0

بهترین مدل برای ایجاد اجماع میان اصولگرایان در انتخابات آتی

  • کد خبر : 5000
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲

بهترین مدل برای ایجاد اجماع میان اصولگرایان در انتخابات آتی چیست؟ به گزارش خبرآنلاین، این سوالی است که این روزها ذهن بسیاری از اصولگرایان را معطوف به خود کرده است تا وحدتی مثال زدنی را در انتخابات مجلس نهم به نمایش گذارند. وحدتی که باید در قالب ارائه تنها یک لیست واحد به منصه ظهور […]

بهترین مدل برای ایجاد اجماع میان اصولگرایان در انتخابات آتی چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، این سوالی است که این روزها ذهن بسیاری از اصولگرایان را معطوف به خود کرده است تا وحدتی مثال زدنی را در انتخابات مجلس نهم به نمایش گذارند. وحدتی که باید در قالب ارائه تنها یک لیست واحد به منصه ظهور درآید.

این تلاشی بود که در آستانه انتخابات مجلس هشتم نیز صورت گرفت و در قالب مدل انتخاباتی ۶+۵ دنبال شد. با تمامی تلاش‌هایی که در آن برهه صورت گرفت، باز هم اصولگرایان با یک لیست واحد، وارد عرصه انتخابات نشدند و دو لیست، یکی از سوی جبهه متحد اصولگرایان و دیگری از سوی اصولگرایان مستقل ارائه شد. مهمترین دلیل در عدم تحقق یک لیست واحد نیز فقدان حضور نمایندگانی از برخی طیف‌های اصولگرا در جبهه متحد بود.

اگرچه این عدم اجماع در پایتخت، تنها یکی از کرسی‌ها را به نامزد گروه رقیب یعنی اصلاح طلبان داد اما در برخی از دیگر شهر‌ها کرسی‌های بیشتری را از اصولگرایان گرفت و پیروزی‌ای که می‌توانست با «قاطبه نامزدها»ی اصولگرا باشد را به پیروزی «اکثریت نامزدها» تقلیل داد.

چهار سال پس از این تجربه، امروزه لزوم وحدت بیش از گذشته برای دلسوزان اصولگرا اهمیت دارد. چرا که نه تنها رقیب اصلاح‌طلب که بیم حضور نمایندگان یاز جریان موسوم به «انحرافی» نیز، دغدغه دیگری را رقم زده است. برای همین منظور است که به لزوم پایبندی به تصمیمات جامعتین برای دفع مضرات جریان انحرافی تاکید بیشتری می‌شود و حضور نمایندگانی از سوی تمامی گروه‌های اصولگرا و شخصیت‌های سیاسی معتبر اصولگرا را الزامی می خوانند.

آنچه در پی می‌آید جدول مشروحی از مدل‌های پیشنهادی اصولگرایان برای ایجاد اجماع در انتخابات مجلس نهم است.

اسامی افراد

سمت

گرایش سیاسی

مدل پیشنهادی شما برای اجماع میان اصولگرایان چیست؟

منبع

غلامرضا مصباحی​مقدم

نماینده تهران

عضو جامعه روحانیت مبارز

همین که ۷ نفر از سوی جامعتین برای ایجاد اجماع میان اصولگرایان مشخص شدند و ۸ نفر از شاخه​های اصولگرا هم از سوی آنها انتخاب و معرفی می​شوند، الگوی مناسبی است. البته نباید وزن کشی شود، چون وزن کشی​ اول دعواست. باید گروه​های اصولگرا بر اساس تفاهم پیش روند. کما اینکه جبهه پیروان خط امام و رهبری علی​رغم آنکه ۱۴ گروه عضو آن هستند، از حق طبیعی خودشان تنزل کردند و سهمی برابر با حامیان دولت یا ایثارگرایان و رهپویان وارد عرصه شده است.

خبرآنلاین

محسن غرویان

عضو هیات علمی جامعه المصطفی

از شاگردان سابق آیت​الله مصباح

شرایط سیاسی و اجتماعی بسیار تاثیر گذارتر از هر مدل سیاسی برای انتخابات آینده است. البته اصولگرایان باید به نظرات جامعتین عمل کنند زیرا جامعتین همواره در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت می​کنند. همچنانکه در انتخابات گذشته نیز اینچنین بوده است.

خبرآنلاین

محمدنبی حبیبی

 

شهردار اسبق تهران

دبیرکل موتلفه اسلامی

هر مدلی که طراحی شود باید با محوریت جامعتین باشد. باید با پرچم عقلانیت، معنویت و عدالت به صحنه آمد و از تمامی اضلاع برای حفظ اقتدار ملی و رعایت مصالح ملی دعوت کرد.

مهر

احمد سالک

دبیر هیات عالی گزینش

عضو جامعه روحانیت مبارز

تمامی اصولگرایان باید بر اساس منشور اصولگرایی و تحت نظر جامعتین حرکت کنند تا به این وسیله هیچ اختلاف و انشعابی در جریان اصولگرا ایجاد نشود. دیگر گروهها باید به مدل پیشنهادی جامعتین احترام بگذارند.

مهر

حمیدرضا فولادگر

نماینده اصفهان

عضو جامعه اسلامی مهندسین

پایبندی به منشور جامعتین تعدد لیستهای انتخاباتی اصولگرایان را منتفی می‌کند. مدلی باید برای وحدت اصولگرایان تعریف شود که سهمیه بندی نباشد. در مورد فرمول اجماعی باید توافق نظر باشد.

خبرآنلاین

پرویز سروری

نماینده تهران

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

باید مدلی طراحی شود که ضد جریان فتنه و انحراف بوده و موسع هم باشد و سلایق مختلف را مدیریت کند. با آسیب​شناسی مدل​های قبلی، باید برای اجماع بیشتر کوشید. در مدل گذشته {۶+۵} جریان انحرافی جلوی ورود برخی سلایق اصولگرایی را می گرفت و مدل مضیقی بود و تلاش می کرد که جریان اصولگرا چتروسیعی نداشته باشد. قطعا باید مدل جدید این نقیصه را بر طرف کند و مکانیزمی را طراحی کند که به جای تفرقه در مسیر وحدت بیشتر حرکت کند.

خبرآنلاین

علی عباسپور

نماینده تهران

——–

مدل انتخاباتی باید برآمده از منشور اصولگرایی باشد و هرنوع سهم خواهی را از بین ببرد. باید سازوکاری تدوین کرد که نمایندگان وکیل المله باشند نه وکیل الدوله

خبرآنلاین

رضا طلایی نیک

نماینده سابق مجلس

عضو موسس حزب توسعه وعدالت

تلفیقی از تشکل ها و شخصیت های سطح یک اصولگرا، برای مدیریت منسجم و فراگیر این جریان لازم است. اتکا بر شخصیت ها و بی توجهی به تشکل ها و یا بالعکس با انسجام بخشی اصولگرایان مغایر خواهد بود.

خبرآنلاین

محمد اسماعیل کوثری

نماینده تهران

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی

شایسته سالاری باید محور انتخاب افراد در لیست اصولگرایان باشد و افرادی باید در این لیست انتخاب شوند که از هر جهت ویژگی‌های اصولگرایی را دارا باشند. به هیچوجه افرادی که با شاخص های اصولگرایی منطبق نباشندۀ نباید به لیست اصولگرایان وارد ‌شوند.

مهر

حمیدرضا ترقی

 

معاون بین الملل موتلفه اسلامی

اگر کسی پیشنهادی برای ساختار وحدت اصولگرایان دارد باید درون تشکیلات خود مطرح کند و از رسانه ای کردن آن بپرهیزد.

خبرآنلاین

کامران باقری لنکرانی

استاد دانشگاه ووزیر سابق بهداشت

—–

اگر به‌جای اینکه در مورد افراد صحبت کنیم، به اصول و مبانی توجه کنیم و هرکس که از این مبانی تخطی کرد را مورد تذکر قرار بدهیم و از مماشات بپرهیزیم، آنگاه قدم اول را برای وحدت برداشته‌ایم. باید مدلی طراحی شود که مانع از حضور جریان انحرافی در مجلس نهم شود.

فارس

کمال سجادی

——–

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری

مدل اجماعی نباید بر پایه سهم خواهی برای ورود به انتخابات باشد. اصل وحدت باید راهبرد و استراتژی اصلی اصولگرایان باشد و برای اجماع حداکثری تلاش کرد.

ایسنا

ولی اسماعیلی

نماینده گرمی

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی

منشور جامعتین ابزار کافی برای جلوگیری از سهم‌خواهی‌ها در انتخاب و ارائه لیست واحد اصولگرایان خواهد بود. ظرفیت و وزن گروهای اصولگرا معلوم است، نیازی به سهم خواهی وجود ندارد و این موضوع به هیچ وجه تضادی با آرمانهای اصولگرایی ندارد.

مهر

علیرضا سلیمی

نماینده محلات

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

طراحی مدل باید به گونه ای باشد تا افرادی که در جریان فتنه سکوت کردند و اصولگرا محسوب نمی شوند، در لیست انتخاباتی اصولگرایان نباشند. سازوکار باید به گونه‌ای باشد که عده ای با پرچم اصولگرایی به مجلس ورود پیدا نکنند، و بعد مشخص شود که به شاخصه های اصولگرایی وفادار نیستند.

مهر

حسین کنعانی مقدم

—–

عضو حزب توسعه و عدالت

باید با محوریت جامعتین و منشوری که از سوی آنها منتشر شده است فعالیت کرد.

مهر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر