2

رسانه‌های سعودی در حال جوسازی درباره ایران

  • کد خبر : 51855
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۹:۴۳

شایعه پراکنی رسانه های عربستان به منظور انصراف ایران از نامزدی دبیرکلی اوپک موجب شد تا برخی از رسانه‌های داخلی در دام این شایعات بیفتند.

 در حالی وزیر نفت پس از بازگشت از اجلاس یکصد و شصت و دوم اوپک به ایران خبر انصراف ایران از دبیرکلی اوپک را به طور کلی تکذیب کرد، اما برخی از رسانه های داخلی و خارجی هنوز مدعی هستند که ایران از دبیرکلی اوپک به نفع عراق کنار کشیده است.
در عین حال بررسی این اظهارات نشان می‌دهد اساس بحث انصراف ایران از دبیرکلی اوپک به نفع عراق از رسانه معلوم الحال «العربیه» مطرح شده است.

به طوری که این رسانه در سایت خبری خود در قالب یک خبر فوری دقیقا در زمانی که اعضای سازمان اوپک در جلسه وزرا مشغول رای گیری برای انتخاب دبیر کل جدید بودند،این خبر را برروی «سایت توییتر» منتشر می کند و پس از آن برخی دیگر از رسانه های خارجی نیز این خبر را در خروجی های خود منتشر می کنند.

متاسفانه برخی از رسانه های داخلی نیز خبر را ترجمه و سپس منتشر کردند و بر روی این خبر اصرار و پافشاری می کنند که ایران به نفع عراق از نامزدی دبیرکلی اوپک کنار کشیده است،علاوه بر این تکذیبیه وزیر نفت در مورد این خبر را به گونه ای منتشر می کنند که گویا خبر صحت داشته و وزیر نفت آن را کتمان می کند و از این پس تنها عراق و عربستان به عنوان نامزد دبیرکلی اوپک مطرح هستند.

اما نکته مهم این است که پس از انتشار خبر بلافاصله برخی از رسانه های خارجی از جمله “العربیه” و چند رسانه دیگر که وابسته به حکومت عربستان هستند در جدیدترین اخبار خود اعلام کردند “وزیر نفت ایران انصراف از نامزدی اوپک را تایید کرده و این موضوع را در ارتباط با عراق نمی داند. حتی رسانه های دیگر مانند «سی ان بی سی» نیز آن را منتشر می کند.

شاید برخی از رسانه های داخلی این رقابت نانوشته ایران و عربستان را در مسائل بازار و عرضه نفت فراموش کرده اند که برای یادآوری آنها را ارجاع می دهیم به حوادثی که در جلسات گذشتها وپک رخ داده است و حتی به عنوان نمونه مباحثی که در خصوص حفظ و افزایش سقف تولید نفت اوپک بین ایران و عربستان مطرح شده است.

باید یادآوری کرد همانطور که سمت دبیرکلی اوپک برای عربستانی ها و عراقی ها مهم و حائز اهمیت است و حتی حاضرند برای آنکه این سمت را تصاحب کنند به جنگ رسانه ای روی بیاورند،این سمت برای ایران نیز مهم و حائزاهمیت است.

اهمیت این موضوع را می‌توان از مصاحبه ها و اظهار نظرهای مختلف کارشناسان و تحلیلگران و حتی مسئولان سابق و جدید صنعت نفت به وضوح متوجه شد،به طوری که هیچ یک از این کارشناسان تاکنون حتی پیشنهاد انصراف ایران به نفع کشوری را اعلام نکرده اند. زیرا حفظ شان و منزلت صنعت نفت ایران در فضای بین المللی بسیار بیشتر از حفظ شان و منزلت عراق و یا عربستان است.

به طوری که برای حفظ منزلت ایران در بین کشورهای عضو اوپک حتی پیشنهاد وتو کردن دبیرکلی عربستان و یا عراق نیز مطرح می شود.

اگرچه به نظر می رسد هم اکنون ایران تصمیمی برای انصراف از نامزدی دبیرکلی اوپک نگرفته است اما مسئولان صنعت نفت به خوبی به این نکته واقفند که مردم همه چیز را رصد می کنند و هر تصمیمی که در آینده گرفته شود و به زیان کشور و صنعت نفت باشد در حافظه تاریخی مردم ثبت خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=51855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر