هایی که در اثر بارندگی دچار آسیب شده بودند نیز نقش بسیار موثری را ایفا کرده‌اند.

عکاس: مهسا محمودی

خبرنگار: امیر نیک بخت

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=378101

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر