1

” ساختمان پزشکان ” فرزند خلف فیلم فارسی!

  • کد خبر : 4450
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸

  ” ساختمان پزشکان ” فرزند خلف فیلمفارسی! چند سالی است که صدا وسیما – ونه رسانه ملی – سیاست (!) تولید برنامه های طنز را علم کرده است. سرویس فرهنگی ندای انقلاب-کمیل یاری/چند سالی است که صدا وسیما – ونه رسانه ملی – سیاست (!) تولید برنامه های طنز را علم کرده است که […]

 

” ساختمان پزشکان ” فرزند خلف فیلمفارسی!

چند سالی است که صدا وسیما – ونه رسانه ملی – سیاست (!) تولید برنامه های طنز را علم کرده است.

سرویس فرهنگی ندای انقلاب-کمیل یاری/چند سالی است که صدا وسیما – ونه رسانه ملی – سیاست (!) تولید برنامه های طنز را علم کرده است که در ابتدای امر مبنا براین قرار بود که بواسطه تولید آثار تلویزیونی دراین ژانر از بار استرس هایی که امروزه بخاطر نوع زندگی ماشینی بر اجتماع وارد میشود ، بکاهد. اما  الحمدُللهِ وَ المِنـَــه   این قضیه در حد شعار باقی ماند و تولید آثار طنزبارشد معکوسی که تا امروز شاهد آن بوده ایم ، خودش به یکی از مهمترین دغدغه های اجتماعی تبدیل شده وبه قول معروف قوز بالا قوز شده است. حجت موجه این مدعا  پخش سریال مبتذل ساختمان پزشکان می باشد که این شبها روی آنتن شبکه سه سیما می رود. جای تعجب است که گاها تحلیل های بی اس و اساس در مورد این سریال صورت می گیرد که بعضی ها کارگردانی سروش صحت وبرخی دیگر نوشتار برادران قاسمخانی را یک پدیده عنوان می کنند و جالبتر اینکه هیچ دلیل قاطع وتوضیح متقاعد کننده ای برای اظهار نظرهای خود در چنته ندارند. که باید در اینجا اذعان داشت که اظهار نظرهایی چنین  فاضلانه نتیجه همان بیزنسی است که پشت پرده تولید بعضی ازآثار تلویزیونی و سینمایی به عنوان ” حق الزحمه” و در واقع بعنوان ” حق وحساب ” جریان دارد . بازبان ساده تر نویسنده مطالب مذکورکه عنوان منتقد را به دنبال خود یدک می کشد برای نقد این سریال به عقاید وشرافت خود چوب حراج زده و..

به همین خاطر در ادامه این مبحث نگاهی به محتوا و ساختار این مجموعه خواهیم داشت.

در آغاز بحث باید به این نکته مهم اشاره کرد که اصطلاح ” سریال طنز ” اصطلاحی کاملا ً اشتباه است ، زیرا کار طنز منحصرا ً به آثار ادبی اطلاق می شود و کارهای طنز در عرصه تصویربه اصطلاح کمدی و کمیک مصطلح هستند.

اما به لحاظ فنی درهنر فیلمنامه نویسی باید گفت که با توجه به اینکه برادران قاسمخانی در سریالهای کمیک شبهای برره ، پاورچین وآثار دیگربا مهران مدیری سابقه همکاری داشته اند ودر سریال شبانه ساختمان پزشکان هم در کسوت فیلمنامه نویس ظاهر شده اند، در نتیجه شیوه وقالب نوشتاری  این سریال به لحاظ شخصیت پردازی ها ، استفاده ازیک لوکیشن ثابت مثل مطب برای پی گیری روند قصه ، حساسیت ونگاه خاص کاراکترها به مقوله پول ، جنس دیالوگها ، کودن بودن کاراکترها ، نارو زدن آدمهای قصه به هم زمانی که پای مباحث مالی وسط باشدو نحوه انتخاب شخصیت ها که عموما ًرابطه خانوادگی با هم دارند ودر راس آنها پدر و مادربه عنوان اهرم فشار واجبارواشخاصی که حق وتو مسائل را دارند در سریال ساختمان پزشکان کاملا ً منطبق برکارهای قبلی مدیری است و از اشل هایی که این کارگردان در آثارش لحاظ کرده تبعیت می کند.همین طور در انتخاب داستان اپیزودها هم این سریال دنباله رو کارهای کمیک قبلی سیما می باشد که درا ین راستا می توان به تبانی فرزندان برای یک اقدام خاص مثل مسافرت رفتن و لورفتن همین اقدام درپایان هر اپیزود اشاره کرد.با این اوصاف به نظر می رسد که برادران قاسمخانی هم در نوشتارکارهای کمیک دچار تکرارشده اند

در بحث کارگردانی سریال ساختمان پزشکان ، شاخصه های تقلید از آثار کمیک کاران قبلی ،بخصوص مهران مدیری بیشتر وپر رنگ تر به چشم می خورد وکارگردان در ابتدای امر ازتحلیل وتوضیح  شخصیتها  برای یازیگران عاجز بوده است که برای نمو نه می توان به نقش کتی با بازی مونا فرجاد اشاره کرد که بعنوان روانشناس وهمسر سابق قهرمان داستان یعنی نیما افشاردر این سریال حضور دارد که هیچ نشانه و شاخصی که مبین روانشناس بودن او باشد در این سریال دیده نمی شود.در بحث بازی گرفتن از بازیگران هم باید اذعان داشت که صحت  بسیار ضعیف عمل کرده است و این مدعا با نگاهی به بازی هایی که مطلقا ً یکدست نیست به اثبات می رسد به عبارت دیگر بازی های نسبتا ً روان مثل بازی هومن برق نورد (ناصر) به استعداد خود بازیگر بر میگردد ودر مقابل کارگردان در بازی گرفتن از بازیگران ضعیف  مثل بازی فرناز رهنما(نازنین ) و مونا فرجاد ( کتی ) ناموفق بوده است. یکی دیگر از مواردی که رصد آن بسرعت بازیهای دیگری را برای مخاطب تداعی میکند باز به حوزه بازی گرفتن از بازیگر مربوط می شود ، بحث ریکشن یا عکس العمل بازیگران درمقابل عملکردهمدیگر است. که برای نمونه میتوان به ریکشن دادنهای هوشنگ حریرچیان (نقش پدر)اشاره کرد که در برخورد با مسائل مالی دهانش باز و بی حرکت میماند که این افه در بازی حریرچیان سریعا ً ذهن را به بازی جواد رضویان در سریال پاورچین وبازی در نقش داوود پیوند می زندواز طرفی لهجه اصفهانی او وبرخوردش با خانمها یاد آور بازی های غیراخلاقی رضا ارحام صدر در فیلم فارسی های قبل از انقلاب است.

اما استفاده از بن مایه های کمیک که به دو بخش فیلمنامه وکارگردانی مربوط میشود بد ترین بخش تولید سریال ساختمان پزشکان است. به این مفهوم که به نظر میرسد نویسنده و کارگردان برای رسیدن به یک کار کمیک مهمترین اصول اخلاقی وارزشهای خانواده و جامعه ایرانی را زیر پا گذاشته و خواسته و ناخواسته سعی در القای باوری دیگر در بحث محرمیت داشته اند. به طوری که اکثر برخورد های وروابط زنان و مردان در این سریال غالبا ً به برخوردهای جنسیتی تبدیل شده است . برای نمونه میتوان به سکانسی که پدر خانواده بعلت شکستگی پا در منزل بستری می باشد وبرای فیزیوتراپی وی خانم پرستاری جوان به منزل می آید ودر همین حین با تماس تلفنی که از آن مرگ مادر وهمسر حریرچیان القا می شود، مریض در اتاقی که تصویری از آن ارائه نمی شود وتنها صدای پدر و پرستار شنیده میشود خیلی زود گریه اش بند می آید وبا تکراردیالوگی شرم آور با صدای بلند میخندد و با پرستار شوخی میکند .

حال این سوال مطرح می شود که جناب آقای ضرغامی در سازمان تحت امر شما چه اتفاقی می افتد که سریال ساختمان پزشکان که قبل از پخش در بیانیه ای از سوی مسئولان شبکه سه سیما به دلایل بار کم طنزوسطح نازل طنز ،‌مورد هجوم قرار گرفتن جامعه روا نپزشکان، عدم استفاده ازچهره های شاخص طنز، بازی با اعصاب مردم و… از کنداکتور پخش حذف و چهار چرخ جایگزین آن شد.به یکباره نقاط ضعفش به نقاط قوت تبدیل می شود و مسئولان شبکه سیما دومرتبه بخاطر تنویر افکار عمومی در بیانیه ای دیگرکه به رسانه ها ارسال می کنند به طرفداری از این سریال می پردازند وبه کارنامه پربار هنری نویسنده و کارگردان این سریال اشاره میکنند؟

آقای ضرغامی چرا در این سریال توهین و بی مهری به والدین بخصوص به پدرصورت می گیرد ؟ شما اهانت برادران به هم ، نگاه های لذت گرای زن ومرد نامحرم به هم ، شکستن حریم میان زن و مرد واستفاده مکرر دیالوگ ” میزنم تو دهنت ! ”  که تکیه کلام نازنین همسر دکتر افشاراست خطاب به شوهرش ، روابط غیر عرفی و غیر منطقی زن ومرد نامحرم  مثل رابطه نازنین و هومن (بیژن بنفشه خواه) و دیگر مواردی که به شکرانه فعالیت های رسانه ملی به وفور در این سریال  یافت می شود را چگونه توجیه وتفسیر می کنید؟

آقای ضرغامی بهتر است بدانید از بس سازمان صدا وسیما در مظان اتهام واقع شده که متاسفانه این باور دارد در ذهنمان شکل می گیرد که خط سیر حرکت رسانه ملی با خط سیررسانه ها وشبکه های تلویزیونی معاند نظام و ایران واسلام ،با اندکی تفاوت ،  خواسته یا ناخواسته ، در یک جهت قرار گرفته اند .

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4450

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام
    اصلا با نظرات و انتقادهای شما موافق نیستم.به نظر من هم این سریال خیلی زیاد جالب نیست ولی طرح و موضوع جدید وبه روزی دارد.
    در کل هم امیدوارم شما هم چشمانتان را بازکنید وتاثیر اسلام وحجاب وخیلی چیزهای زورکی دیگر را در اجتماع بهتر ببینید و شاید متوجه شوید که چرا عامه مردم این سریال را می بینند و دوستش دارند .آرزوی من این است که روزی ما واقعا مسلمان باشیم نه اینکه حجاب وخیلی از هنجارهای دیگه اجباری باشد. متشکرم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر