5

ماجرای تلخ کشتی یونانی

  • کد خبر : 382414
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱

کشتی یونانی کیش حدود ۷۰۶۱ تن وزن دارد که طول آن به ۱۳۶ متر می رسد. حتی این کشتی نام های مختلفی را به خود دیده که می توان به همدان، کولا اف، امپایر ترومپت، نچرالیست و کوروش پارسی اشاره کرد.

در ۴ مرداد سال ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو در بخش غربی جزیره کیش، کشتی یونانی (با نام کوالا اف) در سواحل این جزیره هنگامی که قصد داشت از ایران به یونان باز گردد به گل نشست و همین امر موجب تعجب اهالی بومی این روستا شد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری فکر می کنند کوالا اف، یک کشتی پرتغالی در کیش است و حتی تعدادی نیز بر این باورند که کشتی یونانی در قشم قرار دارد اما حقیقت این است که این سازه متعلق به یونان بوده و چندین سال است که کشتی یونانی در جزیره کیش قرار دارد و امروزه به نماد و یکی از جاذبه های توریستی کیش تبدیل شده است.

در سال ۱۳۲۲ شرکت ویلیام هامیلتون(william hamilton and company)، در کشور اسکاتلند کشتی را به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر ساخت. این کشتی در سال های بین ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۴۴، در مالکیت خطوط کشتیرانی ایران با نام‌های سیروس فارس‌ و همدان در تردد بوده است. جالب است که بدانید کشتی یونانی نام هایی چون: امپایر ترومپت، نچرالیست، کوروش پارسی، همدان و زمانی که کشتی به گل نشست نامش کولا اف بوده است. البته دلیل اینکه این کشتی با نام کشتی یونانی شناخته می شود این است که آخرین مالک کشتی فرانگولیس و کلیافس از یونان بوده اند و به همین دلیل نام کولااف را از آن خود کرد. سرانجام در سال ۱۳۴۵ میلادی این کشتی در جزیره کیش به گل نشست و درحالیکه ۸۰ روز تلاش مستمر برای بیرون کشیدن آن انجام شد اما به دلیل وزن بالای این کشتی هیچ موفقیتی حاصل نشد و باتوجه به اینکه از نظر اقتصادی هم دیگر مقرون به صرفه نبود سرانجام مسافران و خدمه مجبور به ترک آن شدند و بار آن هم که نفت بود به طور کامل تخلیه شد. حال کشتی یونانی (greek ship kish) به مکانی تبدیل شده که هر مسافری در سفر با تور کیش به این جزیره، بازدید از آن را در اول برنامه خود قرار می دهد.

داستان ها و روایت های گوناگونی درباره نحوه به گل نشستن کشتی یونانی وجود دارد. مثلا در یکی از داستان ها اینگونه آمده است که ناخدای کشتی عاشق یک دختر ایرانی می شود اما خانواده این دختر، ناخدا را قبول نمی کنند و روزی ناخدای کشتی با او قرار می گذارد که به زودی با کشتی خود آن دختر را به یونان می برد تا اینکه این اتفاق برای کشتی رخ می دهد و این وصال اتفاق نمی افتد. در یکی دیگر از داستان های روایت شده به این شکل است که صاحب کشتی در حال ورشکستگی مالی بوده و با همکاری ناخدا و ملوانان‌ها کشتی برای اینکه خسارت زیادی را از بیمه دریافت کنند این اتفاق را رقم زدند. همچنین عده ای از مردم در این منطقه نقل کرده اند که ناخدای کشتی یونانی مست بوده و این حالت مستی موجب شده تا کشتی به این سر و وضع بیفتد. اما نظریه ای که به واقعیت بیشتر نزدیک تر است این می باشد که هوا مه آلود بوده و از طرفی در جزیره کیش فانوس دریایی وجود نداشته و کشتی به اشتباه به طرف جزیره آمده و به گل نشسته است.در گذشته بازدید از داخل کشتی یونانی با پوشیدن لباس غواصی و قایق سواری امکان پذیر بود اما اخیرا باتوجه به اینکه پیش بینی می شود کشتی یونانی بر اثر فرسایش تخریب شود برنامه غواصی اجرا نمی شود. از طرفی برای بازدید از کشتی، مبلغی لازم به پرداخت نیست و بازدیدکنندگان اکثرا برای تماشای غروب آفتاب در سواحل کیش از این منطقه بازدید و عکاسی می کنند.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره کیش، خیابان غروب کیش، میدان غروب، پارک ساحلی کشتی یونانی

عکاس : زهرا شکری

خبرنگار: وصی اله محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=382414

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر