2

هر کس رئیس جمهور شود آبروی از دست رفته آمریکا را اعاده کند

  • کد خبر : 44549
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸

آنها باید به منافع اقتصادی و رفاه اجتماعی مردم آمریکا بیندیشند نه اینکه شرارت و جنگ علیه ملت ایران را محور تبلیغات انتخاباتی خودشان قرار دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم، با بیان اینکه تهران اهل جنگ نیست، تصریح کرد: اما پاسخی کوبنده و ویرانگر در انتظار هر متجاوزی است که مرتکب اشتباهی احمقانه شود.

سیدمحمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرگزاری آدن کرونوس ایتالیا به سؤالاتی درباره امکان از سرگیری روابط تهران و واشنگتن، مذاکرات ایران و ۱+۵، حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به کشورمان، روابط تهران و رم، تحولات سوریه و … پاسخ داد.

*آمریکا باید اعتماد ملت ایران را جلب کند

وی در خصوص گزارش اخیر نیویورک تایمز درباره امکان از سرگیری روابط ایران و آمریکا، اظهار داشت: آنچه توسط نیویورک تایمز منتشر شد، توسط ایران و آمریکا رد شد. جمهوری اسلامی ایران مذاکرات خود را در رابطه با موضوع هسته‌‌ای در دو قالب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵ ادامه می‌دهد.

حسینی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارات رئیس جمهور ایران در سفر اخیر به نیوریورک که از امکان گفت‌وگو بین ایران و آمریکا سخن گفته، تهران تحت چه شرایطی آماده مذاکره با واشنگتن است؟ عنوان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه روشن و شفاف است. آمریکا باید اقدامات اعتمادساز زیادی برای جلب اعتماد ملت ایران انجام دهد. آمریکا باید تغییراتی در راهبرد سیاست‌های خویش در قبال جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند. آنچه رئیس جمهور ایران در نیویورک اعلام کرد، موضع جدیدی نیست بلکه نشان دادن حسن نیت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

*راهبرد و رویکرد آمریکا نسبت به ملت ایران باید تغییر کند

سفیر ایران در رم درباره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و احتمال پیروزی میت رامنی نیز اظهار داشت: آنچه مربوط به انتخابات آمریکا می‌شود بستگی به رای و نظر مردم آمریکا دارد. اما آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران می‌شود، معتقدیم راهبرد و رویکرد آمریکا نسبت به ملت ایران باید تغییر کند. صرفنظر از اینکه کدام یک از دو نامزد در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند.

*هر کس رئیس جمهور شود آبروی از دست رفته آمریکا را اعاده کند

خبرنگار با بیان اینکه در مناظره انتخاباتی اخیر رامنی نسبت به اوباما بیشتر ایران را مورد حمله قرار داد و اگر رامنی پیروز شود احتمال حمله نظامی علیه ایران به مراتب بیشتر قوت خواهد گرفت، از حسینی پرسید شما ترجیح می‌دهید کدام یک از نامزدها پیروز شوند؟ که وی گفت: اینکه نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در مناظره‌ها اینگونه از جنگ و خشونت علیه ملت‌ها برای جلب نظر رای دهندگان استفاده کنند، بسیار زشت است. آنها باید به منافع اقتصادی و رفاه اجتماعی مردم آمریکا بیندیشند نه اینکه شرارت و جنگ علیه ملت ایران را محور تبلیغات انتخاباتی خودشان قرار دهند.

حسینی با بیان اینکه آمریکا در گذشته جنگ‌های متعددی را در منطقه ما و سایر مناطق جهان بر ملت‌ها تحمیل کرده، عنوان کرد: هر کسی که رئیس جمهور آمریکا شود،در درجه اول باید تلاش کند تا آبروی از دست رفته آمریکا را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اعاده کند.

 

*حسن نیت ایران در مذاکرات با ۱+۵

سفیر ایران در ایتالیا در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد ایران و ۱+۵ تا پایان سال جاری میلادی به یک توافق دست یابند؟ اظهار داشت: موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اگر با یک رویکرد قانونی، حقوقی و فنی به آن نگریسته شود، موضوع پیچیده‌ای نیست. جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و با انگیزه بالا برای حل و فصل نهایی موضوع هسته‌ای وارد مذاکرات با گروه ۱+۵ شد. معتقدیم اگر طرف مقابل یعنی گروه ۱+۵ نیز این چنین وارد مذاکره شود، یافتن راه‌حل برای این مسئله دور از دسترس نیست.

خبرنگار از حسینی پرسید که آیا قرار است پیشنهاد جدیدی به ۱+۵ ارائه دهید و آیا تاریخ دور جدید گفت‌وگوها نهایی شده؟ که وی خاطرنشان کرد: بعد از گفت‌وگوهای استانبول، بغداد و مسکو، توافق شده بود این مذاکرات در سطوح مختلف ادامه یابد. به همین منظور تاکنون چند دور مذاکره در سطح معاونان سعید جلیلی و اشتون و کارشناسان دو طرف انجام شد و طرفین مذاکره کننده یک بار حضوری و یک بار به صورت تلفنی پیشرفت مذاکرات را مرور و بر ادامه مذاکرات تأکید کردند، ولی تاریخ دقیق آن هنوز نهایی و مشخص نشده است.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای مفصلی بین طرفین انجام شد و پیشنهاداتی را طرفین مطرح کردند. توافق اساسی آن است که مذاکرات در چارچوب معاهده NPT ادامه یابد و اقدامات به صورت گام‌های متقابل و هم وزن صورت پذیرد. جزئیات طرح‌ها در سطح کارشناسی در دست بررسی است.

*اهل جنگ نیستیم ولی به هر متجاوزی پاسخی کوبنده می‌دهیم

سفیر ایران در ایتالیا در پاسخ به این سؤال که آیا نگران حمله احتمالی اسرائیل هستید؟ گفت: رژیم صهیونیستی در حال حاضر در ضعیف‌ترین شرایط سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی به سر می‌برد. این در حالی است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در بالاترین سطح آمادگی دفاعی و نظامی قرار دارند.

وی افزود: ایران اهل جنگ نیست، اما پاسخی کوبنده و ویرانگر در انتظار هر متجاوز شروری است که مرتکب اشتباهی احمقانه شود. هرگونه تعرضی به جمهوری اسلامی ایران معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد نظر حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در آمریکا و اروپا را برهم خواهد زد. از این رو بیش از ما، حامیان این رژیم باید نگران باشند.

 

*طرح روشن ایران برای حل بحران سوریه

سفیر ایران در رم درباره تحولات سوریه نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طرح روشنی را برای حل و فصل مشکلات سوریه ارائه داده، گفت: براساس این طرح در اولین مرحله ما خواستار توقف خشونت‌ها و توقف ارسال سلاح از سوی طرف‌های خارجی، سپس شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی با هدف توافق برای تشکیل دولت انتقالی و نهایتاً فراهم کردن زمان برگزاری انتخابات سراسری در سوریه هستیم. این طرح و نظر را با طرف‌های مصر، ترکیه، ونزوئلا و عراق و همچنین اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در میان گذاشتیم.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از توقف خشونت‌ها می‌کنیم منظور ما همه طرف‌های درگیر هستند. این از ضروریات اولیه برای رسیدن به یک آرامش و ثبات پایدار در سوریه است و همه طرف‌ها باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنند.

حسینی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارات شما درباره دولت انتقالی در سوریه، آیا ریاست این دولت باید بر عهده بشار اسد باشد؟ عنوان کرد: هر تصمیم در خصوص حاکمیت و سرنوشت سوریه باید توسط سوری‌ها اتخاذ شود و کسانی از بیرون نمی‌توانند برای ملت سوریه تعیین تکلیف کنند. گفت‌وگوهای سوری – سوری با حمایت همه طرف‌های بیرونی، ولی تصمیم نهایی باید توسط سوری‌ها اتخاذ و همه آن را محترم بشمارند و از آن حمایت کنند.

 

*هرگونه درگیری در منطقه خطرناک است

سفیر ایران در ایتالیا در پاسخ به این سؤال که پاسخ ترکیه به حملات خمپاره‌ای سوریه که منجر به کشته شدن ۵ نفر از مردم ترکیه شد چه اندازه درست و مشروع بود؟ اظهار داشت: با توجه به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با سوریه و ترکیه بلافاصله پس از وقوع این رویداد با مسئولان بلندپایه دوکشور تماس گرفتیم و آنها را به آرامش و خویشتنداری دعوت کردیم. درخواست ما ایجاد فضای آرام و به دور از تنش با هدف بررسی بیشتر این رخداد بود. خوشبختانه مسئولان دو کشور تأکید کردند که خواهان درگیری و تنش نیستند.

وی هرگونه درگیری در منطقه را خطرناک خواند و افزود: هیچ کس نمی‌تواند تبعات و آثار آن را پیش‌بینی کند. به خاطر همین است که جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد در یک فضای آرام این قبیل مسائل و بحران‌ها ریشه‌یابی شود تا دامنه آن دیگر کشورها را در برنگیرد.

حسینی عنوان کرد: به همین دلیل ما توقف خشونت‌ها و عدم ارسال سلاح از خارج برای گروه‌های تروریستی فعال در مناطق مختلف سوریه را خواستاریم. زیرا معتقدیم ادامه ناآرامی‌ها، دیگر کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. الان ضرورت یک تلاش جمعی منطقه‌ای با هدف تدبیر امور و کنترل دامنه ناآرامی‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

*روابط تهران و رم

سفیر ایران در رم در ارزیابی روابط تهران و رم و تأثیر تحریم‌ها بر این روابط، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور ایران و ایتالیا همیشه خوب و رو به گسترش بوده است. دو کشور صاحب تمدن، فرهنگ و ادبیات غنی هستند و از اشتراکات فراوان و منافع متقابلی در بخش‌های مختلف فرهنگی، تمدنی، اقتصادی و تجاری برخوردارند. همه اینها باعث می‌شود دو ملت و دو کشور در طول تاریخ و طی سال‌های گذشته روابط خوبی داشته باشند.

وی افزود: معتقدیم اقداماتی که از سوی ایتالیا در چارچوب تحریم‌ها صورت می‌گیرد احتمالاً ناشی از خواست و میل باطنی و انگیزه‌های فردی مسئولان ایتالیا نسبت به ایران نیست. البته تأکید می‌کنم که حاصل این اقدامات و ضرر این تصمیمات بیشتر متوجه طرف‌های ایتالیایی و شرکت‌های ایتالیایی است که سال‌های متمادی با طرف‌های ایرانی همکاری خوبی داشته‌اند.

حسینی ادامه داد: طرف‌های ایرانی به محض اینکه احساس کنند امکان همکاری با طرف‌های ایتالیایی محدود شده و با موانع جدی روبرو است، به سرعت به سمت جایگزین‌های دیگری در آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و دیگر مناطق می‌روند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان وخیم‌تر شدن اوضاع روابط دو کشور و صدمات جدی‌تر بر این روابط وجود دارد؟ اظهار داشت: من چنین نظری ندارم، چون طرفین تجارب ارزنده‌ای دارند و سابقه طولانی روابط دو کشور نشان می‌دهد که در سخت‌ترین شرایط روابط دو کشور با مدیریت مقامات عالی‌رتبه دو کشور ادامه پیدا کرده است.

فارس

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=44549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر