2

اوباما گفت ایالات متحده با دوره دشواری روبرو است و مشکلات اقتصادی به زودی حل نخواهد شد.

  • کد خبر : 4241
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۷:۳۰

باراک اوباما در تداوم جاه طلبی زمامداران آمریکا گفت: قرن آینده نیز می تواند یک قرن دیگر آمریکایی باشد. «قرن جدید آمریکایی» (PNAC) پروژه ای بود که از سوی موسسات نومحافظه کاری چون امریکن اینترپرایز در سال ۱۹۹۷ میلادی تدوین شد و توسط دولت بوش به اجرا درآمد. ادعای این پروژه آن بود که با […]


باراک اوباما در تداوم جاه طلبی زمامداران آمریکا گفت: قرن آینده نیز می تواند یک قرن دیگر آمریکایی باشد.
«قرن جدید آمریکایی» (PNAC) پروژه ای بود که از سوی موسسات نومحافظه کاری چون امریکن اینترپرایز در سال ۱۹۹۷ میلادی تدوین شد و توسط دولت بوش به اجرا درآمد. ادعای این پروژه آن بود که با تحلیل رفتن قدرت رقبا، آمریکا می تواند قرن ۲۱میلادی را به اسم خود نامگذاری کند اما روند شتابان تحولات در ۱۱سال اول قرن ۲۱- از شکست آمریکا در عراق و افغانستان گرفته تا سقوط متحدان واشنگتن در اثر انقلاب های خاورمیانه-رویای آمریکایی ها را تبدیل به کابوس کرد.
با وجود تبدیل آن رویا به کابوس بزرگ، باراک اوباما در یک بلوف وقاحت آمیز می گوید: قرن آینده نیز می تواند به قرن جدید آمریکایی تبدیل شود.
به گزارش صدای آمریکا، وی در جریان بازدید از کارخانه آلکوا در ایالت آیوا گفت: ایالات متحده قادر است قرن آینده را نیز به یک «قرن دیگر آمریکایی» تبدیل کند.
اوباما گفت ایالات متحده با دوره دشواری روبرو است و مشکلات اقتصادی به زودی حل نخواهد شد. سرمایه گذاری های هوشمند در زمینه آموزش و تولید، می تواند باعث اشتغالزایی شود و دستمزدها را افزایش دهد.
صدای آمریکا در کنار انتشار سخنان اوباما تصریح کرد: «سیاست های اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا همگام با افزایش نرخ بیکاری و رسیدن آن به بیش از ۹درصد، و ارائه گزارش های مثبت و منفی در ماه های اخیر، زیر ذره بین قرار گرفته است. گزارش ها حاکی از آن است که قیمت مسکن در آمریکا در حال افزایش و اعتماد مصرف کننده در حال کاهش است.»
همزمان با تشدید وخامت اوضاع اقتصادی، پژوهش ۲۰ اقتصاددان و کارشناس سیاسی موسسه «واتسن» وابسته به دانشگاه براون آمریکا حاکی است: دو جنگ عراق و افغانستان، هزینه ای بالغ بر ۴۴۰۰ میلیارد دلار متوجه اقتصاد بیمار آمریکا کرده است.
هر چند دولت آمریکا می گوید هزینه این جنگ ها، ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده اما گزارش موسسه واتسن تاکید می کند: دولت آمریکا با توجه به کسری شدید بودجه در عمل همه هزینه این جنگ ها را با فروش اوراق قرضه به بانک های جهان و وام گرفتن تامین کرده است. می گویند که باید سود پرداخت شده به بیش از هزار میلیارد دلار را هم در محاسبه هزینه این جنگ ها به حساب آورد. همچنین هزینه های انسانی نیز بخشی از این هزینه هاست. بیش از نود و نه هزار سرباز آمریکایی در این دو جنگ آسیب دیده اند. درمان این تعداد زخمی جنگ و رسیدگی به سربازانی که با اختلالات روانی ناشی از سالها حضور در شرایط سخت عملیات نظامی دست و پنجه نرم می کنند، به همراه هزینه های بیمه و بازنشستگی مادام العمر برای این سربازان در جمع به بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار می رسد.
از هزینه ساخت و اداره زندانهای جدید در افغانستان و عراق تا رشد قدرت و نفوذ شرکت های پیمانکار آمریکایی طرف قرارداد ارتش این کشور و تاثیرگذاری آنها بر سیاست گذاری های دولت و کنگره آمریکا. مجموع قراردادهای وزارت دفاع آمریکا با این شرکت ها تا به امروز ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
کشورهای عراق، لبنان، مصر، تونس و ترکیه، از جمله کشورهایی هستند که طی دهه اول قرن ۲۱به مقدار زیادی از رژیم آمریکا فاصله گرفته اند حال آن که غالبا متحد آمریکا محسوب می شده اند. دورنمای تحولات در کشورهایی مانند یمن، بحرین، عربستان، اردن، مراکش و… نیز از ضعف مفرط آمریکا در معادلات منطقه و جهان حکایت می کند و البته قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در این دهه، ماجرای منحصر به فردی است.
برخی صاحب نظران و نظریه پردازان صاحب نام آمریکایی سال ها پیش از انقلاب های خاورمیانه، نیمه قرن جاری را زمان فروپاشی آمریکا اعلام کرده اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4241

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر