0

چه پارامترهایی در خرید یک سهم اهمیت دارند؟

  • کد خبر : 387684
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۴۹
هیچ پارامتر یا معیار واحدی وجود ندارد که برتری و ارزشمندی یک سهم را نسبت به سهام دیگر نشان دهد. بنابراین تحلیلگران با در نظر گرفتن قتصاد کلان داخلی و خارجی، بررسی وضعیت کلی بازار و رصد جریان نقدینگی و پول هوشمند، یک یا چند صنعت را انتخاب می‌کنند و از بین سهام این صنایع، سهامی که از نظر بنیادی و تکنیکالی مستعد رشد هستند را در سبد سرمایه‌گذاری خود قرار می‌دهند.

اما به‌طور کلی، فاکتورها و نسبت‌هایی وجود دارند که تحلیلگران برای ورود به سهام، آنها را بررسی کرده و با توجه به این بررسی‌ها، در مورد سهم مورد نظر تصمیم‌گیری می‌کنند نسبت P/E سهم نسبت P/E یا نسبت قیمت بر سود هر سهم، یکی از مهم‌ترین نسبت‌های مالی است که نشان‌دهنده میزان ارزندگی یک سهم برای سرمایه‌گذاران است. این نسبت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران حاضرند چه مبلغی را برای به‌دست آوردن یک ریال از سود شرکت بپردازد؟ اکثر تحلیلگران، پایین بودن مقدار p/e را معیار ارزشمند بودن یک سهم می‌دانند اما این نسبت، به‌تنهایی قابل اتکا نیست.

بنابراین برای درک درست و عمیق این نسبت، بهتر است فاکتورهای دیگری مانند نرخ رشد سود شرکت هم بررسی شود و مقدار p/e سهم را با شرکت‌های دیگری که در آن صنعت فعال هستند، مقایسه کنیم.

این کار کمک می‌کند تا ارزیابی درست‌تری از شرکت داشته باشیم و شرکت‌های جامانده هر گروه را راحت‌تر پیدا و بررسی کنیم نسبت P/B سهم نسبت P/B نسبت قیمت به ارزش دفتری هر سهم است. این نسبت، از تقسیم قیمت هر سهم (Price) بر ارزش دفتری آن (Book Value) به‌دست می‌آید. برای محاسبه ارزش دفتری هر سهم، باید کل ارزش دفتری شرکت مورد نظر را بر تعداد برگه سهام شرکت تقسیم کنیم. اگر نسبت B/P برابر با یک باشد، می‌گوییم ارزش بازار سهم با ارزش دفتری آن برابر است.
اگر نسبت B/P بیشتر از یک باشد، این امکان وجود دارد که سهم مورد نظر، بیشتر از ارزش دفتری خود ارزش‌گذاری شده باشد و اگر نسبت B/P کمتر از یک باشد، این امکان وجود دارد که سهم مورد نظر، کمتر از ارزش دفتری خود ارزش‌گذاری شده باشد.

بنابراین پایین بودن این نسبت، فاکتور مثبتی محسوب می‌شود؛‌ زیرا نشان می‌دهد این امکان وجود دارد که سهم، پایین‌تر از ارزش دفتری خود ارزش‌گذاری شده باشد. بنابراین فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود اما توجه داشته باشید که این نسبت هم، به‌تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده ارزندگی یک سهم باشد.

از طرفی، دارایی‌های نامشهود شرکت به‌راحتی قابل ارزش‌گذاری نیستند. مثلاً فرض کنید یک شرکت داروسازی را بررسی می‌کنیم. برند شرکت مورد نظر، فرمولاسیون داروهای تولیدشده در شرکت، تخصص داروسازان و مجوزهای شرکت هم دارای ارزشی است ولی ارزش این دارایی‌های نامشهود، به‌راحتی قابل محاسبه و ثبت دفتری نیستند.

بنابراین بهتر است نسبت P/B هم در کنار فاکتورهای دیگری مانند روند صنعتی که شرکت در آن فعال است، پتانسیل رشد درآمدهای شرکت، شرایط بدهی‌ها و… بررسی شود.

خبرنگار: سیدجلیل حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=387684

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر