2

قانون عضویت ایران در فدراسیون بین المللی آموزش اولیاء ابلاغ شد

  • کد خبر : 40353
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴

به دولت اجازه داده می‌شود در«فدراسیون بین المللی آموزش اولیاء» عضویت یابد و برای پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند.

افق(ofoghnews.ir): به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، قانون عضویت ایران در فدراسیون بین‌المللی آموزش اولیاء در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

بر این اساس، به دولت اجازه داده می‌شود در«فدراسیون بین المللی آموزش اولیاء» عضویت یابد و برای پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است. رعایت اصل هفتادوهفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده (۶) اساسنامه الزامی است.

فدراسیون بین‌المللی آموزش اولیاء، سازمان بین‌المللی غیردولتی با مدت‌زمانی نامحدود است و به هیچ‌گونه رابطه سیاسی، قومی ـ نژادی یا فرقه‌ای، وابستگی ندارد.

بر این اساس، بررسی مشترک مسائل و مشکلات مطرح‌ شده در تمدن‌های مختلف به ‌جهت انطباق و سازگاری حیات، روابط و آموزش خانوادگی با پیشرفت و تحول سریع افکار و شرایط موجود، انطباق نیازهای کشورهای مختلف در روش‌های تجربی به‌لحاظ انجمن‌های اولیاء و سایر تشکیلاتی که به امر آموزش خانوادگی اشتغال دارند تا بدین‌منظور، اولیاء را از وظایف آموزشی خویش مطلع سازند و به ‌آن‌ها یاری رسانند، تحقیق، مطالعه و مقایسه اصول و روش‌های آموزش خانوادگی در چهارچوب آموزش مستمر درباره کودکان، جوانان و بزرگسالان، در‌مورد طرح آموزشی ـ تحصیلی بلوغ فردی و روابط اجتماعی، راهنمایی و جهت‌دهی این آموزش به‌سوی تعالی روحیه درک، همکاری، همیاری و صلح بین‌المللی و نیز راهنمایی در به‌کار‌گیری مشترک پیشرفت‌های علمی و فنی به‌سوی اهداف سازنده مثبت و منافع جهانی و هماهنگ‌سازی کوشش‌ها و تلاش‌های انجمن‌های اولیاء و مؤسسات مشابه با سازمان‌های بزرگ بین‌المللی دولتی و غیردولتی از اهداف فدراسیون بین المللی آموزش اولیاء است.

روش‌های فعالیت

بر اساس این مصوبه، گردآوری انجمن‌های اولیاء و هر نهادی که از‌نظر فعالیت، اهدافی مشابه با این انجمن‌ها دارد و نیز حمایت از تأسیس انجمن‌های جدید اولیاء، برقراری تماس‌های منظم و مستمر بین نمایندگان و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های آن‌ها توسط مجامع، گردهمایی‌ها واطلاعیه‌های مرتبط، سازماندهی مطالعات، پژوهش‌ها، گردهمایی‌ها، سمینارها، گردآوری متخصصان و نمایندگان مردمی از کشورهای مختلف در چهارچوب جهانی و منطقه‌ای، سازماندهی یا کمک به آموزش تربیتی ـ آموزشی والدین و گسترش آن در بخش‌های بسیار مختلف آموزش روانشناسی تربیتی خانوادگی و اجتماعی، فراهـم آوردن لوازم و تجهـیزات آموزشـی ـ پرورشـی کاربـردی در طـرح بین‌المللی، همچون فیلم‌ها، لوح‌های فشرده، برنامه‌های تلویزیونی، نقاشی‌ها و تصاویر، عکس‌ها و غیره و سازماندهی پخش و توزیع دستاوردهای حاصله از راه اعلام و انتشار تمامی راه‌های سمعی ـ بصری و نمایشگاه‌هایی در مکان‌های مختلف از جمله روش‌های فعالیت در این فدراسیون است.

ترکیب و ساختار
فدراسیون از اعضای فعال مختلفی تشکیل شده است که این اعضاء از کانون‌ها، نهادها یا تشکیلاتی هستند که اهداف ذکرشده در بالا را پذیرفته و اساسنامه موجود مورد تأیید آن‌هاست. همچنین شخصیت‌ها از سوی مجمع عمومی ـ به پیشنهاد شورای اداری ـ مورد پذیرش و تأیید قرار می‌گیرند.

کارگروه های ملی در همان کشور، با همان تشکیلات تشکیل می‌شوند و نیز می‌توانند پس‌از آن‌که مورد تأیید فدراسیون قرار گرفتند، درباره نحوه مشارکت فعال و مؤثر اعضای خود با فدراسیون بین‌المللی، عضو فعال فدراسیون شوند.

تشکیلاتی که مایل هستند عضو فعال شوند، باید درخواست خویش را تسلیم شورای اداری کنند. این شورا صلاحیت و اختیار دارد تا در خصوص پذیرش اعضاء ـ متناسب با اساسنامه‌ها و فعالیت‌های آن‌ها  تصمیم‌گیری کند.

همچنین اگر مشخص شود که یک عضو شرایط گفته شده را رعایت نکرده یا از پرداخت حق عضویت امتناع کرده‌است، انجمن ـ جز در موارد رجوع به مجمع عمومی ـ می‌تواند اخراج عضو مزبور را از شورای اداری اعلام کند.

اعضای تشریفاتی ـ برای انجام خدمات و امور خاص فدراسیون ـ از سوی شورای اداری انتخاب می‌شوند. از جمله وظایف این اعضاء واریز‌کردن حق‌عضویت ماهانه به میزان قابل ملاحظه است. این حق ‌عـضویت بلافاصله جـبران می شود. اعضای تشـریفاتی می‌توانند از اعضای حقیقی یا حقوقی انتخاب شوند. همچنین، آن‌ها می‌تواننـد از افراد دولـتی یا از بخش‌های عمومی باشند. اعـضای تشریفاتی در رأی‌گـیری‌های مجامع شرکت نخواهند کرد.

همچنین با‌توجه به درخواست افراد به‌عضویت درآمده و به‌دلیل علاقه‌ای که به فدراسیون دارند، این افراد ـ از سوی مجمع عمومی ـ به پیشنهاد شورای اداری ـ مورد تأیید قرار می‌گیرند. این افراد به جلسه فدراسیون دعوت می‌شوند و از امور فدراسیون مطلع می‌‌شوند، اما حق رأی ندارند.

مجمع عمومی
این مجمع، از مجموع اعضای فدراسیون تشکیل شده‌است. مجمع عمومی، هرساله، با اکثریت ساده عایدی و درآمدهای حقوقی، حساب‌ها و برنامه بودجه ارائه‌شده از سوی شورای اداری را تأیید و تصویب می‌کند. مجمع عمومی، جهت‌یابی کلی فعالیت فدراسیون را مشخص می‌سازد. این مجمع شورای اداری را انتخاب می‌کند.

مجمع عمومی، با اکثریت دوسوم اعضاء در‌خصوص موارد زیر تصمیم‌گیری می‌کند. هر نوع تغییر یا اصلاح در‌ اسـاسنامه، مقررات یا انحلال فدراسیون و در‌صورت انحلال، تفویض اختیار اموال اگر نیمی از اعضای فعال معرفی شده‌باشند یا مجدداً معرفی شوند.

همچنین هر‌عضو فدراسیون یک رأی مجمع عمومی را در ‌اختیار دارد. با این حال، اعضای متعلق به یک کشور فقط می‌توانند حداکثر پنج رأی درمجموع در اختیار داشته باشند. اگر بیش از تعداد گفته‌شده به مجمع معرفی شوند، آن‌ها موظفند تا قبل از هر گرد‌همایی، برای جبران این آراء با یکدیگر مذاکره کنند، در‌غیر‌این‌صورت آراء آن‌ها در حکم باطل در نظر گرفته می‌شود.

بر این اساس، هر عضو فعال، به دبیر فدراسیون معرفی می‌شود. نام فرد ذی‌صلاح به مجمع عمومی مـعرفی می‌گردد. با فـراخوانی و دعـوت شورای اداری ـ حد‌اقل دوماه قبل از تاریخ گردهمایی ـ مجمع عمومی عادی، یک‌بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد. اگر بیش‌از نیمی از اعضاء درخواست نمایند، مجمع‌عمومی فوق‌العاده فراخوانده‌شده و تشکیل جلسه می‌دهد.

شورای اداری
این شورا از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شود. مجریان و مسئولان به‌مدت سه‌سال انتخاب می‌شوند. هر‌ساله یک‌سوم شورا مجدداً انتخاب می‌شود. شورای اداری باید تا حد امکان، نمایش جغرافیایی موجود در بطن مجمع عمومی را منعکس سازد.

شورای اداری از سی‌و‌شش عضو تشکیل شده است. به‌علاوه شورا می‌تواند برای مدت سه‌سال با انتخاب اعضای جدید، حد‌اکثر هشت عضو را از بین افراد دارای تجربه آموزش والدین برگزیند.

هر‌ساله، شورای اداری، هیات‌مدیره‌ای متشکل از هفت تا نه عضو را انتخاب می‌کند: یک رئیس، دو‌نفر معاون رئیس، یک نفر مسئول مالی، یک نفر منشی و دو تا چهار نفر دستیار شورای اداری، حد‌اقل دوبار در سال تشکیل جلسه می‌دهد. یک مجری یا مسئول می‌تواند به‌عنوان نماینده، در جلسات معرفی‌شده و حضور یابد. شورها و تبادل نظرها فقط در صورتی‌که حد‌اقل یک‌سوم اعضاء حضور یابند، مورد تأیید و معتبر است.

عملکرد
بر اساس این مصوبه، شورای اداری، فعالیت فدراسیون را متناسب و مطابق با دستورات و رهنمودهای مجمع عمومی مشخص می‌سازد. این شورا در‌خصوص برنامه کاری انجام‌شده از فدراسیون تصمیم‌گیری می کند. شورای اداری، عایدی و حسابهای ارائه‌شده به مجمع عمومی را ـ که طی دستور جلسه تعیین‌ کرده‌است ـ نگاه می‌دارد.

حد‌اقل هر سه‌ماه یک‌بار، رئیس ـ که در هیأت رئیسه حضور دارد ـ به‌عنوان مسئول مدیریتی و اداری ـ اجرائی فدراسیون در جلسه حضور خواهد داشت. به‌همین منظور، رئیس ـ با رضایت و تأیید هیات‌مدیره ـ یک‌نفر را به‌عنوان دبیرکل انتخاب می‌کند و پس از دوره آزمایشی، هیات‌مدیره اختیارات لازم را به دبیرکل تفویض می‌کند تا بدین‌منظور، عملکرد شایسته فدراسیون را تضمین کند.

هیئت‌مدیره برنامه‌های کاری را تدارک می‌بیند تا آن‌ها را به شورای اداری تسلیم کند و از اجرای آنها اطمینان حاصل‌ کند. این هیات، عایدی و درآمد حقوقی و مالی را آماده می‌سازد و آنها‌ را به شورای اداری تحویل می‌دهد.

مقررات داخلی
بر این اساس، شورای اداری آیین کار خود را تصویب می‌کند و برخی روش‌ها و چگونگی عملکرد را تصریح و مشخص می‌سازد و آن‌ را به مجمع گزارش می‌کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=40353

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر