1

بازار دیدنی و جذاب تجریش + تصاویر

  • کد خبر : 385754
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۲۶

سه مسجد در بازار تجریش وجود دارد که در نزدیکی تکیه تجریش قرار گرفته‌اند. در روزگاران قدیم رسم بود که در نزدیکی بازارها، مدرسه و مسجد بسازند؛ امری که برای بازار سرپوشیده تجریش نیز اتفاق افتاد. مسجد صاحب‌الزمان یا مسجد خان، مسجد سیدالشهدا و مسجد اعظم این امکان را به بازدیدکنندگان بازار می‌دهند تا در زمان اذان برای اقامه نماز به این مسجدها بروند.

بازار تجریش یکی از جاهای دیدنی تهران  به حساب می‌آید که هم از نظر کالا و صنایع دستی تنوع بالایی دارد و در ضمن، همه‌نوع قیمتی در آن به چشم می‌خورد. این بازار که در قلب محله تاریخی تجریش و در نزدیکی امامزاده صالح (ع) قرار دارد، مانند بازارهای سنتی دارای حسینیه و مسجد و سوق‌های کوچک است؛ علاوه بر این، یک میدان سرپوشیده میوه و تره‌‌بار نیز در این محل فعالیت می‌کند که طرفداران زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

همچنین، پاساژهای متعددی نظیر پاساژ قائم در مجاورت بازار تجریش ساخته شده است که می‌توانید ادامه گشت‌وگذار و خریدتان را در آن‌ها انجام دهید.

بازار تجریش در حدفاصل میدان قدس و میدان تجریش در منطقه شمیرانات تهران قرار دارد که از هر دو میدان می‌توانید به این بازار وارد شوید. برای اینکه به بازار تجریش بروید،‌ علاوه بر خودروی شخصی می‌توانید از مترو، تاکسی و اتوبوس نیز استفاده کنید.

مترو: در صورتی‌که سوار خط تجریش-کهریزک شده و در آخرین ایستگاه یعنی ایستگاه تجریش پیاده شوید، هم می‌توانید حضور در عمیق‌ترین ایستگاه مترو تهران را تجربه کنید و هم اینکه فقط چند قدم با ورودی بازار تجریش فاصله دارید.

تاکسی: تاکسی‌های زیادی از نقاط مختلف تهران به میدان قدس و میدان تجریش تردد می‌کنند که می‌توانید از این طریق خود را به بازار تجریش برسانید.

اتوبوس: اتوبوس‌های بی‌آرتی مسیر راه‌آهن-تجریش و همین طور اتوبوس‌های خط رسالت-قدس، یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به بازار تجریش هستند.

خودروی شخصی: اگر قصد دارید با خودروی شخصی راهی بازار تجریش شوید، می‌توانید از یکی از خیابان‌های ولیعصر، شریعتی، نیاوران و محله زعفرانیه، خود را به میدان قدس یا تجریش برسانید. برای پارک خودرویتان نیز می‌توانید از پارکینگ‌های حوالی بازار و میدان تجریش استفاده کنید.

  • آدرس بازار تجریش: استان تهران، تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه مترو، بازار تجریش

بازار تجریش نه‌تنها محلی برای تجارت و دادوستد به حساب می‌آید، بلکه یک مرکز فرهنگی و اجتماعی است. در واقع، ترکیب بازار، مساجد، امامزاده، تکایا و شهرداری در یک محله، درست به ارگ در شهرهای اسلامی شباهت دارد. این بازار بعد از مرمت و بازسازی، جلوه بسیار زیباتری پیدا کرده؛ به‌طوری که نمونه کوچک‌تری از  بازار بزرگ تهران  را در ذهن تداعی می‌کن و کاشی‌کاری‌های سردر مغازه‌ها، رنگ‌وبوی معماری سنتی ایرانی را به این بازار بخشیده است.

علاوه بر بخش دالان‌مانند و مسقف بازار، بخش خارجی آن به‌سمت ورودی پایانه اتوبوس‌رانی است که جنب‌وجوش خاصی دارد و اگر تابستان باشد، تمشک‌های خوشمزه در سینی‌های بزرگ به شما چشمک می‌زنند.

قدمت بازار تجریش، ۷۰ سال تخمین زده شده است؛ هرچند کسبه قدیمی آن می‌گویند این بازار قدمتی بالغ بر ۱۵۰ سال دارد. با این وجود، سازه‌هایی مثل تکیه معروف بازار تجریش با ۲۲۰ سال قدمت نشان می‌دهند که این محل بسیار قدیمی‌تر از آن چیزی است که گفته می‌شود.

تاریخچه بازار تجریش ارتباط تنگانگی با نحوه رشد و توسعه محله تجریش دارد. این محله ابتدا به شکلی امروزی نبود و اکثرا از باغ‌ها و خانه‌های ییلاقی بزرگ و روستاها تشکیل می‌شد. عشایر و مردم در طول فصل بهار و تابستان از آب‌وهوای مطبوع این منطقه ییلاقی استفاده می‌کردند. در همین زمان کارگرانی از طالقان،‌ لرستان، نایین، نطنز و… به این منطقه می‌آمدند تا برای امرارش معاش در باغ‌های آن مشغول به کار شوند که به‌تدریج در تجریش ماندگار شدند. پس از اینکه رضاشاه دربند را برای ییلاق خود انتخاب کرد، تجریش رونق و توسعه بیشتری پیدا کرد و به‌ همین منوال، جاده قدیم شمیران تا میدان تجریش ساخته شد و ایستگاه‌های اتوبوس و سواری جای چارپایان را گرفت.

در بازار تجریش می‌توانید اجناس متنوع و متفاوتی را پیدا کنید و به‌قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن فروخته می‌شود. در واقع از مغازه‌های ساعت‌فروشی و نانوایی تا طلافروشی، لوازم الکترونیکی، پارچه‌فروشی، عروسک‌های خارجی، کتاب دعا، کیف و کفش، وسایل برقی، لباس و… در این محل مشغول به کار هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صنایع دستی: انوع و اقسام صنایع دستی از گوشه‌وکنار ایران در این محل وجود دارد، نظیر ترمه یزد،  مینا و ظروف مس اصفهان، سفال همدان، گلیم و جاجیم کردستان، ظروف مسی و… که از معروف‌ترین این صنایع دستی هستند.

ادویه: یکی از مغازه‌هایی که هنگام گشت‌وگذار در بازار تجریش، حسابی شامه شما را نوازش می‌دهد، مغازه‌های ادویه‌فروشی و عطاری‌هایی است که تنوع رنگ و اسم آن‌ها شما را به حیرت وا می‌دارد و نمی‌دانید کدام‌ را بخرید. این کسب‌وکارها جزو پررونق‌ترین مغازه‌های بازار هستند؛ زیرا افراد زیادی ادویه‌های مورد نیاز خود را از این محل خریداری می‌کنند.

آجیل و خشکبار: در بازار تجریش می‌توانید آجیل و خشکبار مرغوب و درجه‌یک اعم از پسته‌ دامغان و رفسنجان، زعفران خراسان و شیرینی و گز اصفهان و… را خریداری کنید که در مغازه‌های متعددی به فروش می‌رسند. پر‌طرفدارترین سوغاتی‌ بین گردشگران خارجی، پسته و زعفران است که بدون آن‌ها سفر به ایران برایشان کامل نمی‌شود.

زیورآلات و تسبیح: برای اینکه یادگاری خوبی از بازار تجریش داشته باشید، می‌توانید به‌سراغ تسبیح و زیورآلات بروید.

ترشی: یکی از بخش‌های خوشمزه و اشتهابرانگیز که چشم را می‌نوازد، مغازه‌های معروف فروش ترشی است که طیف مختلفی از محصولات ترش و رنگارنگ را در خود جای داده‌اند؛ به‌طوری که هر بار با شکل و اسم جدیدی از ترشی مواجه می‌شوید.

بوی تازگی و طراوت میوه و تره‌بار بازار تجریش، هر بازدیدکننده‌ای را به تماشا و حتی خرید وسوسه می‌کند؛ به‌خصوص میوه‌های کمیابی نظیر بلوبری مکزیکی و آووکادو آمریکایی که شاید حتی اسمش به گوشتان نخورده باشد و نظیرش را در جای دیگری ندیده‌ باشید. علاوه بر این، معمولا هر میوه‌ای که فصلش تمام شده است را می‌توان در بازار‌ تجریش پیدا کرد.

میوه‌های این بازار که بهترین کیفیت را در بین بازارهای تره‌بار تهران دارند، اغلب با دستمال خیس یا واکس مخصوص میوه تمیز و براق می‌شوند تا هم جذاب‌تر به نظر برسند و هم ماندگاری بالاتری پیدا کنند. فروشنده‌ها با چنان سلیقه‌ای این میوه‌ها را چیده‌اند که وسوسه می‌شوید تا کمی از آن‌ها را بخرید و مزه‌شان را امتحان کنید.

در گوشه و کنار بازار میوه تجریش، مغازه‌های ترشی‌فروشی‌ نیز حضور دارند که ترک این مکان با دست‌های خالی را به سخت‌ترین کار ممکن تبدیل می‌کنند.

عکاس : مهسا سربازی

خبرنگار: فرنازسادات حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=385754

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر